Bipolär, otrohet och manipulation

Gift 14 år, ingen har våra familjer i Sverige, jag flyttade till Sverige för min makes skuld och har blivit lovad i 10 + år att vi ska flytta till mitt hemland där min ärvda familjelägenhet finns. När vårt barn föds får jag en förlossningspsykos som skakar sönder hela vårt förhållande. Jag blir inlagt på psykiatrin och maken har barnet 24/7 i en månad, är en fantastiskt pappa som stödjer mig. Min familj kommer in från mitt hemland och bor med maken, men enligt honom är de bara till besvär och ingen hjälp. Sjukskriven ett halvår, föräldraledig 1 ½ år. Jag är högutbildad, har gjord bra karriär etc. Inga problem med relationer i mitt liv, har fått bra kompisar och nätverk i Sverige. Min make lever som en ensam varg, inga kompisar, bara jobb, och kontakt med sin familj från hans land. Stora delar av föräldraskapet har jag upplevt att jag tagit själv, fast min make är såklart inte överens. Han har haft kvällsjobb från barnet var 1 ½ år gammalt. Jag kände mig fastlås i relationen. Har saknad närheten till familj och det att ha möjligheter till ett socialt liv.

Hans jobb har för honom alltid varit första prioritet som har gjord att det har varit riktigt jobbigt att ha ett normalt familjeliv med honom. Han har jobbat kvällar och helgar, ledig söndagar. Då har han oftast varit helt slut och behövt sova till 10-11. Om jag har fått sovmorgon har han lagt sig när jag har klivit upp. Vi har tränat och gått en promenad, en sällan gång en trevlig aktivitet. Om jag vill ut med kollegor har han fixat det, aldrig varit avundsjuk eller liknande. Han lovade att vi i 2020 skulle flytta tillbaka till mitt land, allt började bli klart, men sen kom corona.