Bipolär, otrohet och manipulation

Gift 14 år, ingen har våra familjer i Sverige, jag flyttade till Sverige för min makes skuld och har blivit lovad i 10 + år att vi ska flytta till mitt hemland där min ärvda familjelägenhet finns. När vårt barn föds får jag en förlossningspsykos som skakar sönder hela vårt förhållande. Jag blir inlagt på psykiatrin och maken har barnet 24/7 i en månad, är en fantastiskt pappa som stödjer mig. Min familj kommer in från mitt hemland och bor med maken, men enligt honom är de bara till besvär och ingen hjälp. Sjukskriven ett halvår, föräldraledig 1 ½ år. Jag är högutbildad, har gjord bra karriär etc. Inga problem med relationer i mitt liv, har fått bra kompisar och nätverk i Sverige. Min make lever som en ensam varg, inga kompisar, bara jobb, och kontakt med sin familj från hans land. Stora delar av föräldraskapet har jag upplevt att jag tagit själv, fast min make är såklart inte överens. Han har haft kvällsjobb från barnet var 1 ½ år gammalt. Jag kände mig fastlås i relationen. Har saknad närheten till familj och det att ha möjligheter till ett socialt liv.

Hans jobb har för honom alltid varit första prioritet som har gjord att det har varit riktigt jobbigt att ha ett normalt familjeliv med honom. Han har jobbat kvällar och helgar, ledig söndagar. Då har han oftast varit helt slut och behövt sova till 10-11. Om jag har fått sovmorgon har han lagt sig när jag har klivit upp. Vi har tränat och gått en promenad, en sällan gång en trevlig aktivitet. Om jag vill ut med kollegor har han fixat det, aldrig varit avundsjuk eller liknande. Han lovade att vi i 2020 skulle flytta tillbaka till mitt land, allt började bli klart, men sen kom corona.

Jag har tyckt det varit så jobbigt att vara i Sverige, känd att jag står med en fot i varje land. Har en bra relation till mina föräldrar. Han undvek alla samtal om flytten efter det, något som väckte en ilska i mig. Jag började röka igen som har varit ett jättedåligt beslut. Har tappat tålamodet och fått riktiga ilskautbrott för att han undviker svåra samtalsämnen. Jag har provocerat med flit och han har blivit mer och mer frånvarande. Han har dessutom berättat att efter min psykos vill han aldrig köpa någon bostadsrätt med mig. Vi har levt med helt enskild ekonomi sen början.

Han börjar säga att han inte vill flytta till mitt land för min mamma är så jobbig och vi hade många kvällar var han pratade mer och mer skit om min mamma, till jag till slut sa att nu räcker det. Sen blir han mer och mer undvikande.

2023 har varit mitt livs vidrigaste år. Det visar sig att han helt och hållet har levt ett dubbelliv sen hösten 22. Jobbat kvällar, åkt på ”jobbresor” (läs semestrar med sin älskarinna) varit en urusel frånvarande pappa. Jag önskar att ingen ska få uppleva den psykiska smärtan det är att blivit bedragen. Jag har utstått SÅ himla mycket skit, bland annat har älskarinnan varit i mitt hem när jag varit på resor. Till historien hör det att hon bor 15 minuter bort från vårt hem och tränar på samma gym som oss vilket är sjukt påfrestande. Jag kunde skrivit en bok om all smärta jag utsatts för… har dessutom hittat att han har laddad ned datingappar tidigare.

Han säger till mig att hans affär är över men denna unga älskarinna verkar stå ut med vad som helst så jag litar inte på att det inte är sant. Jag försökte åka hem till henne för att prata och veta sanningen något som resulterade i att hon polisanmälde mig. (Sa han i alla fall)

Han har vägrat öppenhet. vill inte visa mig sin telefon eller ge mig någon form för säkerhet. I ett halvår har jag försökt få honom att skriva på äktenskapsförord något som jag sagt att jag behöver från honom oavsett vad utfallet av vår relation blir, detta för min egendom i mitt hemland. Som jag kommer behöva sälja småningom eftersom han nu har vänd 100% och vägrar flytta.

Vi har haft många bra samtal, men också många dåliga och mina nerver är förstörda. Han håller distans till mig… sover på soffan, vi har ingen sex vilket påverkar min självkänsla negativt. Jag behöver närhet och fysisk kontakt. Han blir ilsken om jag lägger mig i för mycket eller inte ger han space. Han kan inte svara på om han följer med och firar jul med oss. Jag känner att allt som har med familjelivet att göra ligger på mig… och han beter sig vidrigt. Pratar 3-4 timmar på telefonen varje kväll när han är hemma med sin familj på sitt hemspråk som jag inte förstår. det känns ibland som att han pratar illa om mig. Han har blockerat mig på sociala medier… hans fru… för att han inte vill att jag ska lägga mig i och förfölja honom. Han målar upp det som att jag är galen och crazy medan det är honom som har skapat den osäkerheten.

Allt förtroende är borta. Jag litar inte en sekund på människan, jag är och har blivit paranoid och får inget lugnt till att bara vara och bygga upp mig själv. Det sorgliga är att jag har så mycket kärlek for honom fortfarande. Alla våra år och minnen tillsammans och barnen som jag inte under några omständigheter vill ska hamna i ett varannan vecka liv, och möta just - kvinnor som min makes älskarinna.

Samtidigt sitter jag fast i en häxas. Oavsett hur jag vrider och vänder på allting så känns det som att jag förlorar. Om jag tar ut skilsmässa är allt hopp ute, och jag behöver fightas med advokat om bodelning, fördelning av barnen, mitt ärv osv. Om jag flyttar ut temporärt till någon 2:a hand frånsäger jag min rätt till att få hyreskontraktet som jag har fixat och det blir ändå ett varannan vecka liv med barnen. Om jag köper något, ingår det i giftorättsgods. Jag är helt fastlåst och vet inte vad jag ska ta mig till.

2 gillningar

Vilket öde.
Har du något samtalsstöd?
Du kan kontakta närmsta familjerådgivning för samtal eller svenska kyrkan, i synnerhet deras diakoner kan vara till praktisk hjälp.

Hej, Tack för ditt svar. Ja, fy fan känner jag bara. Jag har gått i samtalsterapi ett halvår ungefär… har också stöd hos kurator som jag träffat. Någon gemensam familjerådgivning vägrar honom…

Ja, det var mer dig själv jag tänkte på. Det går att gå på familjerådgivning ensam om så önskas men så bra att du har samtalskontakter.

Jag ser att många har varit inne och läst min historia och det känns bra på något sätt att kunne få ut den, Jag uppskattar all form för input och tankar till min historia. När Rulle skrev “Vilket öde” så blev jag så berörd… för det är lite så jag har känd också… vilket öde… men sanningen är att när man lever ihop med en annan människa som inte har förmågan att se sin egen roll i någonting, ta ansvar för sitt beetende, är emotionellt ottillgänglig, lägger allt föräldraskap på den ena föräldran… han har ingen förmåga att planera framåt i tiden… och då menar jag inte stora framtidsvisioner, utan en semester 3 månader bort. Det har skapat så mycket frustration och ilska i mig.

Jag är absolut inte perfekt. Jag är högkänslig, har ett bekräftelsebehov där jag vill känna mig sedd, uppskatat etc. Jag vill ha en bra samtalspartner och göra roliga saker tillsammans. Leva ett familjeliv där jag känner mig prioriterad och älskad Han har väl känd att han inte klarar att leva upp till mina krav. Han har försökt, enligt han själv. Men om man prioriterar ett kvällsjobb över sin familj och vägrar semestra ihop… Han har dessutom på dessa 16 år vi har varit tillsammans aldrig bjudit mig med för att träffa sin familj i hans hemland… och ursäker sig med att jag är så svår och jag hade inte tyckt om att åka dit.

Förressten tänkte jag skriva en sak till… I går skickade han mig ett sms på jobbet “Be happy :slight_smile: And smile for life :slight_smile: life smile for you”

Är det detta man kallar för gaslight?

Jag ville skrika tillbaka. “Vaddå vara glad. Du sover på soffan, har blockerat mig på sociala medier och har knullat en annan tjej i 1 år!!!”… skrev såklart inte det… Det är som han inte kan hantera att han har gjord illa mig mentalt med sitt beteende.

Alltså sms:en folk skickar ändå. Vansinne. Tipsa honom om tråden ”sms vi inte ska skicka” Känns som han är i desperat behov av den🙄

Ok, jag behöver skriva av mig. I går kväll hände en ny sjuk grej som förmodligen kommer ge mig ett nytt trauma i detta. Min make hade varit på gymmet som är 2 minuter från vårt hem. När han är klar, ser jag honom från fönstret gå bredvid denna kvinnan (älskarinnan). De går bakom ett hus så att jag inte länger ser de från fönstret och jag går efter (vi bor på bottenvåning). När jag kommer runt hörnet och ser de står de och kyssas, intimt

Jag blir vansinnig… Klarar inte av att hantera mig själv… Och jag slår min make i ansiktet och skriker “DIN LÖGNARE… Du bara luras”. Medans detta händer så backar tjejen… Säger mitt namn… Och hon börjar ta upp sin telefon. Han är helt lugnt och tar och vill hålla runt mig… Säger mitt namn… Vill prata. Går bakom mig tillbaka till vårt hem. Säger åt henne att gå. Väl hemma försöker han att lugna mig, går efter mig i lägenheten och vill krama mig. Jag säger “RÖR INTE MIG”, tar vigselringen och slänger i golvet.

Han säger att det bara hände… Att inget var planerat. Att han mött henne på gymmet vid en slump och att de skulle gå ut tillsammans… At han redan planerat att berätta för mig att han stötte på henne. Att de inte umgås längre och att hon vet att det är mig och vårt barn han vill vara tillsammans med. Att hon ville ge honom en kram och att det bara hände… Att det vart en kyss… Han sa att om jag vore lugnare skulle vi kunna prata alla tre… Men han var rädd för att hon skulle filma mig eller något (efter tidigare polisanmälan). Han sa att han lovade att han ville vara med mig och vårt barn. Han har redan tagit sitt val… Och att han har gjord allt han kan för att fasa ut henne från sitt liv (fått hon att byta arbetsplats bland annat eftersom de tidigare jobbade ihop).

Han var inte arg för att jag hade slagit honom, han sa att han förstod mig. Jag sa jag tyckte han förtjänade det.

Jag blev paranoid… Sa att han hade planerat att träffa henne där… Han lovade att det inte var sant. Sa att hon är avundsjuk på mig, att vi redan har vårt fina liv tillsammans som han vill ha tillbaka. Han försökte prata mig till förstånd. Sa att om han ville vara med henne, så skulle han väl bara åkt till henne direkt och lämnat mig. Att hon var helt lugn för att hon visste att han var med mig. Tog upp min vigselring från golvet, satte den på mitt finger. Ba om ursäkt för allting, sa att jag var en så fin människa som inte förtjänade vad han hade utsatt mig för. Jag lugnade ned mig… Vi kramade och pussade.

I dag har jag så mycket ångest. Är jag en idiot om jag vågar lita på vad han säger? Eller luras han? Har de en sjuk plan för att bli av med mig? Ta mina pengar?

Personligen skulle jag tacka för mig och checka ut. Om han ville satsa på er ska han aktivt undvika henne.

3 gillningar

Om han verkligen tänker satsa på er så är det dags för honom att vara transparent i allt nu. Blocka sin fru på sociala medier…bara det är helt snedvridet.
Tyvärr tror jag inte alls att han tänker satsa på er och jag tror inte alls att han avslutat med älskarinnan. Och varför skulle ni tre sätta er ner och prata? Du har inget att göra med henne och hon inget med dig. Det är han som bedrar er båda för jag tror knappast han är ärlig med henne heller.
Det är dags för dig att sätta ner foten och ställa rejäla krav eller lämna.

1 gillning

Förlåt, men detta ser jag som en total varningsklocka, bland flera andra. Att han har en annan kvinna osv.
Men vad ska du egentligen med denne man till?

Det du skriver är naturligtvis sant:

Men vad har du för alternativ? Du måste ju göra något.
Du måste lista för- och nackdelar med dina alternativ.
Du kan ju inte bara låta detta fortgå. Då får du välja det minst dåliga alternativet.
Alla alternativ är i alla fall bättre än att inte göra något o låta denna cirkus fortgå.
Detta löser sig inte av sig själv.
:heart:

1 gillning

Tack för all återkoppling. Jag måste verkligen erkänna att efter den där kyssen så har jag blivit ganska mycket mer paranoid och undrar vad han egentligen vill… Är det så enkelt att han vill ha kakan och äte den.

Vi har haft ett jättejobbigt gräl emellanåt nu också, men det orkar jag inte skriva om.

I onsdags kväll låg han på soffan såg ut som att han ville sova. Jag frågade om han ville kolla en serie och han svarade “inte nu, jag vill vila”. Jag kände på mig något… alltså den där magkänslan, initionen… Jag sa “Okey, då går jag till gymmet”. Han sa “Absolut, jag hade tänkt att jag skulle träna, men gå du så kan jag gå sen”. Går till gymmet (2 minuter bort) sätter mig och cyklar… efter ca 10 minuter kommer älskarinnan till gymmet… sen innan hon ska gå in ringer hennes telefon… Hon sjunker liksom lite ihop framför inngångsdörren (jag ser henne från fönstret), sen så vänder hon… Min impulskontroll alltså… jag skäms… Springer efter henne och frågar om vi kan prata "varpå hon bara “Nej, jag pratar i telefon”…

Jag vänder går tillbaka till gymmet… sen efter ca 10 minuter kommer hon igen in på gymmet, och då möts vi av en slump vid dörren. Jag sa, “Kan vi snälla prata så jag kan få veta vad försiggår”. Hon svara “Prata med XXXX”, Jag säger… okey, men om du har en relation med honom så måste du veta att han säger att han vill vara med mig och i så fall så är han även otrogen emot dig".

Mycket reflektioner kring detta… alltså jag förstår inte om de tänker fortsätta fast allt det här. Har inte tjejen heller någon integritet och tänker fortsätta en relation med en gift familjpappa som är 15 år äldre och inte vill bilda familj igen? Jag tror verkligen inte att han har intresse ut av det efter hans jobbiga start som pappa i våran relation.

Jag gick hem… Berättade öppet om händelsen för honom när jag kom in dörren… han var lugn och sa… “sluta prata med henne… håll dig undan henne… Hon gillar inte dig därför jag har berättat att jag valt dig” “Vad ska ni prata om?” Han var hemma med mig ca 45 minuter innan han själv gick och träna…

I går kväll ligger han och sover vid soffan… Han bruker alltid vakta sin telefon som en hök, men då fick han två sms från henne… Jag kunne såklart inte läsa dem och han ville inte heller visa mig sms:en. När barnet hade somnat sa jag att det räcker nu, jag kan inte stå ut med det här länger. Vi hade dock ett bra samtal… jag sa att jag hadde ohört mycket ångest i situationen och förstår inte vad han håller på med. Att jag är rädd för att han skruvar i hop en sjuk plan för att bli av med mig och försöka få vårdnaden etc, Han visade empati och sa att jag drog det för långt. Att om det var hans avsikt hade han flyttat hem med henne och lämnat mig… Och att han aldrig vill försöka ta vårnaden från mig eller liknande för då skadar han även vårt barn. Om sms:et sa han att hon hittar på tusen orsaker till att kontakta honom och att jag försämrade situationen vid att jag försökte prata med henne… att hon bara uppdaterar honom på vad jag gör typ (?)

Han har haft det jobbigt i vår relation, med mitt upp och ner humör och att jag tagit honom för givet (Det stämmer faktiskt). Han uttrycker känslor nu efter många år som han har gått och bärt på som han har varit rädd för att visa tidigare eftersom han var rädd jag skulle insjukna i någon ny psykos…

Han är nog fortfarande ganska labil och lättkränkt. I någon form av 40 års kris där han försöker hitta tillbaka till mannen i sig själv.

Jag är bara fruktansvärt rädd för att våga förtsätta med honom… Tänk om jag blir lurad… Det är som du skrev där @Lisa0987 “Vad ska jag med denna man till?” Det mantra går om och om igen i mitt huvud. Men han har aldrig varit en elak person tidigare… Snarare tvärt om. Men det har varit en mask eftersom han har mått dåligt. Och hans handlingar senaste året kan jag inte acceptera. Vad säger det om mig om jag stannar kvar?

Och julen kommer han nog inte följa med på… och vad planerar han att göra i stället för? Vara hemma själv? Vara med henne?

”Man kan inte ha grisen i köket för han är snäll”.
:heart:

1 gillning

Haha… det är faktiskt sant… Jag vet inte vad som är svårast att lämna eller stanna kvar, Om det inte vore för mina tillgånger utomlands skulle jag nog ha flyttat ut för ett halvår sedan när allt var som sämst…

Jag känner inte för att flytta ut och bli fast i detta område för alltid som en singel-mamma, inte se mitt barn varje dag. Det är fan smärtsamt. Jag vill inte hellre leva ett låtsas liv med en make som grisar runt och lurar mig. Jag är fortfarande under 40 och är en stärk, bra kvinna - tror absolut inte att jag skulle ha problem med att träffa någon ny småningom.,

1 gillning

Man måste ju inte träffa någon ny…. Och även om man gör det så kanske särbo är en bra lösning?

Om din man är snäll eller har varit, hur mycket är det förhandlingsbart att du faktiskt inte behöver dela med dig av dina tillgångar utomlands…. Skulle han dra det till sin spets? Dvs hälften till honom?

Hej, Nu är det dags för en liten uppdatering av min historia. Det är tväksamt att min man vill dra det till sin spets med mina tillgånger utomlands. Dock är allt förtroende borta efter otroheten och jag kommer inte ta några chanser. Jag har en plan och den är långsiktig och innebär att jag valt att stanna i relationen ett tag till. Om vi klarar av att reparera förhållandet - bra. Om det inte går åt det hållet kommer det också gå bra. Jag känner mig starkare mentalt och psykiskt. Tar hjälp av samtalsterapi och vänner.

Julen var bra trots allt. Vi spenderade den tillsammans med min familj och med barnen… det gick över all förväntan. Vi hade mysigt tillsammans och vi har fått en bättre kommunikation. Dock har jag fortfarande ångest och främst pga den andra kvinnan har varit i mitt hem. Jag hade aldrig föreställt mig att tanken på att hon har gått genom mina saker, sovit i min säng, städat mitt hem har kännts så otroligt integritetskränkande. Det är nästan sämre än vetenskapen om att min make har haft en relation bakom min rygg.

MEN jag behöver skriva av mig om en sak… Den andra kvinnan har flyttat! Hon bode tidigare 15 minuter med kollektivtransport ifrån vårt hem. Numera har kvinnan skaffat sig en studentbostad på andra sidan av vägen för vår fastighet. Jag fick reda på detta i går. För 3 veckor sedan flyttade hon alltså 2 minuters gångavstånd från vårt hem. Jag förstår verkligen inget. Har försökt att få fram alla möjliga teorier. Om de har en sjuk plan om att förtsätta relationen, om det är logiska förklaringar för hennes skuld, billigare hyra etc. Eller om människan är klin galen. Det känns som att jag lever i världens sämsta mardröm. När jag äntligen börjar få hopp igen och känner mig lugnare så vet jag nu att denna människan inte kommer att låta mig vara. Vi kommer att stöta på henne i mataffären, på gymmet, på promenaden. You name it. Min trygghet är bortblåst. Av en jävla 28 årig liten slyna. Jag känner mig så ilsken och uppgiven.

Jag är verkligen ledsen att höra att du går igenom en så smärtsam och komplex situation. Att uppleva otrohet och förlora förtroendet för ens partner är en otroligt svår upplevelse. Att dessutom befinna sig i en sådan komplicerad situation med förhållandet, ägande av egendom och barn, gör det ännu mer utmanande.

1 gillning

Tack fina du för återkopplingen. Det går verkligen upp och ner, men jag kan inte förstå anledningen till att han fortfarande vill luras. Jag kämpar med logisk tänkande och att få ihop det sjuka pusslet som jag upplever. Om förhållandet är avslutad, varför väljer älskarinnan att flytta bredvid oss? Om det är sant att hon har polisanmält mig, varför väljer hon att utsätta sig själv för situationer där hon kan stöta på oss - jämt på mattaffären, på gymmet, på gatan.

Någon flera här inne som upplevt att ens partner levt ett dubbelliv? Börjar fundera på om han är helt knäpp.

En ny uppdatering. Visst var jag orolig av en anledning. Tänk att använda det emot mig, fortsätta att hålla mig kvar i en situation som en gisslan där han kommer och går som han vill OCH har fått sin älskarinna att flytta på andra sidan av gatan…

Förra veckan arbetade jag hemifrån och skulle gå en promenad och hämta upp ett paket i en paketbox som just ja, är precis bredvid denna tjejens nya adress på andra sidan av gatan. Då tog jag de på bar gärning. Hon var ute för att slänga soporna, hans snek ut av hennes lägenhet. Helt sjukt… Hon såg mig och höll vakt vid dörren… Jag gömde mig bakom något på andra sidan av gatan när han skulle snika sig ut, när de båda såg mig… då tar fegisen och kutar tillbaka in i fastigheten, och smitar ut bakdörren (inglasad ingångsparti med ingånger på varja sida av fastigheten). Jag ser honom genom glasväggen där han springer ut på andra sidan av fastigheten medans den sjuka sjuka tjejen står kvar och håller “vakt”.

Efter detta försöker han gaslighta mig och skickar ett arbetsshema från en tidkalender på sitt jobb (som han har åtkomst till att anpassa själv) och försöker få det se ut som att han har varit på jobbet (jag skickade ett sms och skrev att jag såg honom).

Nu får det räcka!! Jäveln måste ut av detta huset nu!!! Jag VÄGRAR att låta honom få hyresrätten för att slynan ska flytta in i mitt hem med mitt barn. ALDRIG.

Dags att vackert packa alla hans ägodelar och berätta att de står utanför nya tjejens hus.

Allt ned till sista ägodel ska ut.

Sedan går du igång med att söka byte av hyresrätt. Det får bli tvister, eventuella förluster på lgh utomlands med mera.

Jag kommer vara lite hård här. Men äktenskapsförord är till för att skydda sig mot oärliga personer. Din man är en sådan och det kommer inte bli bättre.

Du kan läsa min historia. Så länge du är snäll som nu så kommer du lida!

Är du värd en skitstövel till Karl som du självdiagnostiserar för att det ska finnas en förklaring till hans beteende?

Han är osäker, kvinnokarl som dansar efter denna kvinnas pipa. Hon må vara 28 år och slyna om det känns bra. Men den tragiska sanningen är att hon går ditt öde till mötes.
Hon tror att hon träffat rätt. Hon tror att de är menade för varandra. Du var misstaget.

Din man tog in sin nya i ditt hem!

Bara det hade fått mig att flytta till mitt hemland. Och ärligt, han vill inte ha ert barn. Testa honom så får du se…

Hade jag varit dig hade jag packat allt och bytt lås. Dokumentera alla bevisade lögner. Idag är det faktiskt olagligt med psykisk misshandel.

1 gillning