Betalar allt

Dvs, i vårt fall kan jag inte ens föreställa mig vad ordet bodelning skulle innebära.

Han ignorerar allt.

1 gillning

Men det finns väl bodelningsförrättare? Alltså en myndighetsperson som gör det åt er, oavsett vad exet tycker om saken.

Jag har kontaktat två jurister och de har bara suckat åt situationen. Och sagt att de aldrig hört något likande.

Vad är det ni tänker att skulle bodelas nu, efter 6 år?

1 gillning

…allt jag betalat för barnen?

Det blir som att ge mig in i ett krig jag inte orkar kriga. Istället har jag långsamt insett att jag förlorat min bästa vän.

1 gillning

Jag förstår att allt blir mycket svårare, och att även juristerna suckar.

Är du från Finland? Jag kan inte lagarna där, och även om jag kan dem i Sverige så hjälper det ju inte dig om man får ditt x att bli polisanmäld och dömd. Du personligen får ju ingen hjälp av det.
Så jag blir tyngd av svårigheterna i din situation. Förstår inte känslomässigt för där har jag inte varit, men förstår de sakerna som inte fungerar.
Skriv av dig så mycket du behöver.

Här finns i varje fall pengar från försäkringskassan som hjälp om man är ensamstående på heltid och inte får något underhåll från den andra föräldern. Det heter underhållsstöd:

1 gillning

Det får jag oxå härifrån. Ett liknande stöd. 167 euro månaden fram till att barnen fyller 18, men de fortsätter ju kosta även efter det medan de är i gymnasiet.

Och precis som du säger är det den känslomässiga biten som är den svåraste i det här.

(Men man påminns om den varje gång den ekonomiska orättvisan anmäler sig.)

Men det måste ju finnas någon myndighet i Finland där du kan anmäla ditt ex för att han jobbar svart och inte betalar skatt?

Varför inte bara sätta dit honom som han satt dit dig?

Han beter sig ju som ett svin…

2 gillningar

@Largo

Jo, skulle kunna anmäla honom för många saker. Enligt ena dottern har han oxå trädgården full av cannabisplantor. Men jag orkar inte skapa mera av hans negativa krafter runt mig längre. Barnen är ändå myndiga nu, ett nästan myndigt.

Har polisanmält honom en gång, det var då han körde runt med vår bil som han avregistrerat utan min vetskap, men jag skaffat försäkring till. Det gjorde att jag fick böter på 2000 euro när han blev fast av polisen. På krångliga vägar (polisanmälan räckte inte…) hamnade de räkningarna till sist ändå hos honom.

Men det kan man knappast kalla bodelning.

Bilen har han nu sålt och köpt en ny åt sig själv för pengarna.

(Märkte nu att jag nämnt bilen tidigare här i tråden. Den skaver, tydligen.)

1 gillning

Tror att jag om jag skulle anmäla honom skulle sätta hans arbetsgivare i klistret mera än honom själv. Dvs, det är ett svårare brott att anställa svart arbetskraft än att vara anställd. Sen jobbar han här och där dessutom, många gånger åt sådana som är mina egna bekanta.

Anonym anmälan?

1 gillning

@Lisa0987

Jo, började själv tänka på det nu när jag skrev det. Det är knepigt. Skulle nog ha lust att skapa razzia hos honom nu, med poliser som kommer och hugger ner buskagen som han säkert lever på att sälja. Den känslan skulle då endast vara hämnd. Och det känns ganska smutsigt.

Om barnen bodde där hade det varit en annan sak. Men de har alltid bott bara hos mig, och är som sagt i princip vuxna nu.

2 gillningar

Hämnd och hat är lika goda drivkrafter som något annat. Bara man släpper det efteråt.

Men du gör som du vill.

Personligen hade jag hämnats, satt dit honom så det stänkte om det. Sen hade jag varit nöjd och gått vidare.

Jag körde in i ett staket med mitt ex:s bil, repade lacken rejält. Betalade inte ett öre. Jag vet,
småaktigt som tusan, men ibland (mycket sällan) blir jag bara telenovela deluxe.

*Telenovela = överdrivet dramatiska spanska serier. Typ “Glamour” upphöjt till 10.

2 gillningar