Behövs förälskelsen i ett livslångt äktenskap?

För drygt en och en halv månad sedan berättade min fru att hon vill skiljas, efter knappt ett (!) år av äktenskap. Vi har varit ett par i drygt sex år och absolut haft våra duster och tvivel under relationens gång, men för mig kom detta som en kalldusch. Vi är båda i övre trettioårsåldern, välutbildade och har två jättefina barn tillsammans. Vi har aldrig haft svårt att prata med varandra och har under hela förhållandet haft ett bra sam- och sexliv. Vi är väldigt lika, delar många gemensamma intressen samt har samma värderingar och syn på familjelivet och livet i övrigt. Jag betraktar oss som två välfungerande personer som absolut inte vill leva med en fasad utan göra saker ordentligt och innerligt helt utan påverkan vad som “är” rätt eller vad andra tycker.

Vi träffades 2017. Vi gick på blinddate efter rekommendation av en gemensam vän (som vi båda litar på och som har gott omdöme). Vid den här tidpunkten mådde jag ganska dåligt; trivdes inte på jobbet och var lite kantad av en ganska nyligen avslutad relation (där jag blev lämnad). Jag kände mig ensam och trivdes ganska dålig i det ytliga Stockholm. På pappret var vi en perfekt matchning; liknande intressen, samma utbildning, samma mål och syn på livet. Väl efter första dejten sa det väl inte direkt klick direkt, utan jag var avvaktande. Hon var desto mer på. Hon ville och var redo att bli kär i mig. Jag var inte alls på den nivån. Lite pirr kanske men ingen förälskelse. Jag hade svårt att uppskatta henne ordentligt. Jag hade även vissa tvivel kring min attraktion för henne. Men vi fortsatte att dejta och umgås. Månaderna gick och vi hade en jättefin tid tillsammans. Vi reste, hittade på saker, pratade om allt och hade jättebra sex. Mina känslor tog dock aldrig riktigt fart. Hon bodde på den tiden i andra hand och i samband med att hennes hyreskontrakt gick ut blev det naturligt att hon flyttade in hos mig. Jag blev såklart glad över beslutet men inte sådär sprudlande jätteglad som man kanske borde bli och jag tyckte det hade gått ganska fort, men allting var ju perfekt förutom “pirret” och den situation som jag befann mig i gjorde mig ännu mer benägen att inte behöva vara ensam med min ganska trista tillvaro (ett själviskt men rationellt beslut).

Under det första året hade jag återkommande “dippar” där jag tvivlade på om hon var den rätta (jag hade aldrig varit sambo på riktigt förut). Dessa dippar yttrade sig genom att jag blev tyst, introvert och hade svårt att sätta ord på mina känslor. Jag hade svårt att säga att vi var tillsammans, hade svårt att säga att jag älskade henne osv. Hon märkte naturligtvis att det var något som var fel men fick inget rakt svar. Det här har varit jättetufft för henne, har hon förklarat i efterhand. Alltså, ingen drömstart på relationen men vi hade många fina stunder och valde att fortsätta vara tillsammans. Jag hade dock en gnagande känsla i magen. “Ska det verkligen kännas så här?” ställde jag mig frågan, flera gånger. Jag har varit riktig förälskad en gång förut (tio år sen!) och jag kan än idag minnas den känslan. Jag kände dock inte såhär för henne.

Åren gick och vi flyttade till hennes hemstad. Vid den tiden hade vi även fått vårat första barn. Helt fantastiskt såklart. Det gav relationen ett kitt, något som höll ihop oss ännu mer. Men återigen kom dipparna, om än inte lika ofta. Flytten var tuff för mig, både jobbmässigt och socialt. Jag ifrågasatte mina beslut och livsval för mig själv men nu hade vi ju ett barn tillsammans. Det gäller att bita ihop, tänkte jag. Jag älskade henne men var inte kär. Relationen hade ju skiftat fokus från myspys till mer av ett företag där barnet och en ordnad tillvaro var allt. Vi hade svetsats ihop ännu mer som team, hade väldigt roligt tillsammans och var för det mesta som vilket lyckligt par som helst, förutom pirret. Jag fick en dipp och efter den så pratade vi men jag kunde (vågade?) inte riktigt sätta ord på vad som var fel. Återigen kom mina tankar kring attraktionen upp på bordet, vilket naturligtvis gjorde henne jätteledsen. Nu i efterhand har jag nog förstått att attraktionen var ett symtom på den verkliga problematiken, nämligen att jag inte var kär i henne.

Nu, när hon har bestämt sig för att skiljas sitter jag här och ser tillbaka på vår relation. När jag läser min egen beskrivning så ser jag såklart att det inte varit optimalt. Under våra samtal kring skilsmässan är vi båda helt frankt överens om att vi kanske borde ha gjort slut i samband med att hon skulle flytta in hos mig. Lätt att vara efterklok. Men vi tog vissa avgörande beslut i vissa lägen som gjorde att det kändes för svårt att backa. Flytta ihop, skaffa första barnet, andra barnet, gifta oss, köpa hus. Allt har rullat på, som det är tänkt (?).

Nu känner jag dock starkare för henne än nånsin. Hon är inte mitt livs kärlek (vilket hon vet), men vad betyder egentligen det? Jag älskar henne, hon är mamman till mina barn och vi har ett jättefint liv tillsammans som många bara kan drömma om. Hon är fantastiskt vacker och en helt underbar person. Jag har nu blivit väldigt svartsjuk, vilket jag inte varit tidigare i relationen. Jag har tagit henne för givet hela tiden och inte varit så kärleksfull som jag känner att jag kan och borde ha varit. Men hon vill inte ge det en sista chans. Jag är beredd att göra vad som helst. Jag vill inte vara utan henne. Jag vill inte att våra barn ska behöva bo växelvis. Jag vill inte behöva sälja vårt underbara hem. Jag förstår att detta är en vanlig krisreaktion men känslan är så stark! Var kommer dessa känslor ifrån? Jag har några relationer tillbaka i tiden som har påverkat mig mycket och som jag inte riktigt kan sluta tänka på. Relationer där jag har varit kär och som jag inte riktigt har avslutat på bästa sätt. Dessa ligger och spökar och under vår relation har tankarna omedvetet hamnat i att jämföra partners och känslor. Såklart väldigt destruktivt men ändå rationellt utifrån såsom jag har känt; “ska det verkligen kännas så här?” “varför är jag inte kär i henne, hon är ju en tiopoängare?”.

För våra familjer och vänner kom beskedet som en chock. Ingen hade haft en aning. Det kom inte som en chock för mig efter allt vi har diskuterat, men jag känner ändå att det här beslutet är överilat och får oåterkalleliga konsekvenser. Hon menar att hon inte orkar mer. Hennes hjärta är slut av alla mina dippar och funderingar kring attraktionen samt det faktum att jag inte blev riktigt kär i henne. Även om jag bedyrar min kärlek till henne säger hon att hon inte kan tända den gnistan igen. Hon är en person som behöver väldigt mycket bekräftelse. Jag är snarare det motsatta och har känt mig väldigt trygg i vår relation, vilket nog är en dålig kombination. Mitt mående går upp och ner. Vissa dagar känns det okej. Vissa dagar är nattsvarta. Jag bor i en stad där jag inte har några nära vänner och där allt påminner om henne. Att flytta är dock otänkbart med tanke på barnen. Allt praktiskt bestyr känns så överväldigande att jag inte orkar tänka på det. Jag har senaste året vid flera tillfällen känt mig så lycklig över att hon är min fru, över allt vi har och över vår framtid. Samtidigt känner jag att det ligger en sorg över att inte ha upplevt den berusande känslan över att vara riktigt förälskad i henne och bara avguda henne.

Tack för att ni läst såhär långt. Skönt att skriva av sig och sätta ord på allt som varit. Jag är generellt ganska dålig på att ringa vänner och familj. Det visar sig nu. Särskilt att ringa och berätta allt. Kanske för att jag känner mig så skyldig? Jag ska inte skuldbelägga mig själv för allt men jag har stundvis varit en riktig skitstövel i relationen. Det är svårt med självrannsakan. Vad tror ni, kan man leva ett liv tillsammans utan den initiala förälskelsefasen utan att med tiden bli bitter? Kommer man alltid att sakna den känslan?

3 gillningar

Men vad i all världen betyder det där???

Förvånas du egentligen över att din fru vill skiljas… :face_with_raised_eyebrow:

Svaret på frågan i TS är att; Nej, förälskelse i meningen ny obekant relation varken behövs eller är möjlig. En långvarig relation tar andra skepnader och det är liksom livets gång.

4 gillningar

Ditt inlägg tog mitt minne tillbaks till ett förhållande som jag kallar mitt ”katastrofförhållande”……
Vi träffades på ett bröllop och jag fastnade inte direkt, men sedan sade en kompis, ”spana in honom” och det gjorde jag, dagen efter….
Detta utvecklade sig senare till en dejt osv.

Vi var också perfekt match, teoretiskt… samma utbildning, liknande intressen, resor, hade bott perioder utomlands (samma världsdel), stort socialt liv, t o m en del gemensamma vänner, osv osv. Vi var båda 30+ och jag hade nyligen separerat. Vi hyrde båda i Stockholm och när jag fick problem med boende, så köpte vi lägenhet och flyttade ihop. Vi var dock förälskade, jag tror ingen tvekade.

Men ärligt så fungerade det inte med honom. Vi blev inte bra ihop. Jag kan inte säga exakt varför, men jag mådde inte jättebra med honom, jag blev nog deprimerad tror jag, jag blev inte mig själv, vi höll ihop 1,5 år…. Allt gick ganska fort, speciellt med boendet….
Jag ville nog att det skulle fungera men insåg inte fakta förrän jag under en tjejresa blev intresserad av en annan man och tog ansvar för det, åkte hem o vi separerade, mest pga att jag insåg att vi inte var bra ihop, inte för den andres ”skull”. Jag ville nog innan det inte inse att ”vi” inte fungerade. När vi väl pratat ut och bestämt oss, för vi var smärtsamt medvetna båda två om att det inte funkade, så kunde vi utan problem bo ihop ett tag till och när vi väl flyttat isär var det t o m en flirtig stämning mellan oss med långa menande blickar. Hela historien känns surrealistisk. Vi separerade när jag var nästan 34 år. ALLA mina vänner var gifta, i princip.

Jag tror inte man kan och/eller ska vara ett par på de premisser som du skriver, det låter nästan som ett resonemangsäktenskap med många ticks i boxarna bland vänner och socialt, men utan rätt känslor.

Jag är förvånad att du inte tycker det känns fel och verkar tycka det är ok att fortsätta. Ni är ju trots allt överens, om hur historien utvecklats. Frågan är inte så mycket om man måste vara förälskad. Jag tror det är nödvändigt att känna att man är det ”bästa” för sin partner, kanske kan uttrycka det som personens ”livs kärlek”. Sedan att man inte är förälskad eller dökär varje dag efter många år ihop, det är ok, men då och då tror jag att man behöver även kunna hitta de där förälskelsekänslorna. Den bekräftelsen måste man ha tror jag, för att det långsiktigt ska fungera. Din fru känner detta nu.

Jag tror ni har fantastiska förutsättningar att bli lyckligt skilda och faktiskt vara väldigt bra föräldrar till era barn. Det är inte alla förunnat.
I din beskrivning låter det lite som ett visst socialt tryck att fortsätta vara gifta men med era förutsättningar låter det som att ni faktiskt kan fortsätta ert sociala liv även som skilda eftersom ni är hyfsat överens och egentligen är på det klara med varför det blev som det blev.

Jag har dessutom en väldigt nära manlig kompis som gjort exakt det du gjort, flyttat till fruns hemort och sedan skildes de. Han bor ”förstås” kvar och han har kämpat med att skapa sig ett aktivt socialt liv och det har fungerat ok. De är skilda sedan många år nu, men jag vet att han tyckte det var kämpigt i början.

6 gillningar

Förälskelse är ett slags galenskap. Inte alls nödvändig för ett långt och lyckligt äktenskap.
En del blir vilt förälskade först och landar sedan i en lugn och stillsam kärlek. Hos andra växer kärleken fram under åren, trots att de inte var ett dugg kära i början. Jag hörde en vacker historia av en väns mormor. Hon var piga på en gård och bondens fru dog i barnsäng. Där stod han med 4 småbarn och en nyfödd baby, så han gifte om sig med pigan. Ingen av dem älskade den andra, utan det var en rent praktisk överenskommelse. Ändå tog det bara ett par år innan de båda älskade varandra, och de fick över 50 år tillsammans.

Dina drömmar om att vara galet förälskad har kommit i vägen för dig. De har gjort både dig och din fru olyckliga, och jag tror det är helt kört för ert äktenskap. Om du ägnat en massa år åt att tala om för din fru att du inte älskar henne, då är det dags för henne att gå vidare, slicka sina sår och hitta någon som behandlar henne bättre.

Kanske du borde fundera på terapi? Någon som kan hjälpa dig att reda ut dina tankar?

5 gillningar

Jag tror inte heller att du kan vinna tillbaka din fru nu. Jag vill inte strö salt i såren men jag tror att du har sårat henne för djupt.

Har du nån gång funderat över hur du vill leva ditt liv? Du hade allt men var inte nöjd, kanske var det här på-pappret-perfekta-livet inget för dig och du saboterade det undermedvetet för att komma ur det. Eller så var det ett självskadebeteende för att du har en kronisk depression som pyr under ytan. Ibland när något är bra/perfekt så förstör en del personlighetstyper för sig själva.

2 gillningar

Tack för att du delar med dig och för kloka synpunkter.

1 gillning

Jag tror du är på rätt spår. De här gamla relationerna (som jag beskrev ovan) som ständiga jämförelseobjekt har satt spärrar i mitt huvud.

Jag borde naturligtvis tagit i tu med detta och gått i terapi e.d. innan jag träffade min fru. Jag ska göra detta nu och försöka bli en bättre människa av allt detta elände.

2 gillningar

Intressant vinkling. Jag har funderat mycket över hur jag vill leva och jag har försökt leva så innerligt jag kan. Jag har tagit tillfällen i akt och gjort sådant som jag verkligen vill. Spenderade några år med att resa, göra flera utlandstjänster och uppleva världen (medan mina vänner slet med studier och avundades min fria livsstil). När jag flera år senare var klar med mina studier kände jag mig färdig med det unga och ”vildare” livet. Det är alltså ingen latent ungkarlskris som yttrar sig. Jag har alltid velat ha barn och en kärnfamilj.

Men jag tror sanningen ligger någonstans mitt emellan det du beskriver. Jag vet att jag inte lider av någon depression men i backspegeln kan jag konstatera att jag vid ett flertal tillfällen gjort slut med personer just av det skälet att det kändes för ”perfekt” - det blev tråkigt och förutsägbart (jag har dock aldrig känt så för min fru). Ibland, i mina mörkare stunder, har jag ångrat dessa beslut vilket är så destruktivt och blockerande. Jag har svårt att förstå om jag har ”stött” bort partners som älskat mig eller om dessa partners helt enkelt inte vara den rätta? Jag kan dock se ett mönster i mina senaste relationer att det är jag som varit aktiv att göra slut. Det är smärtsamt att inse detta.

Förhoppningsvis kan jag komma till botten med detta genom professionell hjälp.

3 gillningar

Om du söker terapi så ställ frågan om ditt anknytningsmönster till terapeuten. Du kan också ta reda på det själv genom olika sajter på nätet. Vissa saker som du beskriver passar väl in på en person med så kallad otrygg undvikande anknytning, eller dismissive avoidant som begreppet heter på engelska. Genom att förstå sitt och andras anknytningsmönster blir det enklare att agera klokare och mer genuint i relationer, och att ta hjälp för det man behöver hjälp med.

4 gillningar

Hej! Några reflektioner efter att ha läst ditt inlägg. Innan du/ni blev tillsammans som par hade ni pratat om vad ni önskade av en relation? Vet du vad det är du söker? Vad som är viktigt och viktigast för dig i relationen till en kärlekspartner? Vet du vad det där ”pirret” som du tyckt fattas består i och vad det kan vara som saknats för din del?
Jag reflekterar också över att du nu känner att du inte vill släppa henne, när hon sagt att hon vill separera. Är det att hon är på väg bort från dig som får dig att känna att du älskar henne mer än någonsin?
Likt @Honungspaj här ovan undrar jag om du har koll på detta med anknytningsmönster? Det är en viktig bit som många inte ens blir eller är medvetna om och som styr mycket när vi interagerar och agerar i våra kärleksrelationer.

Jag kan varmt rekommendera böckerna
”Hemligheten” av Egil Linge samt boken ”Förhållanden som funkar”av Amir Levine och Rachel Heller för att få en insikt kring anknytningsmönster.
Det finns även poddar att lyssna på där de beskriver vad anknytning och anknytningsmönster är.

2 gillningar

Här är också en bra sajt med mycket information:

1 gillning

@Nyatag @Honungspaj Tack för era insiktsfulla tankar! Jag har studerat psykologi och är bekant med anknytningsteorin men främst ur ett barnperspektiv. Jag har aldrig reflekterat hur det påverkar vuxna kärleksrelationer. Jag ska läsa på och ta med mig detta till kommande terapisamtal.

@Honungspaj Det var väl inte direkt uttalat men vi träffades efter vi fyllt 30 och både var sugna på att stadga oss och bilda familj. Vår ”ihopparare” (som f.ö. är relationspsykolog) hade ju beskrivit oss för varandra så vi visste vad vi gav oss in på. Som jag skrev utsprungligen har vi aldrig haft svårt att prata. Vi pratade timtals om synen på livet och vad som är viktigt. Jag tror vi båda sökte trygghet och helt ärligt en väg till ett mer harmoniskt och balanserat liv. Däremot diskuterade vi inte kärlek i teorin och vad vi behöver.

Absolut, så är det. Jag har ju taget allt det vi har för givet. Jag älskar henne men har inte bemödat mig att framföra det mer än nödvändigt. Jag har påtalat varje dag hur vacker hon är m.m. Jag har känt det men enligt henne inte i tillräcklig utsträckning visat det. Hon menar att hon inte kan se den där riktiga kärleken i min blick. Vilket hon i och för sig har rätt - jag älskar henne och tycker hon är fantastisk vacker men jag är inte pirrigt kär i henne.

Dina andra frågor är svåra att besvara. Vad är jag ute efter? När vi träffades var det trygghet och familj. Nu är det snarare nåt annat. Pirret är ju en mångfacetterad blandning av spänning, åtrå, längtan. Kanske att jag fick allt serverat på ett bord förtog kampmomentet och därmed en viktig komponent i pirret?

Jag är djupt tacksam att ni tar er tid att läsa och reflektera över mina bryderier!

2 gillningar

Många av de där dragen har jag också. Den där diffusa rastlösheten, kanske bottnar det i att ens behov aldrig respekterades som barn. Det tog mig långt upp i vuxen ålder att kunna identifiera och formulera mina behov, först för mig själv och sen för andra. Jag tror faktiskt du kan bli hjälpt av professionellt samtalsstöd. Jag blev väldigt hjälpt av psykodynamisk samtalsterapi.

En liten uppdatering så här några veckor senare (i dagboksform för min egen skull).

Vi har diskuterat, pratat, analyserat och gråtit i timtals senaste tiden. Funderat på vilka alternativ vi har; bo kvar och fortsätta, skaffa nytt och fortsätta eller helt enkelt att separera för gott. Med barnen i fokus är det en jättesvår fråga. Vi har nu landat i att separera för gott. Huset är ute till försäljning och letandet efter ny bostad är igång för fullt. Känns surrealistiskt att se bilder på sitt eget hem på internet. Så naket, anonymt men samtidigt så inbjudande och vemodigt. Den krossade drömmen om familjelivet blir så påtaglig. Vi har samtidigt en lägenhet i stan där en av oss bor växelvis men den här veckan har vi båda bott i huset pga allt fix inför försäljning. Jag sover i gästrummet och all fysiskt kontakt har upphört.

I fredags ville hon prata. Jag visste vad som skulle komma. Hon upplyste mig om att det fanns en annan. Jag hade väl mina aningar att det kanske hade skett något impulsivt, typ en engångsgrej men det här verkar seriöst. Den initiala reaktionen var en litet hugg i magen men sen slog skyddsmekanismerna till och gick jag in i ett känslokallt läge. Jag behöll lugnet och sa egentligen bara att jag önskade henne lycka till med det (och lämnade rummet). Under lördagen sjönk beskedet in. Fruktansvärda tankar. Vrede, svartsjuka, äckel.

Under lördagen kunde jag inte låta bli att ställa frågor om det och då framkom att de träffats under juli månad. Det är alltså inget som pågått bakom min rygg eller liknande men tanken på att hon sover, umgås, skrattar och ligger med en annan man är fruktansvärd. Han är dessutom 50 år med vuxna barn (13 års åldersskillnad) - bara det gör mig ännu mer illamående.

Min fru har varit transparent med konsekvenserna av våra problem hela tiden. Hon är en person som behöver (och förtjänar!) mycket kärlek och bekräftelse. Om hon inte kan få det av mig kommer hon, förr eller senare, av ren självbevarelsedrift, söka detta på annat håll. Jag har haft alla chanser i världen att visa det för henne men har helt enkelt inte gått. Antagligen helt enkelt för att jag inte varit ”naturligt” och genuint kär i henne. Nu, när hon väl får allt det där av en annan man, blir jag svartsjuk och missunnsam. Det är en smula patetiskt och själviskt, när jag rannsakar mig själv.

Hade mitt första psykologsamtal idag, tisdag. Kändes bra att få prata, om än bara 25 korta minuter. Ser fram emot nästa samtal. Måendet går upp och ner. Idag har varit en ganska bra dag där vi gått igenom mycket praktiskt. Sålänge jag håller huvudet sysselsatt med praktikaliteter och jobb finns det inget utrymme för annat.

Lägenheterna vi tittar på ligger nära dels varandra (typ gångavstånd), dels förskola och de vanliga lekplatserna m.m. Det känns ändå bra. Vi är ju trots allt först och främst mamma och pappa till våra barn. Målbilden är att, på sikt, ävem kunna vara goda vänner och umgås i enklare former. Jag tror (rationellt) att det är realistiskt, vilket känns bra både för egen del och barnens men just nu är det bara tungt och mörkt.

4 gillningar

Jag tolkar ditt inlägg som att du menar attraktion och kanske passion när du skriver förälskelse?

Jag känner igen väldigt mkt i din beskrivning av om din partner “känts rätt”. Det har jag nog också i ärlighetens namn funderat på sen mitt och (snart ex) sambo hade våra första år.
Jag har inte vågat se det. Och inte heller vetat vad jag vill ha istället. Du verkar ha upplevt förälskelse och passion tidigare. Jag har inte varit i någon sådan relation. Varit förälskad men inte ömsesidigt passionerad. När det hände mig i våras blev jag helt överväldigad. Nu har det gått så långt att jag var otrogen.
Låt det inte gå så långt - vill jag verkligen understryka.

Sen skriver du att du vill vara kvar i relationen. Det kan du ju vara. Om tryggheten är viktigast för dig. Men du får också acceptera om du pushat din fru till att inte tycka det längre.

I samband med min process läste jag också den här artikeln: Erik lät passionen styra | SvD

Den satte ord litegrann på skillnaden på mina två upplevelser - dels med min långvariga partner, samt den jag träffade i våras. Helt olika upplevelse helt enkelt.
Vad tänker du om det som beskrivs i artikeln?

Vill också understryka att det absolut inte behöver vara så som i artikeln. Den ena typen av relation/kärlek är inte mer värd än den andra. Bara man vet själv och känner en trygghet i sina val.

Du har alldeles rätt. Den kärleken (i termer av pirr, passion, åtrå) jag har lyckats uppbringa i stunder har inte kommit självmant. Den har varit forcerad, krävande och såklart efter en stund klingat av.

Tack för artikeln. Läst den flera gånger. Hög igenkänningsfaktor.

Och precis, förälskelse som attraktion och passion. Ett stort problem för mig har varit just det du beskriver, att jag inte riktigt vetat vad jag vill ha. Jag borde ha tagit det lugnare och verkligen funderat igenom om nuvarande relation är hållbar istället för att bara köra på. Stora saker i livet tenderar ju att hända vid 30+ som får stora konsekvenser.

Jag känner igen vissa saker i din historia, och 8 månader in i separationen så måste jag säga att hittills har allt gått mycket bättre än jag hoppades. För oss båda och även sonen.

Jag är den som blivit lämnad och även om det var jobbigt i början,) exet velade fram och tillbaka, det tog hårt) så bestämde vi oss för att göra det bästa av situationen för vår sons skull. Vi lade all stolthet till sidan och bestämde oss för att prioritera föräldraskapet och att behålla en god relation. Hittills har det lyckats bra, vi kommunicerar rakt och tydligt. Ägnar oss inte åt smutskastning och hämnd. Är tvärtom givmilda och respektfulla.

Jag kan ärligt säga att idag önskar jag exet all lycka även om det han gjorde sårade mig då så inser jag min del i problemet och vi har kunnat diskutera allt på ett mycket bra sätt.

Vad vill jag säga, jo att det behöver inte bli nattsvart, ni kan göra det här på ett bra sätt om viljan finns från bådas håll. Ta hjälp av en parterapeut fast ni inte strider, kan ändå vara bra att prata med någon neutral för att få till en lyckad separation. För oss var det jättebra.

Läs gärna min tråd om du orkar :wink:den börjar bli ganska lång vid det här taget :grin:

Lycka till med allt :hugs:

3 gillningar

Dagboksuppdatering:

Beskedet om den nya mannen har sjunkt in ännu mer. Vi har bråkat mycket den senaste veckan. Från att vi hade en jättefin ”separationsrelation” där vi hade alla förutsättningar för en värdig separation har den nu blivit infekterad. Tittar jag i vår sms-konversation är det jättefin fram till i fredags (då hon berättade) med stöttande kommentarer, bilder på barnen, uppdateringar om livet och praktiska lösningar. Nu är det från min sida det korta svar och inget samarbete alls.

Vi har suttit ihop 24/7 och delat allt. Nu är jag utbytt. Hon säger att hon finns här för mig men samtidigt så gör hon ju inte det. Jag bara önskar att vi hade kunnat gå igenom separationen som vänner och kommit på fötter i våra enskilda liv innan nån av oss inlett nya relationer.

Hon såg att jag var på (vad jag trodde var) botten och istället för att då stötta mig genom det här väljer hon att träffa en annan man och inleda en seriös relation och därigenom putta mig över kanten igen i ett ännu djupare hål. I min värld är det respektlöst. Hon hade kunnat vänta några månader, men icke.

Nu vet jag inte hur det ska gå. Hon vill att jag ska vara hennes bästa vän i livet kring barnen/jobb/det praktiskta samtidigt som hon på hennes helger åker till Stockholm och lever ett annat liv. Jag köper inte det. Jag är såklart väldigt mån om att barnen inte ska komma ikläm, att jag inte ska använda barnen som utpressningsmedel och att jag absolut inte ska uttrycka negativa saker om mamma. I den bästa av världar kan vi på sikt vara vänner och umgås hela familjen. Men inte nu. Hon får givetvis uppdateringar kring barnen och det som vi ansvarar för men inte mer. Min självrespekt sätter stopp för det. Hon har valt bort mig i det här läget och detta blir konsekvensen. Det drabbar inte barnen utan enbart henne.

Jag är väldigt arg och ledsen just nu. Varit det hela veckan. Jag vill inte veta av henne. Tyvärr jobbar vi på samma jobb (komplicerad situation, inte bara att byta) och kommer ju stöta på varandra mer än jag vill. På sikt kommer jag läsa det här och inte känna igen mig. Att jag varit så här arg. Men just nu kan jag inte sjunka så lågt att bara vara till lags.

3 gillningar

Jag har läst din tråd, och förstår att du mår dåligt i situationen. Ett vanligt råd att jobba med sig själv och acceptera situationen, oavsett om man hatar den eller inte

Och i ditt fall tror jag nog att det är mer sant än någonsin. Försök inte få tillbaka henne, utan låt henne få bygga upp sig själv i lugn och ro. Troligen är hennes självförtroende krossad i pulver efter att aldrig fått känna sig älskad eller trygg i sin relation till dig. De dippar du haft har troligen tagit henne väldigt hårt, och just nu är hon säkert mottaglig för första bästa man som ger henne någon form av bekräftelse och kan få henne att känna sig uppskattad. Att det är en äldre man är nog rätt symptomatiskt. I de flesta fall när en kvinna träffar en äldre man verkar det röra sig om dåligt självförtroende och sökande efter trygghet. Äldre män är mer benägna att verkligen anstränga sig för en yngre och attraktiv kvinna och överrösa henne med komplimanger och bekräftelse.
Det handlar nog inte om att byta ut dig, utan att försöka läka ett sår med att få det hon saknat från dig från någon annan.

Och fundera på varför passion och förälskelse är så viktig för dig? Överskuggar det riktig kärlek för dig?

1 gillning