Behöver bil, men så svårt, trist & dyrt!

Vi har haft Kia eNiro och kör nu Kia EV6. Ren el båda två. Vi utgår ifrån att köpa bil alltid är en förlust affär, gör att det inte känns lika jobbigt även om det svider rejält i plånboken.

Vi had solceller på förra huset så på sommaren laddade vi gratis. Eller gratis och gratis, solcellerna kostade sitt men eltillverknkmgen var så hög på sommaren att vi sålde in en hel del el tillbaka och det är ju bättre att använda det själv🙂.

Min man pendlar långt till jobb. Det var det som avgjorde att vi skulle ha en elbil.

Laddhybrid känns som en dyr bensinbil så det var inte aktuellt för oss.

Idag har min man laddmöjligheger på jobb till en vettig peng.

Vi behöver en rymlig familjebil då vi är 4 pers. En bil som klarar skidsemestrar och andra längre bil semestrar. Och det fixar vi inte på en Kia Picanto. Dragkrok är också ett måste för oss och då är alternativet en Tesla eller EV6 som vi har. Ganska stor skillnad i prislappen.

Det där med att elbilar är dyra tar många upp. Men det jag inte förstår är att väldigt många köper en ny Volvo och de går ju på 4-600 000. Finns elbilar i den prisklassen också. Det gör mig ganska förvirrad om jag ska vara ärlig.

Vi har alltid bytt bil efter 3-5 år (beroende på bil och om vi har ägt eller leasat) just pga de blir långmilare ganska fort och vi kan inte tillräckligt om bilar själva. Börjar de gå sönder så kostar det både pengar, tid och stress.

1 gillning

eftersom jag är arbetarklass köpte jag en lyx-bmw, 20 år gammal med 30k på mätarn för 10k. Fungerar mkt bra! inge kamrem o sånt skit!!! (standard på wv o asiatiskt) ca 10 000 byte.
Har bara bytt lite hjullager…hihi ibland går den så tyst så jag glömmer o växla…väldigt rostig men kärleken sitter ju på insidan!
ungarna älskar den…ibland hör man fåglarna kvittra utanför när man kör på motorvägen…

2 gillningar

Om man nu ska ha en pendlarbil som är billig i drift och pålitlig hade jag nog satsat på en Volvo V50 diesel.
Finns bra objekt för ca 20 tusen och stirra dig inte blind på miltalet utan om den är välservad.
Inga problem att köpa en sån som gått 25-30tusen mil om den är välskött.
Årsmodell 2006-2007.
Skatten är kanske högre än andra ca 3000kr/år men dom drar runt halvliter/mil och är driftsäkra bilar.
Gott om billiga reservdelar också.

Min volvo “firade” 90 tusen mil innan den byttes bort…rullar än men ägaren har byggt en epa av den nu.
Lycka till👍

2 gillningar