Barnens pappa avskyr ny partner

Som rubriken lyder har jag två barn (8 och 12 år) med en annan man
och har träffat en ny partner. Det har varit lite upp och ner mellan oss då min
nya partner har varit väldigt svartsjuk av sig. Har öppnat upp mig till barnens pappa
när det har varit oroligt mellan oss som stöd då vi har känt varandra ganska länge.
Nu står jag vid ett vägskal. Min nya vill flytta ihop med mig och barnen och begär att jag ska ansöka om ensam vårdnad och vill inte att jag ska ha någon som helst kontakt med barnens pappa. Jag har försökt att förklara att jag måste det pga överlämningar, skola etc. Det är även därför han vill att jag söker om ensam vårdnad. Samtidigt har barnens pappa uttryckt att han inte känner att barnen är trygg omkring min nya partner och kommer ha dem kvar hos han även på mina veckor om han flyttar in i framtiden, OCH nu vill han flytta ihop. Jag vet helt ärligt talat inte vart jag ska ta vägen. Även min familj har uttryckt att skulle denna nya komma i närheten av mina barn skulle de personligen bli oroliga. Jag älskar denna man… Men är i en jätte knepig situation. Jag har försökt förklara men han förstår inte (min nya) Han är en fin kille, säger att han bryr sig om barnen men väldigt kontrollerande. Jag vet inte om jag är knäpp eller om barnens pappa har rätt. Han är förövrigt en bra pappa och älskar sina barn. Är så jävla frustrerad över situationen… då jag känner att jag måste välja. vad gör man???

Jag separerade med barnens pappa för tre år sedan då han var otrogen, och träffade min nya partner kort därefter. Vi gjorde ett försök att träffas med barnen med min nya, och då höll barnens pappa barnen borta från mig i drygt en månad. Jag skulle aldrig utsätta mina barn för fara. Men hur vet man vad som är rätt?

Är det någon som varit i liknande sits?+

1 gillning

Det här säger väl allt???
Du verkar tyvärr ha blivit förblindad av den här kontrollerande mannen. Det är väldigt oroande det du skriver. Låt honom för guds skull inte flytta in hos dig. Sök hjälp utifrån om du inte kan bryta med honom. Du riskerar att förstöra dina barns barndom eller förlora dem om du fortsätter vara med honom. Och du riskerar att bli kontrollerad och styrd till dess att du inte längre kan komma loss. Stort varningstecken på allt du har skrivit här!

12 gillningar

Jag förstår att det är oerhört jobbigt, men jag tänker så här:

Nej, du måste ingenting, för det första.

Du måste inte flytta ihop med den nya. Du måste inte gå med på hans krav. Du måste inte slitas mellan dem.

Det du istället bör göra är att fråga dig själv (inte din nya eller ditt ex eller din familj) vad som faktiskt är rimligt. Är det rimligt att kräva ensam vårdnad? Är det rimligt att flytta ihop med någon som har kontrollbehov? Är det rimligt att din nya sätter sådana krav på dig? Och är det rimligt att dina barn drabbas av hans svartsjuka?

Vad kommer du att få för liv om du tillmötesgår dina nya i detta? Vad kommer det att innebära för din och barnens frihet? Och vad kommer det att innebära för din relation med din familj, vänner och andra nära och kära?

För jag tror att grundproblemet är att du håller på att förlora sitt liv. Och flyttar du ihop med denna man är risken att fällan slår igen bakom dig, och då är det försent.

5 gillningar

Ja du har rätt i det du skriver. Nu när jag tänker efter så har jag under dessa år med honm förlorat dels mina intressen, mina vänner och mitt jobb pga obekväma arbetstider då han ej litar på mig. hur får jag hjälp att sluta älska någon ? Jag har läst på lite om trauma bindning och känner igen mig.

Jag har så svårt att säga nej. Jag vill inte göra någon besviken och vill alltid möta allas behov. men känner mig så otillräcklig just nu och jag känner att ingenting jag gör duger. Han har ställt in sig på att flytta in imorgon trots att jag vill vänta. Jag vill ju inte riskera att förlora mina barn pga honom. Han förstår inte hur jag tänker.

1 gillning

Jag känner igen din historia, har funnits något liknande här tidigare. Det slutade med att hon fick rådet att göra slut med den nye.

Jag säger att du inte bör flytta ihop med en man som har sådana krav. Det låter helt sjukt. Vad är detta för en egoistisk och osäker man? Du vill väl dina barns bästa?

Vad beror det på? De ser honom för den han är?

Då är han väl ingen fin kille.

Sök samtalsstöd och bygg upp ditt självförtroende. Det finns ett bättre liv än att behöva välja eller utsättas för den här typen av påtryckningar.
Hemsk människa som vill ta ifrån barnen sin relation till sin pappa, så som han tagit över ditt liv där du varken har egna intressen eller vänner kvar. Ingen jag skulle beskriva som en ”fin kille”……
:heart::muscle:

7 gillningar

tack. uppskattar din text :heart: det har varit så utmattande att någon kontrollerar varje steg, sms samtal, sitt eget arbete. är så nedbruten och har tappat all livslust

4 gillningar

Det är nog just det han vet och kan spela på. Jag gissar att han växlar mellan att love-bomba dig och att vara krävande, hård och kanske även hotfull?

Vad händer om du går emot honom även på andra punkter?

Var rädd om dig själv, @Livfahlberg. De egenskaper du beskriver hos dig själv är fina egenskaper som du ska vara stolt över. Men i händerna på fel person kan de bli farliga vapen.

Och var rädd om dina barn, din familj och ditt kontaktnät. Det är inte försent för dig än att behålla ditt liv, dina barn och din självständighet.

Men om det känns svårt eller till och med farligt för dig att gå emot honom rekommenderar jag varmt en kontakt med exempelvis kvinnojour eller brottsofferjour. De kan hjälpa dig att bena ut vad som är normalt i ett förhållande och vad som är röda varningssignaler. De kan också ge stöd och hjälp i din situation och ge råd för hur du ska hantera honom

:blue_heart:

3 gillningar

Inser att jag nog var hård men utifrån vad du skriver så var det nog rätt❤️
Du ska inte behöva ha det så här. Det finns bättre män som inte beter sig som du beskriver. Bra råd från @onedaymore.

3 gillningar

Så många röda flaggor, få ut denna man ur ditt liv. Kontakta kvinnojour för råd.

1 gillning

Ändå väldigt bra att du reagerade nu, innan du verkligen sitter fast. Se till att avstyra att han ska flytta in nu, omedelbart! Resten kan du reda i senare men se till att inte ta det steget där han flyttat in och på allvar kan ta över hela ditt, och barnens liv. Uppenbarligen har han inte gjort dig lycklig, och han lär inte ha en bra effekt på dina barn heller.

3 gillningar

Hej
Jag håller med @Nimue @Honungspaj @onedaymore

Du måste inte ge han okay att flytta in, han är alldeles FÖR JÄKLIG för dig, snart får du inte göra nått utan hans okay.

1 gillning

Det är enkelt. Ditt främsta jobb som mamma, är att sätta barnen främst. Du ska skydda barnen och sätta deras bästa före ditt, vilket gör att du har 3 val:

  1. Du låter din nye partner bestämma, flyttar i hop med honom och tar bort barnens pappa ur deras liv. I stället för pappa får de en “fångvaktare” som bestämmer över allting i deras vardag.
  2. Du följer ditt förälskade hjärta, flyttar i hop med den nye och släpper barnen. De får bo hos sin pappa och förlorar dig helt, för din nye kommer inte att tillåta någon kontakt mellan er när de bor hos ditt ex. Nästa gång ni träffas blir på din begravning, när din nye har kommit så långt att han börjat misshandla dig.
  3. Du ser till att ha andra vuxna närvarande när du berättar för din nye att ni inte ska flytta i hop och att du inte tänker söka ensam vårdnad. Vittnen behövs för att skydda dig i det läget. Bäst är någon från Kvinnojouren men annars duger vem som helst som är stor och stark.

Tänk noga efter vilket alternativ som är bäst för barnen och inte vilket du drömmer rosafluffiga drömmar om.

10 gillningar

Detta behövde jag läsa. TACK. Har inte pratat just om detta med någon i min omgivning. Tack! Tack!

2 gillningar

Jag skulle också vilja råda dig till att prata med någon om hur du kunnat bli så vilsen över vad som egentligen är bra för dig (och dina barn). Hur du ska komma tillbaks, se ditt värde och vad du behöver för att må bra.
:heart:

2 gillningar

Tack snälla fina

1 gillning

Syster.
Utav ditt inlägg så förstår jag varför ditt x avskyr din nya partner.

Här tjuter alla varningssignaler som tänkas kan.

Exakt vad är det du älskar hos honom? Utseendet? Hans karaktär? Att han vill isolera dig och barnen? Det börjar med att du ska isoleras från ditt x, sedan blir det vänner och familj. De är en fena på det där, de där rackarna, oljade tungor, vet vilka knappar de ska trycka på och sedan håller de sina offer fångna i psykisk och ev även fysisk misshandel. Big no no no. Och no.

Vad skulle han säga? Att han avskyr dina barn? Han vet att vägen till moderns hjärta går genom barnen. Ord kostar inget. Det är vad han visar i handling som han visar vad han går för och han verkar rent ut sagt livsfarlig och kommer troligen att utnyttja och förtrycka dig när han tror sig ha dig fast.

Du lägger benen på ryggen och springer åt andra hållet. Annars kommer han att vara en tagg i köttet på dig.

Det är aldrig rätt att begära att någon annan ska begränsa sina kontakter och att kräva enskild vårdnad när den andre föräldern är en normaltfungerande förälder.

Svaret är att han varken respekterar eller bryr sig om dig, han vill tvinga sig på dig, tränga in i och ta över ditt liv. Jag hoppas du stått emot.

Som sagt, är det en fin kille som är värd att älska som gör på det sättet? Du mår ju inte bra.

Hoppas du tar vara på dig och bryter med puckot.

9 gillningar

Jag undrar, finns det några rimliga skäl för dig att få ensam vårdnad? Det är svårt att få igenom. Far barnen illa hos sin pappa? Kram!

2 gillningar