Att separera när man har små barn

Efter den här händelsen skickade han ett sms där han skrev att han kände sig hotad av min pappa som kom dit och av min svägerska. Sedan dess har han kört silent treatment och bara lagt presenter till äldsta dottern i brevlådan. Jag är är lite orolig för vad som kommer att hända i framtiden. Socialtjänsten tyckte iallafall att jag skyddade barnen genom att ringa efter mina släktingar men de upprättade ingen ny orosanmälan mot honom.

Tack för ditt meddelande, barnen hade en handläggare som skrev i sin rapport att det är upp till mig och mitt ex att lägga upp hur barnen ska få träffa deras pappa. Jag har också en handläggare på VIR enheten som har beviljat mig samtalststöd men skyddat boende har aldrig kommit på tal.

Har det löst sig för dig?

Nej tyvärr. Han har fortfarande nycklarna hem hit så jag är orolig varje dag att han ska dyka upp. Det är väldigt påfrestande.

Det är sjukt att du inte kan få skyddat boende.

Byt lås!

1 gillning

Förstår det. Du har ingen som kan prata mef honom så han lämnar ifrån sig nycklarna?

Problemet är tyvärr att han äger 50% av huset så rent juridiskt verkar han ha rätt att behålla nycklarna och han får tyvärr dyka upp närsomhelst också. Det jag kan göra om han dyker upp och agerar hotfullt är att ringa polisen men då känns det som att skadan redan är skedd.

Han får inte komma och gå som han vill bara för att han är delägare. Han bor inte där längre. Han gör sig skyldig till hemfridsbrott när han kommer och går som han vill.

3 gillningar

Tack snälla för informationen, jag trodde faktiskt att han fick komma som han vill. Det känns skönt att veta att det inte är så. Du som är insatt i socialtjänsten, nu har mitt ex kontaktat familjerätten och bett om att ha samarbetssamtal. Har du någon erfarenhet av detta? Jag kommer att berätta om våldet som han har utsatt våran dotter för men är det något mer jag ska tänka på?

Du ska hålla dig lugn och saklig. Sen är det så att FR kommer mest troligt att göra en orosanmälan till soc och det är bara rätt. Så håll inte igen!
Var tydlig med att du vill samarbeta men att ditt prio ett är att hålla barnen trygga och säkra.

4 gillningar

Enligt lag har du rätt till skydd om det finns tidk för våld och hot.

Säg det till dem. Lägg fram situationer där våld förekommit, berättq på vilkrt sätt du känner dig rädd och vad han faktiskt kan göra.

2 gillningar

Är han ff folkbokförd där ni bor?

1 gillning

Nej han har äntligen skrivit sig på sin nya adress. Det är skönt.

1 gillning

Tack snälla, soc har gjort en utredning och i den kom de fram till att vi ska kunna samarbeta och komma överens om hur umgänget med barnen ska se ut och om vi inte kommer överens så ska vi kontakta familjerätten. Det har han gjort nu…

1 gillning