Att komma över sitt ex

Nu är det drygt ett år sedan exmannen dumpade mig och sa att han ville skiljas. Livet tuffar på på något sätt ändå. Så igår kom det jag bävat för en del ändå. Exmannen presenterar sin nya flickvän på Facebook. Är förbannad och känner hat gentemot honom för alla svek, lögner och otroheten. Vill absolut inte ha honom tillbaka heller. Var inte alls beredd på alla dessa känslor och tankar som har bubblat upp nu. Är förbannad på mig själv att jag ens bryr mig om hans förehavanden i livet. Den där off- och deleteknappen jag önskat mig så många gånger finns ju inte. Hur gör man för att exet inte ska påverka en så negativt? Har haft ett skitår på grund av honom och gråtit floder av tårar! Det är nog nu känner jag men jag styr ju inte över mina tankar och känslor. Tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få som inte inkluderar att träffa en ny partner. Tyvärr har mitt ex förstört tilliten och tron på kärleken medan han det ärkesvinet går vidare hur lätt som helst. Nu nykär dessutom. Tillåt mig kräkas!

4 gillningar

Mitt första tips är att ta bort honom från alla dina sociala medier på direkten, så du slipper se skiten helt enkelt. Blocka och radera på alla sätt du kan.

Mitt andra är att sysselsätta dig, dra igång något större projekt. Renovera något, måla något, träna, skaffa ett husdjur.
Vad som helst som håller dig i rörelse och fokuserar utåt.
Kickstarta allt genom att boka en weekend med en kompis i närtid, något kul att se fram emot.

3 gillningar

Det är helt naturligt att han outar sin relation på fb drar igång ilska och ledsenhet hos dig. Jag har varit i dina skor: blivit dumpad och lämnad efter att det uppdagades otrohet från exets sida. Han gick direkt vidare in i en relation med tjejen han träffat bakom min rygg. Att bli utsatt för otrohet är väldigt jobbigt oavsett statusen på den relation man varit i. Det tar tid! Fokusera allt du kan på dig. Träning som sagt, intressen, dina vänner, praktiskt fix, projekt. Blocka honom på sociala medier. Undvik kontakt i så stor mån det bara går.
Man behöver spece för att kunna frigöra sig,
Fokusera på att du ju inte vill vara med någon som inte vill vara med dig.
Men undvik inte det som gör ont. Det finns ju tyvärr ingen off knapp. In i stormen bara. Det är där läkning finns.
Tiden är din vän men det tar verkligen tid. Ha tillit när det gör som mest ont! Det blir bättre :heart: har du något form av samtalsstöd?

1 gillning

Jag håller med tidigare talare @Sussilull .
Ta bort all kontakt, har ni barn, så håll bara strikt kontakt ang barnen .

Sen är det bara att du sysselsätter dig, ta en promenad och försök rensa tankarna.

När jag blev lämnad så bestämde jag mig för att inte gå på någon tillställning med gemensam vänner, om vi hade blivit bjudna båda två, då sitter jag hellre själv, än och sitta och lyssna på hennes nya liv.

2 gillningar

Tack för er input! Nu är det gjort. Har plockat bort honom från mina sociala medier och en känsla av lättnad infinner sig! Nu slipper jag framför allt se vad han och den nya kärleken hittar på. Som tur är har jag inga barn med honom. Det finns några ouppklarade saker från bodelningen kvar tyvärr men jag har försökt vara på honom om att jag vill att det ska lösas så fort som möjligt. Får se vad som händer nu. Litar noll procent på honom.

Det är bra råd jag fått om att sysselsätta mig och ta hand om mig själv. Tyvärr har jag ett väldigt litet socialt nätverk. Släkt är det ont om av flera anledningar och jag flyttade till orten jag bor på för mitt exs skull. Mådde dåligt under den relationen och blev bara mer och mer isolerad från allt känns det som. Har en förhoppning och att utöka mitt sociala nätverk framöver på något sätt. Det känns förhoppningsvis bättre när jag återgår till mitt jobb inom kort efter en tids sjukskrivning. Då får jag annat att tänka på.

Fick en fråga om samtalskontakt. Har haft det ett år nu utifrån skilsmässan och är tacksam för den möjligheten. Det har varit skönt att få ventilera mina tankar och känslor.

4 gillningar

Bra att du har en samtalskontakt!
Heja dig! Kämpa på💪 att utöka ditt sociala nätverk låter klokt! Speciellt om du inte har så många sociala kontakter eller familj. Du ska se att livet kommer vända till det bättre! Bra att du blockade honom!

3 gillningar

Kan tipsa om en bra bok ”Skiljas utan att förlora sig själv” av Michael Larsen.
Han har även en hemsida separation.se som är mycket läsvärd.

Nu är jag precis i början av min resa men tror det kan va läsvärt/nyttigt ändå!
Ta hand om dig!

Tack detsamma och stort tack för tipset! Ska kolla upp både boken och hemsidan.