Att bo kvar I huset efter skilsmässan

Tack tack!!! Jag behöver all pep!! Ni är så bäst!!!

1 gillning

Ok, forumet! Hjälp mig med lite råd här!

Orkar inte dra hela storyn för er som inte läst allt ifrån början, men väldigt kort så släppte mannen för snart 1 år sedan bomben att han varit otrogen med olika kvinnor under de senaste 4 av våra 15 år tillsammans samt att han nu träffat en kvinna han ville satsa på. Massor av svek, otydliga signaler och turer fram och tillbaka står jag nu här som skild, kvar i vårt fd gemensamma hus (nu mitt egna) och han i en lägenhet i samma kvarter med våra barn vv (den yngsta bor dock mer hos mig).

Nu börjas det… ex bjuder in mig till att äta middag med “familjen”, alltså han och barnen, när barnen är hos honom. När jag och barnen är iväg i stugan skickar han bilder på att han skottat framsidan på mitt hus (som jag absolut inte bett om)… Han meddelar att han vill boka en gemensam aktivitet för oss 4 på dotterns födelsedag och “hoppas att jag ska hänga med”. Han bjöd in mig i kväll igen på middag och meddelar att han “tänker på oss som familj” varje dag.

Saken är den att jag på grund av allt som hänt känner en enorm ilska mot honom, vilket jag känner att jag har all rätt i världen till. Hade vi inte haft barnen hade jag bett honom att dra dit pepparn växer! Jag vill och behöver distans, men samtidigt får han mig att tvivla på mig själv! Är jag dum som inte ställer upp och umgås för barnens skull? Borde jag svälja stoltheten och ilskan och umgås? Såklart vill ju barnen det…

Veckorna barnen är hos mig umgås han glatt med sin nya kärlek och planerar semester med henne och våra barn (som endast har träffat denna människa 1 gång). Allt detta gör mig rasande… jag har inte kommit över honom känslomässigt tror jag och det spär ju på ilska och ledsamhet!! Och hans agerande känns ju inte ok varesig mot mig eller hans nya!

Hur tycker ni jag ska hantera hans vilja att umgås??

1 gillning

Ja, @CN80 vem är jag att ge råd? Sitter ju lite i samma båt, fast ändå inte. Ville ändå skriva några rader. Fy f-n, vilken tölp till exman du har!! Snacka om dubbla signaler. Hur kan han skriva att han tänker på er som familj och sen hänga med sin nya. Idiot! Är det så att han vill hänga med sin ”gamla” familj när han har barnen? Är det bekvämt, att slippa ta hela ansvaret? Sen när du har barnen kan han leva loppan med den nya?

Ja, helt galet att jag svarar på detta, jag som sitter i nästan samma båt fast min exmans nya heter jobbet… Men min exman har inte skickat några dubbla signaler när han pratar i alla fall, han verkar tycka det här är toppen.

1 gillning

Kan det vara så att han vill hålla dig upptagen på dina barnfria veckor? Så du inte ska få tid att träffa någon annan?

1 gillning

Intressant tanke! Visst kan det vara så…

Tänkte på rubriken i detta flik.
Tycker du det är jobbigt att bo kvar efter en skilsmässa där man bott tillsammans så länge??

Jag känner att jag måste flytta till ett nytt boende där x inte bott tidigare och börja på nytt i samma område där man trivs så bra.

Känner att det är en mardröm - vill skiljas och har en ny, samtidigt när han har barnen så vill han ha dig med.

Jag har nog kommit till insikten att jag så småningom kommer att flytta ifrån mitt nuvarande hus. Men inte på grund av att ex bott här. Mer eftersom jag under året som gått funderat mycket på vad just JAG vill. Har anpassat mig efter övriga familjen så länge och bor nu i ett väldigt praktiskt hus med nära till aktiviteter o dyl. Men är det var JAG vill bo? Och svaret är nog Nej.
Barnen börjar bli stora, och kan snart ta sig själva dit de vill. JAG vill flytta längre ut på landet, ett lite mindre hus, gärna med en liten lada som jag kan bygga om till stall. Det har varit min dröm länge, men nu har drömmen omvandlats till ett mål! Det är ju faktiskt fullt möjligt nu när det bara är JAG som bestämmer.

Jag har dock inte bråttom, men börjar på riktigt bestämma mig för hur mitt liv ska se ut och stava ut vägen dit. Kan bara exet låta mig vara också så kan det nog bli riktigt bra till slut. Men det verkar ju vara för mycket begärt… ALLT jag och barnen gör ska han vara med på. Han som aldrig engagerat sig i dotterns ridning förut sitter nu som klistrad bredvid mig på läktaren VARJE ridpass…
Jag vill ju egentligen inte klaga när jag läser andra historier om ex som beter sig fruktansvärt mot sina barn. Men detta börjar bli väldigt påfrestande!!!

4 gillningar

Samma funderingar om huset. Bor i ett radhus nära till allt. Men när barnen flyttar känns det lite för stort bara för mig. Vill gärna bo vid havet men det lär jag inte har råd med.

Kan du inte föreslå till exet att ni kör dottern varannan gång? Dotterns ridskola har haft restriktioner så det har bara fått vara en medföljande.

Är det lätt att komma ut till landet, syftar på kommunikation . Inte säkert att barnen hälsar på så mycket då?

Annars härlig plan du har att verkligen vara ute på landet.

Har också gjort denna resa. Nu när det är JAG som får bestämma (med viss inblandning från barnen), vad vill jag då? Nu flyttar jag snart från det som var vårt gemensamma hem och det känns så skönt. Både för att det nu blir ett boende som passar mig och mina behov bättre (och även barnens) men också faktiskt känslan av att lämna det gamla bakom mig, att slippa gå runt i det här gamla som vi haft tillsammans. Det upplever inte att det har stört mig så mycket under året sen exmaken flyttade, men nu när jag är på väg härifrån så märker jag att det nog legat där nånstans ändå. Längtar så tills själva flyttdagen!

3 gillningar

Jag kommer att hålla mig på tillräckligt avstånd så de lätt kommer dit ändå! Jag får ju vara beredd på att köra och hämta I den lmfattning som behövs såklart… men det gör jag mer än gärna!!!

1 gillning

Va härligt för dig!! Och jag tror att jag kommer känna exakt likadant den dagen jag flyttar. Vill bara att den dagen inte ska vara fööör långt bort!! Rätt objekt måste ju bli till salu!

2 gillningar

Jo, det kommer jag att göra snart… är så förvirrad bara att han helt plötsligt tycker det är trevligt att spendera sina fredagskvällar i ett jallt ridhus helt plötsligt… de få gånger han tvingades köra henne innan skilsmässan var det bara gnäll när han kom hem, kallt och helt meningslös sport enligt honom… Är fortfarande chockad över att detta helt plötsligt är trevligt att göra för honom. Det har enbart varit mitt och dotterns gemensamma intresse tidigare. Så JAG vill ju gärna se henne varje fredag, inte bara mina veckor… ska jag behöva sluta med det nu?

Är det kanske lite svajigt med den nya? Har han dålig ekonomi och behöver flytta ”hem” igen? Någon baktanke finns det nog där med tanke på hans egoistiska historia.

1 gillning

Ditt x är ett självupptaget ärkenöt som tror han är en pascha som kan hålla harem.

Han har gjort sitt val, ni är inte längre en familj och du har ingen orsak att göra något du inte vill eller som du känner dig obekväm med.

Be honom flyga och fara och hålla sig borta från ditt hus.

2 gillningar

Tack, det behövde jag höra!! Förutom egenskaperna du tillskrev honom ovan är han också fantastiskt skicklig på att få mig att få dåligt samvete… Hur han nu lyckas med det…

Du menar att om han åker skidor och kör på ett träd går han till närmsta bar, söker upp en person där och säger att det var dens fel?

Syndafallets yttersta konsekvens att inte vilja ta ansvar för och stå för det man gjort utan skylla sitt eget agerande, sina egns val på andra.

Somliga växer aldrig ifrån spädbarnets bild av att vara i världens centrum, allt kretsar kring en själv och finns till för ens eget behag, nytta och nöje.

3 gillningar

Ja, men snarare att han efter att i ena stunden sårat ända in i benmärgen med sitt agerande, på nåt magiskt sätt får omgivningen att se honom som ett offer… Ups I did it again… MEN det var ju egentligen inte hans fel… tjejerna fullkomligt kastar ju sig över honom… kan inte hjälpa att han är guds gåva… sen är han ju en sån fantastisk far… såååå engagerad i allt barnen gör… jag borde ju inte känna hat mot en sådan människa… ja, typ så…

1 gillning

Ja, allt är någon annans fel och det är så synd om honom, stackars liten…

1 gillning

Precis så känner jag oxå när jag går runt i vårt hus. Tittar in i skåp. Allt är mitt. Inget är hans alls. Jag har bestämt mig för att köpa nytt köksbord o göra om lite i hallen. Annars kommer huset få vara som det är

1 gillning