Är jag skild eller inte?

Hej,
Jag och min man bestämde oss för att skiljas för cirka 7 månader sedan och alla papper var klara och signerade och han skulle skicka in dom. Nu märker jag däremot att vi fortfarande står som gifta på min sida på skatteverket. Blir oerhört konfunderad och vet inte hur jag ska göra nu. Någon som har några tips?

Hade ni betänketid måste det bekräftas/skickas in efter 6 mån efter första. Annars börjar det om

1 gillning

Han skickade nog aldrig in dem. Kolla med tingsrätten

2 gillningar

När jag skilde mig fick båda två först bekräftelse på att tingsrätten registrerat ansökan samt att vi innan betänketidens utgång måste skicka in en ansökan om att fullfölja. Jag säger som Restenavlivet, han skickade aldrig in den. Skaffa nya papper, se till att han skriver på dem och skicka in dem själva. Vägrar han skriv under själv och skicka in.

2 gillningar

Ring tingsrätten imorgon. Många tingsrätter har haft problem med att skatteverket inte registrerar domen trots att det skickats dit.

1 gillning

Tack för alla svar. Ska ringa tingsrätten imorgon är bara lite osäker på vilken tingsrätt jag ska ringa. Flyttade från den staden vi bodde i iom att vi separerade. Är det den stadens tingsrätt jag ska ringa eller finns det någon tingsrätt som har hand om skilsmössoärenden? Förlåt om det är dumma frågor men jag är oerhört förvirrad i detta nu av allt som rörs upp till ytan igen.

Det är den tingsrätten där du och/eller din man var folkbokförda 1 november året innan ni lämnade in ansökan.

2 gillningar

Nu har jag pratat med tingsrätten och inga skilsmössoärenden finns hos dom. Hon i telefonen var måttligt hjälpsam och hade inga svar på hur jag nu skulle göra men jag antar att jag får ansöka om skilsmässa på egen hand då jag varken har eller vill ha kontakt med min man.

1 gillning