Är det helt kört.....?

Jag har betalat allt i vårt hushåll sen 2017 ca 25 000:-/mån i räkningar, (Mat osv ligger utanför) pga sambon stått helt utan inkomst.

När vi nu ska separera vill han att vi säljer huset så fort som möjligt så att han kan få ut halva vinsten.
Har jag någon som helst chans att få tillbaka ngr av mina pengar från de löpande utgifterna under åren?

Det beror på. Utgifter som ökat fastighetens värde, renoveringar, har du rätt att dra av från värdet men inte el, vatten (löpande underhåll) o s v. Men ni vet väl båda om att mäklararvode, skatt på försäljning och lån ska dras från fastighetens värde?

Slängde snabbt ihop denna kalkyl ang huset

|Kalkyl hus|||

|Värde|2 000 000,00 kr||
|Inköp|1 500 000,00 kr||
|Lån|1 750 000,00 kr||
|Renovering|250 000,00 kr||
|Mäklararvode|60 000,00 kr|3%|
|Vinstskatt|||41 800,00 kr||
||||
|Överskott|148 200,00 kr|delas i två|

Verkar det vettigt???

Utöver just huset är det ju förbannat, jävla skitsurt att jag står på ALLA skulder som uppstått under åren han gått hemma och jag betalat för allt…
Minst 12 500/mån borde han ha skjutit till… och lån på bil osv står på mig då han inte har ng kreditvärdighet…

Nu har jag läst dina inlägg men minns inte om ni är gifta eller sambos. Är ni gifta spelar det ingen roll vem som står för vad som inte är giftogodsrätt, då delas allt rakt av.

Är ni sambos kommer saken i ett annat läge. Jag skulle råda dig att ta kontakt med jurist. Det kan det vara värt när det är sådana summor.

Så räknas det om den ena ska lösa ut den andra. Då är det bra att du står på lånen. Men du måste skicka in anmälan om bodelning till fastighetsregistret, annars måste du ha hans tillåtelse för att sälja eller låna på fsstigheten.

Är ni överens om att ni ska sälja? Det blir inga stora, snabba cash för hans del om han trodde det. Är ni inte gifta eller saknar samboavtal har han inget med huset att göra. Är ni gifta eller med samboavtal delas skulderna lika också.

Vi är sambo, dock utan samboavtal… Jag har fått ta lån/kredi under åren han varit utan inkomst för att kunna betala allt
Han vill “komma loss” så han kan skaffa nytt boende. Jag vill bo kvar om det är möjligt. Jag har en årsinkomst på ca 500’ så förhoppningsvis håller kalkylen för banken. Vi står alltså båda två på lånen för huset.

Han är dock tydlig med att han vill “göra rätt för sig” ang de skulder som uppkommit under tiden han varit utan inkomst, vilket i hans värld är hälften av det som är kvar att betala. I min värld tycker jag han ska betala mer eftersom jag betalat allt under så många år

Du betalar amorteringarna men ni står båda för lånen? Ja, ogifta och utan avtal finns det inga måsten. Då är det vad ni kommer överens om. Men ska du ta över huset måste du ta över lånen. Kostnaderna för det bör du då få dra av.

Japp men förutom kostanderna för huset menar jag.
Jag har betalat allt i ngr år då han stått helt utan inkomst pga utförsäkring… Det är dessa pengar jag funderar kring nu…

Du har ingen juridisk rätt att kräva ersättning för löpande underhåll och försörjning. Vad ni kommer överens om är en annan sak.

Nej det var det jag antog också… FY faaaaan vad surt!

Yep. Tog inte undan familjens fritidshus som jag senare köpte som giftorättsgods. 100 000 på ett bräde, Fick ta medlemslån och öka huslånet för att lösa ut henne. Vi var gifta så jag hade försörjningsplikt. Hon saknade inkomst och vi hade i många år två bilar innan vi flyttade till ett större samhälle och hus nära affär.