Ångest-panik-panikångest

Herre…. Vi har ju uppenbarligen problem i relationen annars skulle jag inte hänga här och lusläsa och kommentera allt…

Medan min man ska fundera på vad han vill i vår relation så ska jag bete mig som vanligt. Inte vara sur, ledsen eller visa att det på något sätt påverkar mig. Ni hör ju, det går inte.

Så alldeles nyss klämde han utför sig något gällande semester som inte riktigt faller mig i smaken. Skulle aldrig göra så mot våra barn. Tänker inte gå in på några djupare detaljer för min fråga kommer lite längre ner.

Jag känner direkt hur blodet börjar rusa, suset i öronen och ett hjärta som skenar. Jag har färgat ångestattacker förut och vet hur de känns. För att en sådan inte ska bryta ut i full galopp blir jag som svar till honom tyst. Varpå han säger -Just det du har ju tappat talförmågan. Sopa allt under mattan och låtsas som det inte existerar.

Jag vill såklart skrika nej, jag håller käften för att jag inte ska få en jäkla mega ångest attack. Men så är det ju det där med barnen, nä de ska inte behöva se sin mamma i en sådan situation.

Men hur fasiken ska man göra? Jag kan lixom inte hantera det. Kan inte prata lite fint om det för då kommer ångestattacken. Och blir jag fly förbannad som jag skulle vilja bli så är det 1-0 till honom direkt och jag hjälper honom i den riktning jag inte vill att han ska ta.

Någon som gör som jag? Någon som har ett bra sätt att hantera situationer som dessa på? Jag tänker inte vara hans mamma igen och begära en skilsmässa eller separation åt honom för JAG vill ju inte ens det.

Känner även ofta att han njuter lite av att förnedra mig. Här är jag som trodde vi hade en så bra relation. Alla runt oss som trodde precis likadant. Så fel jag och vi hade, vi har ju tydligen problem. Och ja, jag känner mig förnedrad och dum som gått med huvudet i det blå trots att jag egentligen faktiskt är ganska jäkla smart.

Vet varken ut eller in. Känner mig oxå som en jobbig ältande jäkla börda när jag gnäller här inne för de flesta säger samma sak, lämna honom, han har en annan, rädda dig själv… osv.
Jag vill rädda oss. Jag vill inte lämna honom. Nej han har ingen annan, än.

Ibland känner jag såklart hur jäkla skönt det skulle vara att vara ensam. Att leva själv för att slippa tassa på tå och hålla en fasad uppe. Men jag älskar honom. Trodde vi hade det bra. Levde i våra drömmar om framtiden. Roffat i allt och låtit han njuta av ett väl serverat liv. Vad blir jag utan allt.

Just nu går ju all min kraft till att stå på benen och stävja ångesten… Vem har virkat min offerkofta tänker ni, den passar mig ju inte alls. Nä… det stämmer men den kan vara jäkligt bekväm oxå!

Svammel svammel. Som vanligt.

Ps. Den som läst något från mig tidigare kan jag i alla fall meddela att jag luckats få ur mig skiten till min/vår bästa vän. Lämnade hen i chock. Hen fattar inte vad han sysslar med. Men det var SÅ skönt för jag vet att jag har stöd.

3 gillningar

Svarar mig själv för dämpa lite ångest… ha ha!!!

Ja, här sitter man en fredagkväll i detta forum och trycker på uppdatera var femte minut om hopp att någon lämnat ett avtryck. Fattar väl jag att folk har bättre saker för sig…

Andas in. Andas ut.

4 gillningar

Jag ser dig! Vill skicka en stor varm kram !
Har dock inte så mycket att bidra med, mer än att jag tror du lurar dig själv vad det gäller dina känslor för honom. Man blir så sammanvuxna när man varit tillsammans länge. Man blir som en gemensam organism. Jag tror att det är fantomsmärtor och rädsla du känner.

2 gillningar

Vad tänker du om att det verkar som om han njuter av att förnedra dig?

(Han verkar ha all makten och kontrollen).

Skriker du på honom när barnen inte är hemma? Får du ur dig ångesten någonsin?

Tack för era svar!!!

Ja ibland känns det som fantomsmärtor. Att jag egentligen fattar att jag skulle må bättre på egen hand. Vi har varit tillsammans i 19 år. Klart vi är sammanväxta. Jag flyttade dessutom till andra sidan landet för honom. Problemet var väl bara det att jag trodde vi hade det bra. Klart man har lite svackor men jag var lycklig. Vi lever gott och har härliga vänner att umgås med. Vi är oerhört sällan osams även om vi är oense. Bråkar aldrig eller snarare är aldrig ovänner.

Våra barn är tonåringar och vi har precis passerat 40. Jag gick ju i tron om att vi äntligen skulle förverkliga våra drömmar, det vi pratat om att göra när barnen är stora, när de har flyttat hemifrån osv.

I min värld så är man inte pirrigt förälskad varje dag intyg 19 år, man har en djupare kärlek och är även varandras bästa vän. Ibland är man närmare och ibland finns det utrymme. Helt naturligt tycker jag. Jag har ju bestämt mig för att han har en 40-års kris, så många tecken…

Men nej. Jag får aldrig riktigt klipp för ångesten. Den puttrar. Jag försöker trycka ner den. Ena dagen känner jag att jag bara vill säga ”fine du ska få som du vill” packa mina väskor och dra. I nästa vill jag kasta mig på knä och be honom att inte lämna mig. När jag känner mig stark, blir lite bitter, blir förbannad, DÅ skulle jag kunna säga att det är lika bra vi separerar för här står jag inte ut. När jag är ledsen, fylld av ångest och vill hoppa från en bro då blir jag tyst och går in i mig själv, parerar ångesten och känns som jag typ dör inifrån.

Kanske fel formulerat av mig att han njuter av att förnedra mig. Men han tycker jag är löjlig om jag gråter. Om jag blir tjurig och säger ifrån så säger han ”det där hjälper ju inte direkt”. Jag känner mig utnyttjad för att han är så sjukt beroende av mig och jag tänker att om han var mer självständig kanske han hade dragit tidigare men nu stannar han för att han inte vet om han klarar sig själv, eller att det är bekvämt att få precis allt, jag menar allt, serverat.

Jag känner mig förnedrar för att han låtit mig tro att allt är bra. Pratat med sin mamma om detta bakom min rygg. Jag fick bara en bajamaja serverad en dag i december. Helt chockad. Va? Han måste skoja?!

Att han sen häver ur sig detta om semester gör ju att jag ska leverera detta till våra barn.

Ser jag på detta utifrån och råder en kompis hade jag alla dagar i veckan sagt att hon ska lämna. Men nu är ju jag på insidan… inte lika lätt.

Sen är det väl den där jäkla kvinnofällan. Vet inte ens hur jag ska ha råd att klara mig själv och försörja två tonåringar. Jag kommer inte kunna andas om jag inte får ha barnen varje dag. Jag vet att de kommer försummas medan han tycker jag curlar och daltar med dem….

Älskar i vanliga fall soppa. Är en jäkel på att tillaga dem men den här soppan vill jag till varje pris slippa. Tänker inte tillaga den och inte äta den. Än mindre servera den.

Over and out.

2 gillningar

Ps. Ja han har ju makten eftersom han ska ”fundera” och jag vet vad jag vill. Känner mig helt maktlös.

1 gillning

Inte nu. I januari deklarerade han, som tycker att förhållande är 90 % sex och 10% hålla handen, att han inte ville ha det under tiden han funderar. Och vad händer då? Jo, man glider längre ifrån varandra. Dessutom känner jag ändå nu att varför ska jag ligga med honom om han ändå inte vill ligga med mig, för att han ska tillfredsställas? Nä vill han ligga så ska det vara för att han vill ligga med just mig.

1 gillning

Är i liknande sits. Vill också be honom dra när jag är arg och i nästa stund vill jag inget annat än att det ska vara vi. Känner också väldigt osäkerhet hur jag ska klara mig ekonomiskt ensam med två tonåringar vv.
Hatar att han har övertaget, tar mycket skit som jag inte skulle gjort för 10 år sedan.

Styrkekramar till dig

1 gillning

Kära du! Jag känner igen så mycket av de känslor du beskriver. Känslor som ligger två, snart tre år bakom mig. På något sätt så kommer du att börja må bättre igen, även om det känns nattsvart just nu.

Jag var också på något märkligt sätt helt oförberedd på makens besked att han ville skiljas. (Nu ser jag det på ett annat sätt, men då…Nej) Jag försökte få honom att tänka om, eller kanske tänka klart, eller söka hjälp eftersom han sa sig må mycket dåligt och inte vilja leva mer. Det där limbostadiet är fruktansvärt. Att försöka få en hemmiljö där han fick utrymme att tänka, föra en slags dialog med honom om detta och samtidigt hantera sin ångest. :face_vomiting:. Jag tänkte att en skilsmässa var oerhört irrationell för oss båda, att det fanns alltför mycket att förlora för även honom. Att jag borde kunna få honom att tänka om. Men jag fick rådet att till sist försöka se det som en olyckshändelse, en sjukdom eller liknande som faktisk inte gick att göra något åt.

En del säger att man inte ska kämpa för äktenskapet, men… Hela relationen ska inte vara en kamp förstås, men att man försöker hantera en kris, med all den kraft och förmåga man har, det tycker jag är fullt rimligt. Men visa respekt för dig själv. Du vet när du pressar dig själv över gränsen. Jag orkade i exakt 6 veckor från att han släppte bomben. Åtskilliga ångestattacker, ngt jag aldrig upplevt tidigare. Men en dag kände jag att det gick för långt. Jag mådde för dåligt, ångestattacken var för svår. Jag förstod att jag måste ta ansvar för min hälsa innan jag riskerade att pressa mig in i sjukdom. Då bestämde jag mig för att det var nog. Två dagar senare försökte jag kämpa för relationen igen, ge det ett försök till, och genast sa min kropp ifrån med hjälp av ångest. Jag fattade vinken och backade omedelbart. Därifrån var det jag och min hälsa i första hand.

Lyssna på din kropp, lyssna på din ångest. Lite ångest tillfälligt tänker jag inte är farligt, men det kan inte fortsätta så. Äktenskapet är inte värt din psykiska hälsa på lite längre sikt, eller hur?

Jag tycker att du ska fokusera mer på dig. Ja, gråt och den typen av reaktion ger nog energi till er obalans. Försök att inte ge honom det, för att det drar ner dig. Men du behöver ett sätt att hantera ångesten som funkar. Har du testat att andas i fyrkant? Det hjälpte mig!

När jag väl gett upp och bestämt mig för att det var nog med kämpande så blev det bättre, men inte ångestfritt. Jag började ta itu med det praktiska, kolla på ekonomin osv. Fruktansvärt jobbigt även det, men inte på det där skärseldslika viset.

Det är med barnen ÄR ett jobbigt kapitel, men det går att hitta en ny väg framåt. Ta nu bara ett steg åt gången, försök att inte se för långt fram och ta ut all oro i förväg.

8 gillningar

Det här går väl inte riktigt ihop?
Förstår att du vill skydda barnen, men du måste nog se till att han fattar vad som händer med dig i och med hans beteende. Om han älskar dig och är värd att behålla ska du inte ha känslan av att han njuter när du mår dåligt. Att du är rädd för att visa dig själv och vara öppen och ärlig.
Inget av det är ju ett tecken på en sund relation.

Några tankar från en desillusionerad misantrop och verklig cyniker.

Vad vill du? Vara hans dörrmatta han trampar på, en slaskhink för hans behov av att trycka ner dig?

Tyder hans agerande på respekt, omsorg, vilja att hitta en ömsesidig balans? En vilja att möta dig och få er relation att fungera?

Ja, vad vill du? Utplåna dig själva? Tiga och spela med i elakt spel? Eller sätta ner foten, ha lite ryggrad och självrespekt och lämna?

Nähä, du vill låta honom fortsätta trycka ner, förolämpa och trycka ner dig? Är det alternativet så mycket bättre?

Varför i hela glödheta helvete varför då? Om det vore din dotter, skulle du säga åt henne att stanna och kämpa? Är det den uppväxt, den bild av en familj du vill att dina barn ska ha? Att det är ok att han behandlar dig som han gör? Det räcker inte med att en vill. Jag behandlade mitt ex dåligt för att få henne att förstå att det bästa vore att skiljas så beslutet skulle bli gemensamt. Hade jag väntat på det skulle jag förstört henne - och mig själv. Men alla har inte det samvetet utan kan trycka ner sin partner hur mycket som helst och verkar t o m njuta av det.

Du menar utan förakt, förolämpningar, förnedringar? Kanske en bättre version av dig själv om du står upp för dig själv.

Yep.

Uppenbarligen trodde du fel. Kliv ur bubblan av förnekelse, önsketänkande och ta in verkligheten och stå upp för dig själv.

Uppenbarligen har han andra planer. Eller en annan syn på och önskan vad han vill ha ut av relationen.

Vad du har bestämt har inget med saken att göra. Förmodligen önskedrömmar, önsketänkande, falskt hopp. Även om det är en 40-års kris beter man sig inte och säger inte vad som helst. Hur länge har krisen hållit på? Kan han göra och säga vad som helst och komma undan det medan du brottas med ångest på grund av det? Hur mycket ska han få bryta ner dig?

Hur länge tänker du att du ska hålla på så? Hur mycket av dig ska du låta dö?

Ser man på. Han använder dig som husalf. Han älskar inte dig, han tycker om det du gör för honom men sedan vill han leva sitt liv och du ska rätta dig efter honom så han får som han vill.

Du kan få hjälp från det sociala.
Nähä, kan du andas nu?
Tonåringar kan själva välja var de vill vara. Kommer de att var med sin far så mycket?

Men ok.
Då har du svaret där.
Stanna då och gå under, döda dig själv inifrån, låt honom tröska ur dina sista känslor av värdighet och mänsklighet och bli en zombie om du tycker att det alternativet är bättre.
Nu vet jag inte hur ni bor, er ekonomi eller hur bostadsmarknaden ser ut men är ni gifta ska ni dela lika på tillgångarna.

Du vet vad du måste göra om du vill skapa ett liv. Ibland är det bättre och ha det knapert än att vara en föraktad och förnedrad träl i ett gyllene slott.

7 gillningar

Amen på det :pray:

1 gillning

Håller med Rulle ovan.
Svårt att se med din beskrivning av allt att du trott allt varit bra…. Tycker inte han verkar så charmig direkt.

Nu vill jag inte strö salt i såren, men en man med ”normal lust” som du beskriver med ovanstående ord har kanske någon annan vid sidan av? Avhållsamhet är nog inte det han praktiserar under sin betänketid eller tror du verkligen det?

3 gillningar

@X2X
Jag har också varit tvungen att lämna en relation.
Jag har också varit tvungen att omvärdera synen på en man som jag alltid intalat mig var en snäll man.
Jag har också varit tvungen att i backspegeln syna en relation i sömmarna för att se allt det som inte varit bra, men som jag länge försökte intala mig var “normala problem som alla har”.

Varken du eller jag är ensamma om det.

De är fruktansvärt smärtsamt, och det är lätt att man pendlar något fruktansvärt mellan hopp och förtvivlan och mellan att stanna eller gå.

För att kunna veta vad som är rätt för dig behöver du nog få lite distans. Så länge som du är nära honom hela tiden kommer hans närvaro och beteende att påverka dig, dina tankar och dina känslor.

Så mitt första råd är att se om du kan få någon möjlighet att tänka själv i lugn och ro, där du kan få lyssna inåt, utan rädsla för hur det kommer att påverka honom eller era barn. Där du kan skrika, gråta eller få panik så mycket du vill, och sedan kunna låta tankar komma fritt. Inte sällan hittar man sitt svar då. Undvik helst också kontakt, närhet och sex tills du vet hur du själv ska göra.

Och notera vad jag säger : vad du ska göra. Inte vad han ska göra. Du har inte råd att lägga allting i händerna på honom, utan du måste tänka på dig själv också.

Nummer två är att förbereda dig. Se över din ekonomi och andra praktiska delar. Vet vilka förutsättningar du har, så att du inte tar beslut på grund av panik eller rädsla för hur du ska klara dig. Då brukar inte tanken på framtiden eller separation vara lika skrämmande.

Skriv av dig här, både positivt och negativt, och älta med allt och alla du känner.

Och kom ihåg att du inte är ensam!

4 gillningar

Kan bara tillägga till allt klokt ovan att jag var i en liknande situation (fast det fanns en annan i hans kulisser som lockade). Jag fick typ samma råd som du får, GÅ, allt löser sig! Tröskeln kändes hög och läskig, men till slut fanns ingen annan väg än att välja mitt eget liv.

Två år senare ser jag ju att råden jag fick här på forumet var väldigt bra råd. Att vara passiv och enbart reagera hjälpte mig inte vidare, det bästa rådet jag fick var att agera och ta kommandot i situationen! GÅ, allt löser sig! :yellow_heart:

6 gillningar

Här måste jag - i vanlig ordning - opponera mig.

Ingen anser att sex ska användas för köpslående. Så långt är nog alla överens.

Men om man befinner sig i en destruktiv relation där man har tappat bort sig själv och sin egen vilja, då kan fortsatt sex bli ett hinder.

Även om man vill. Eller tror att man vill.

Det finns massor av tillfällen när man mår bäst av att avstå från sex, helt enkelt för att göra sig känslomässigt fri. Sex har ofta en bondingeffekt som kan göra det svårare att lämna en dålig relation.

Risken är att man börjar tänka “hjälp, jag vill inte mista den här relationen, jag vågar inte bryta mig loss, men om jag fortsätter ha sex med honom kommer kanske allt att lösa sig!”

Och det kan i olyckliga fall förskjuta hela processen och göra allting värre.

Tänk avgiftning.

5 gillningar

Jag läser allt ni skriver. Tar till mig. Funderar. Omvärderar.

Mitt enkla svar är bara ”jag vill att allt ska vara som vanligt”. Det ”vanliga” var något bra.

Det läskiga är att läsa orden ”destruktiv relation”… Är den det. Ja, jo, den har nog blivit nu efter att han klämde ur sig detta.

Jag tänker oxå att om jag hittar min styrka och lämnar så kommer jag så småningom bli mycket lyckligare. Känna att jag kanslrars och känna glädje. Just nu känns det som en fasad när vi träffar vänner.

När han nu ska fundera så önskar man ju även att man ska kunna vara sitt allra bästa jag. Den där sprudlande, glada och handlingskraftiga personen jag är. En sådan person jag själv vill omge mig med, en sådan person jag skulle älska och känna att det bubblar i magen. Men nu är jag istället personen som är tyst. Funderar mycket. Nedstämd. Lättirriterad. Och just när jag känner alla dessa känslor så är det så svårt att hålla dem inne och jag får ofta ir mig något i otrevlig ton. När jag går i mina ”hämnd tankar” kan jag oxå bli otrevlig och dryg. Typ:fine, du får så som du vill. Lycka till, det kommer bli så bra för dig. Hånleendes ända från insidan….

Hans förslag för ett tag sedan var att han skulle flytta till en egen lägenhet så han skull få tid att fundera på vad han ville. Men NEJ, kommer jag aldrig gå med på av flera anledningar.

  1. Om han distanserar sig så kommer ju knappast känslorna tillbaka.
  2. Lämna mig med barn och allt ansvar? Aldrig i livet. Varpå hans svar är att jag får ju komma när det behövs och så. Aha, ja, du ska fly men få komma och gå som du vill här? Aldrig. Då kan han sälja huset och så separerar vi direkt istället.
  3. Varför i helheter skulle man välja att lämna sina barn? Är han så trögtänkt att han inte kan hantera dem samtidigt?
  4. För mig skulle saken kännas klar. Dessutom skulle han redan ha ett nytt boende medan jag blir kvar med allt annat.
  5. Vad faan ska man säga till barnen? Pappa ska bo borta lite och tänka, han behöver vara ifred. Dem är för faan tonåringar, inte dumma i huvudet.
  6. En fegis variant enligt mig i vår situation. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

Fick även reda på idag att bekanta till oss separerat, vad skönt då känner jag, då får han ytterligare vatten på sin kvarn. Kan dem kan vi.

Just exakt precis nu när jag eldat upp mig lite så vill jag vara själv. Bo själv. Leva själv. Ha mitt eget och skiter fullständigt i vad han gör. Åker hem och säger att han kan boka mäklare och så kan vi börja röja och packa. MEN det är just precis nu. Om en timme känner jag något annat.

Han har börjat tänka annorlunda nu oxå gällande annat såsom ekonomi. Nu ska han ha ett eget sparkonto, safea upp sin ekonomi och ha ”sina” pengar. Inombords skrattar jag för han har noll koll på vad som gäller vid en skilsmässa. Stoppa du dina pengar på nåt jäkla konto du, det hjälper lixom inte. Hur kan han inte ha koll på detta? Han har aldrig betalat en räkning. Inte deklarerat. Han har ingenjörns aning för allt sådan har jag gjort.

Satan i gatan, nu slutar jag skirva, behöver andas lite… I en fyrkant…

2 gillningar

Har han tänkt skaffa en tillräckligt stor tänka-lägenhet så barnen kan komma varannan vecka? Eller ska ni bytas av i lägenheten varannan vecka? Eller ska det bli hans egna barnfria lilla kryp-in? Föreslå att ni skaffar lägenheten ihop och bor på egen hand i den varannan vecka och med barnen i huset varannan vecka. Bara för att se hur han reagerar. Eller föreslå att han bor med barnen medan du bor i egen lägenhet och tänker. Jag förstår att du inte vill något av detta men han kan behöva en verklighetsboost. Att skaffa en egen ungkarlslägenhet medan du tar hand om barn och hus och väntar på att han ska bestämma sig? Idioti. :see_no_evil:
Sätt hårt mot hårt, du kommer må bättre av det i längden.

4 gillningar

Vi bråkar faktiskt inte alls. Skulle aldrig få för mig att skrika heller. Vi kan prata lugnt med varandra.

Nä, helt rätt, jag kan inte bli arg på hans känslor. Jag blir arg på mina. Är det någon simskolor lämna så är det ju jag som varit hushållerska och skött allt annat under alla år. Jag blir förbannad på hur han klämmer ur sig det. Hur han väljer att hantera situationen. Och ja, alla har rätt att känna och reagera som de vill. Men om det är som han säger; han älskar mig, tycker jag är en fantastisk mamma och person, tycker att vårt liv för det mesta är fantastiskt på alla sätt så förstår jag inte hur avstånd och avhållsamhet ska väcka åtrån igen. Han säger att en del av problemet är att han vill ha sex mycket oftare och tycker det är mycket viktigare än jag. Sommarn säger: för honom är det 90% sex och 10% hålla handen som skapar en bra relation. (Herregud…).

Jag sa nej till egen lägenhet. Jag vill inte bo helt ensam. Jag sa istället att om det är så så sälj huset så flyttar vi till varsitt. Jag tänker inte bli lämnad med allt runt omkring men inte heller vara den som lämnar hus och barn. Han vill inte heller gå i terapi, det är mumbojumbo enligt honom.

Han har ju även halkat in i spåret att alla är dumma i huvudet, utom typ Alexander Bard, (mmm eller hur), och alla är tröga. De flesta borde även separera enligt honom istället för att renovera, flytta och skaffa ungar.

Jag förstår ju att ni tänker, hur fan kan man vilja leva med honom, han verkar inte så snäll osv. Men förstå oxå att jag inte är här inne för att jag vill berätta för alla hur fantastisk han är, hur kul vi har och vilket härligt liv vi lever. I ett forum som detta så blir det ju mer kasta skit, ömka, bolla, skriva av sig allt som kanske inte alltid är så vackert.

Kanske skriver vi, i alla fall jag, för att själv sätta orden på papper, läsa igen och igen och se vad jag egentligen tycker och tänker. Få input från er. Klart ingen kan veta precis hur vi har det eller hur vi är som personer men många går igenom liknande saker och det är skönt att vara med andra som brottas och kommit ur eller reparerat.

Jag är långt ifrån perfekt, jag gör många fel, men inte ska vi leka på varandras tillkortakommanden?!

Min man är även han långt ifrån perfekt, men han var åtminstone perfekt för mig.

Jag tror dock att han har en 40-års kris. Det började med ny stil för några år sedan, tränar en hel del, sen kom en svindyr bil som han skulle ha om han så skulle behöva sälja nåt av barnen. Nytt jobb alldeles nyligen (han mådde fruktansvärt dåligt i sitt tidigare arbete med stor press och ansvar). Stora tankar om livet, stannar man för länge i en relation blir man bitter -se på alla runt oss. Han har fått konstiga resedrömmar som inte alls funkar med barnen. Han vill typ leva som ungkarl. Det är lixom inte riktigt möjligt dock… han glömmer nog det. Varför jag inte heller drar är ju för att en svacka har vi alla någon gång och om han/vi bara kommer ut denna så blir vi starkare tillsammans.

2 gillningar

Frustration är rätt ord!

Ja absolut kan vi bråka, ingen av oss är konflikträdd, i vanliga fall bör tilläggas då jag blivit tyst ett par gånger för att inte bryta ihop fullständigt eller säga något jag ångrar. Saken är väl den att vi ytterst sällan är oense. Vi är två sociala, utåtriktade och pratglada personer. Driver ofta på projekt och stöttar vänner. Att bråka kan vara nyttigt men inte att vara osams.

Jag är väl ”en typisk tjej” då det kommer till sex (ja jag drar det kortet) när man jobbar heltid och går på hushållstjänst när man kommer hem, småbarns år som visserligen är passé nu, så kanske inte sex är det första jag tänker på. Nån gång i veckan, absolut, ibland fler. Men vi fastnade en gång i att jag ville att han skulle bidra mer hemma för att jag skulle vara mindre slutkörd och känna att jag kunde koppla av och vilja ha sex jag med. Medan han tyckte då att om jag var mer på för sex kanske han skulle känna motivation till att bidra mer hemma. Ni hör ju moment 22.

Däremot så återhämtade ju sig sexlivet allt eftersom barnen blev större och sista året har du ju inte funnits något att klaga på. Jag är väl kanske även den personen som tycker att ”vanligt” sex räcker alldeles lagom, jag är inte intresserad av massa äventyrliga utsvävningar då jag tycker mest att det blir ett meck och större fokus på att testa den här grejen än att njuta när passionen exploderar.
Vet inte om ni fattar men… A jag är absolut inte asexuell, kan tänka mig testa olika grejer men kanske i mindre utsträckning än han.

Han säger själv att han vet att gräset inte är grönare på andra sidan och de som tror det är puckon. Han säger sig inte vara ute efter annat sällskap (ja nu ska alla säga att han har en annan) men det har han inte. Sen jämför han även med andra som separerat, de flesta tycker han går ner sig och skämmer ut sig, andra hittar tillbaka och vissa kommer aldrig träffa någon enligt han. Han gillar inte heller direkt att gå på krogen så det lockar ju inte heller.

Vi har alltid litat på varandra och jag har varit väldigt laid back med att han fått utöva sina intressen, behöver aldrig fråga om lov för att göra något (vilket han tycker att alla hans vänner behöver). Jag har uppmuntrat honom istället och han mig.

Jag vet lixom bara inte vad som hänt. Han säger att han gärna vill ha någon att träna med men jag duger inte för det ska vara på hans nivå. Går vi ut och går är jag för långsam, kanske för att jag är ganska mycket kortare oxå. Det handlar ju faktiskt om att mötas på halva vägen. Jag hade kunnat vara tjejen som sa nej. Nä du kan inte träna nu får du diska, nä gå inte och kolla på fotboll du ska ta hand om barnen. Jag har aldrig haft något problem med att vi haft så, varit tillåtande. Han anser ju även att en otrohet är det absolut dummaste man kan göra, framförallt mot sig själv. Om man vill förgöra allt man byggt upp under lång tid, sin familj och relation för ett ligg, nä helt orimligt.

Jag har inte heller upplevt att han söker något/någon annan. Han vill ha tid själv och köra sitt eget rejs, vilket han i princip ändå alltid gjort… Så nä, jag förstår inte.

Jag tror den tunga pressen på hans tidigare arbete bröt ner honom, han tyckte han blev äldre snabbare, tunnhårig (har super tjockt hår) jobbade ihjäl sig osv. Så började tankarna att bryta sig loss och helt plötsligt så drogs allt annat runt honom in i bryta sig loss fasen.

Själv känner jag som det är nu en lättnad när han inte är hemma. Luften blir lättare att andas och jag är tillfreds. När han är hemma känns det som att luften är tryckande, spänningar och en önskan om att bara få gå lägga sig.

Så kan vi ju inte ha det. Men jag tänker på löftena vid vigseln. Ja vi står pall for better and …. Just nu det sista. Men man tar sig ur om man pallar att ta sig igenom!

3 gillningar