Ångest för möte i familjerätten

I augusti ska vi ses i familjerätten, jag och min ex man. Ärendet gäller vårt gemensamma barn som är 16 år.
Barnet vill inte bo varannan vecka och bor heltid hos mig. Pappan vill nu alltså ha ett möte för att göra ett schema på när barnet ska vara hos honom.
Ska ge er en liten resume av historien.
Vi skildes för drygt ett år sedan efter att exet varit otrogen med sin chef under ett antal månader. Därefter uppdagades både att han varit ute på datingsidor, porrsidor samt haft kontakt med prostituerad under i stort sett hela vårt förhållande som var långt, dryga 20 år.

Det här har såklart inget med vårt barn att göra utan mer för att förstå vem jag har att göra med.
Efter separationen har jag gått i terapi och där förstått att jag levt i ett väldigt destruktivt förhållande. Han har väldigt starka narcissistiska drag och samarbetar bara så länge det är utifrån hans behov. Jag har anpassat mig under alla år, parerat, tassat på tå och tagit ansvar för hans beteende. Det här är ingen slutsats jag dragit själv bara sådär. Det här har jag fått insikt om genom att berätta vad jag varit med om, delgett specifika händelser som kommit till mig i sk. flashbacks, samt genom att dela sms, mail och liknande med min terapeut. Jag har trott (och fått höra) att det varit jag som var den psykiskt instabila, jag har sökt hjälp för att skärpa till mig, jag har gått med ständig oro, alltid på min vakt osv.

Trots allt som jag upplevt så skulle jag aldrig någonsin försöka påverka mina barn att inte vilja träffa sin pappa. Barnens relation till honom är ju en helt annan än den jag och han har. Han är deras pappa och de måste få älska honom och värna om honom.
MEN det är mitt ansvar som mamma att lyssna på mitt barn och ta hänsyn till hens känslor och önskningar.

Barnet har särskilda behov då hen har en npf diagnos. Det har varit jobbigt för Hen att anpassa sig till ett liv som varannan veckas barn. Det är svårt med förändring och svårt med känslor överlag.
Pappan har ingen förståelse för detta. Pappan har kört över vårt barn, förminskat känslor och tankar. Flyttat ihop med sin älskarinna innan vi ens skrivit på skilsmässopapper och mot vårt barns vilja tvingat hen att träffa henne.
Det finns även en historia där pappan, i sin ilska och med sin dåliga impulskontroll, blivit fysiskt våldsam mot ett av barnen. Det finns också otaliga exempel på när han skrämt barnen, (och mig)inkl vårt gemensamma barn, med sin ursinnighet och han har även öst ur sig fula och kränkande saker till både dem och mig, kastat saker och betett sig allmänt hotfullt.
Detta har gjort att vårt gemensamma barn inte känner sig trygg med sin pappa och blir väldigt orolig så fort pappan höjer rösten det minsta. Vid tidigare umgängen har både jag och hens äldre syskon fått sms och samtal från hen när pappan varit förbannad och hen väldigt orolig.

Jag uppmuntrade från början varannan vecka då jag tycker det är viktigt att Vårt barn har en relation till sin pappa. Men varje gång fick jag peppa och nästan tvinga iväg hen. Till slut insåg jag att hen är 16 år och att jag måste respektera hens känslor och vilja. Jag försökte ha en dialog med pappan om detta men han är övertygad om att jag manipulerat barnet till att inte vilja vara hos honom, att jag på detta viset straffar honom för otrohet mm.
Han är offret och jag den elaka och besvärliga som förstör deras relation.

Jag trodde på honom till en början och därför försökte jag åter övertala barnet att vilja åka till sin pappa, jag började också förminska barnets känslor och vilja, detta för att slippa bråka med mitt ex.

När jag insåg det så förstod jag att jag inte kan svika mitt barns förtroende, att det är min uppgift som förälder att lära honom att det hen känner är viktigt och ska respekteras.
Pratade med pappan även om detta och var tydlig med att jag aldrig skulle stå ivägen för deras relation men att vårt barn behövde slippa flytta emellan oss. hen hade fullt upp med att klara sina skolbetyg och behövde lugn och ro. De kunde ju träffas på andra vis.

Exet svarade med att bli elak och förbannad, häva ur sig saker som att jag straffade honom att jag såg till att han inte kunde ha en vettig relation med sina barn, att det var ett mönster han sett genom åren. Att jag var manipulerande och egoistisk och skadad av min egen barndom. Sedan blockerade han mitt telefonnummer och även kontakten vi haft via messenger. Han tyckte inte att jag kunde samarbeta och att bollen nu låg hos mig.
Med andra ord tyckte han att jag skulle tvina barnet att komma till sin pappa varannan vecka ( för det passar pappan bäst och då kan han planera sitt liv med sin nya kvinna. ) Han tyckte att jag skulle ignorera vårt barns ångest och önskan om att bo på ett ställe.

Jag ställde inte upp på det. Däremot har jag försökt peppa vårt barn att hålla kontakt med sin pappa och att vilja åka till honom några dagar ibland. Varje gång detta hänt så har det varit tydligt att barnet tyckt att det varit väldigt jobbigt.

Och nu ska vi alltså till familjerätten och bestämma när barnet ska vara hos sin pappa. Detta på pappans initiativ. När jag föreslog hjälp av familjerätten långt tidigare vägrade exet gå dit.

Hur ska vi kunna bestämma detta över huvudet på vårt snart myndiga barn??
Hur ska jag tänka och hur ska jag agera här?

3 gillningar

Jag tycker att det låter som om du hanterar det bra. Håller det för osannolikt att du kommer att tvingas skicka iväg en 16-åring mot dess uttryckliga vilja.

Har ditt x stämt dig eller är det bara ett samarbetssamtal? För att det ska gå att tvinga fram något måste det bli en dom, annars kan du bara vägra gå med på något som inte är bra för barnet.

Jag vill bestämt rekommendera dig att inte ta upp något överhuvudtaget om din och pappans relation och hans beteende med nya kvinnor utan bara fokusera på vad som är bra för barnet och vad barnet vill.

2 gillningar

Det är ett samarbetssamtal på frkvillig basis

1 gillning

Det kan ni inte, iaf inte så länge barnet kan göra sin vilja hörd… för pappan kan ju inte bära ut barnet mot dess vilja.

Möjligen kan han använda andra taktiker som inte verkar honom främmande, men i nuläget tror jag att du ska gå dit, hålla dig lugn och isolerat föra barntes talan under samtalet.

Undvik att gräva ner dig i dina egna känslor och upplevelser, ge inte ditt ex minsta chans att vända på dina ord och ta dem som intäkt för att det är du som “satt griller” i huvudet på barnet.

Har du tur så kan ett extremt lugnt, eftertänksamt och stabilt beteende från din sida under hela samtalet rubba hans cirklar så pass att han tappar humöret och visar delar av sitt rätta jag under samtalet… men det kräver att du på INGET sätt låter dig provoceras av honom och på det sättet lockas i fällan :muscle: :v:

4 gillningar

Det är detta som känns så oerhört utmanande. Jag är livrädd att jag ska tappa det helt. Men jag försöker tänka i mantran att det är Barnets röst som jag måste göra hörd, inget annat. Sen att det faktum att han faktiskt varit fysiskt våldsam mot ett av barnen tidigare är ju en orsak till min oro när Vårt barn hör av sig med oro över att pappa är arg hela tiden. Det tänker jag att jag behöver lyfta.

4 gillningar

Även jag har ett barn med NPF. Vi var hos familjerätten, och jag upptäckte att de inte bestämde saker (vilket jag trott), utan de försökte mest få oss att samarbeta.
Det råd jag vill ge, är att du går dit som Mamma. Inte som Ex-fru. Ta inte upp någonting om hur han var som äkta man eller vad han gjort mot dig, utan ta bara upp hur han varit och är som pappa.
Poängtera att du har försökt pusha 16-åringen till att vilja vara hos sin pappa, men att det räcker nu. Han är 16 år och inget barn längre. Det är pappans uppgift att skapa ett så trivsamt hem att 16-åringen vill bo där. Inte din.
Sedan kan du också påpeka att pga 16-åringens NPF, så fungerar det inte att flytta fram och tillbaka. Han behöver fasta rutiner och ett hem, och det är något du försöker respektera.

4 gillningar

Syster.
Ditt barn är 16 år.
Ditt barn har rätt att själv göra sin röst hörd och kan i stor utsträckning bestämma själv vart hen vill bo.

Låt barnet tala för sig självt.

1 gillning

Samtidigt som det är ännu svårare för ett barn att stå upp för sig själva och inte slå knut på sig själva för att göra sina föräldrar till lags

1 gillning

Inte säkert.
Nu vet jag inte hur det är i det här fallet men jag vet familjer där barn tidigt känner och uttrycker att de inte vill vara hos den ene föräldern. Jag har fått uppfattningen att det är så i det här fallet men jag kan ha missförstått det.

1 gillning

Tack för svar och kloka råd.
Ja mitt ex har svårt att hålla isär vår relation och hans relation med barnet.
Och han anser att jag inte tar något ansvar för att vårt barn ska vilja vara hos sin pappa. Tvärtom tycker han att jag motarbetar deras relation och på så vis straffa exet för alla snedsteg.

Jag förstår ju att det enda som betyder något är vårt barns välmående. Och vårt barn har svårt med många saker men hen är väldigt tydlig i hur hen vill ha det med sitt boende. Att ignorera detta är verkligen att trycka ner hens självkänsla i botten och det tänker inte jag medverka till.

1 gillning

Vårt barn har från början haft väldigt svårt med flyttarna mellan oss föräldrar.
Hen har aldrig haft en särskilt nära relation till sin pappa. De delar intresse men det är jag som alltid varit hens trygghet, den hen pratar med i förtroende.

Hens största rädsla i livet just nu är oron över att nåt ska hända mig, bilolycka, flygkrasch eller liknande. Hen säger själv att då skulle tryggheten försvinna.

Jag kan inte och har inga planer på att svika mitt barns förtroende pga att pappan inte klarar att upprätthålla en sund relation med sitt yngsta barn.
Exet har för övrigt tappat relationen till alla sina andra barn och barnbarn också. Det säger en del.

3 gillningar

Jadu, det säger inte bara en del… det säger i princip allt :see_no_evil:

1 gillning

Hur gick mötet?

Det har inte varit än, det är tre veckor kvar :fearful:

1 gillning

Namnet, Familjerätten, till trots, så är det ingen domstol (ungefär som @Leaf beskriver).

Familjerätten är en del av kommunen och socialtjänsten, och utgångspunkten är väl (!?) mer av att skapa förutsättningar för samarbete och samtal.

Nu har jag inga egna erfarenheter av ”familjerätten”, dock lite erfarenheter kring socialtjänst (via BUH/BUP och sedermera ”orosanmälan”).

Tycker att du fått goda råd. Tänk på din roll som mamma i första hand, inte ex-fru. Samt håll fokus på ditt barns väl och ve. Känner du en oro? Uttryck det, men gör det utifrån barnets behov främst.

Är du rädd för att tappa fokus och ”ryckas med”. Skriv ner lite stolpar, stödord, punkter. Som du isf kan luta dig mot och säkerställa att de inte ”försvinner” om det blir ”ordkrig” och ”debatt” eller förhöjt ”tonläge”. Dvs, låt dig inte provoceras av ditt ex, eller historiken kring ditt ex…

Lugnt. Sakligt. Ärligt.

Nu vet jag som sagt inte hur det fungerar i ”familjerätten”, men jag kan tycka, och kanske tro, att möjligen så kommer ”de” även vilja prata med ditt barn, givet att det faller in under socialtjänsten. Speciellt en 16-åring. Om inte ni som föräldrar kan hitta en bra kompromiss dvs…

Hoppas att det löser sig för det bästa.

2 gillningar