3 veckors förälskelse

Är det rimligt att en man efter ha dejtat en kvinna i 3 veckor kan vara så djupt förälskad så han lämnar sin fru efter 19 års äktenskap?

1 gillning

Spontant så låter det lite märkligt. Att man kan bli störtförälskad är väl en sak, men att man kan vara så ”säker” på det nya förhållandet redan efter tre veckor att man bestämmer sig för att lämna låter inte rimligt.
Får mig att fundera på om det nya förhållandet egentligen har varat längre än de tre veckor som anges … :roll_eyes:

1 gillning

Jag vet att det är 3 veckor. Min man, som det gäller, och jag bor utomlands, och den här kvinnan kom hit på semester under tiden som jag var bortrest i 5 veckor. Vår dotter var hemma och allt han säger verkar stämma. Så det är ca 3 veckor. Men jag förstår ditt tänk.

1 gillning

Utifrån vad du beskriver i den andra tråden så är det här resultatet av hur ni haft det under en lång tid. Det är sällan vi fattar beslut på studs utan det är något som växer fram under en längre period.

1 gillning

Inte rimligt i mitt tycke men jo jag tror det. Blev lämnad efter 26 år snabbt som attan. Den emotionella otroheten kan ju ha pågått ett längre tag. Så jäkla jobbigt. Kram❣️

Nej, de har aldrig träffats förut. Vi bor utomlands och hon är här på semester. Så det kan inte ha funnits något emotionellt.

Jag förstår vad du menar. Men för 1 månad sedan så hade han inte en tanke på skilsmässa utan det bestämde han sig för igår, typ.

Det låter otroligt hastigt och överilat alltihop. Men han kanske är en väldigt impulsiv person?

1 gillning

Det ligger nog annat bakom än bara tre veckor. Troligen har din man haft tankar och / eller känslor om ert förhållande länge. Kanske har det varit dött känslomässigt mellan er, jag vet inte. Och så kommer den nya, och han får en massa nya känslor som inte funnits mellan er på länge. Visst, det är möjligt.

2 gillningar

Nej, han är inte alls impulsiv av sig och det som har skett är så långt från den han är som person.

Det är 3 veckor med henne. Tankar kring vår relation har han men det har inte handlat om skilsmässa. Vi har väl egentligen haft tankar båda två men det har handlat om vilka förändringar vi kan göra för att hitta tillbaka till varandra. Känslorna mellan oss har hela tiden funnits och han säger att han fortfarande har känslor för mig.

Du låter alldeles för naiv. Du sväljer allt han säger utan att ens tänker något annat, som att du vet att det är 100% sanningen. Det verka att han kan göra precis vad han vill, så länge han inte lämna dig så är du nöjd. Med alla dagens teknologi hur vet du att de hade inga kontakt förrän 3 veckor sedan (precis när du var borta :thinking:)? Spelar det någon roll om han har känslor för dig om han ändå välja att var med andra? … mycket fundering… :thinking:

3 gillningar

Jag bara vet att det är så. Hade han träffat på henne tidigare så hade jag också träffat på henne genom våra gemensamma vänner. Jag vet hur det fungerar här.

Ärligt talat, om det känns bättre för dig så kan du tro precis på vad du vill. När jag pratar om kontakt menar jag t.ex. e-post, chatt, video, text. ……… (dejtingsajter, sociala medier – you name it)

Det är fakta.

Läser trådstarten, är det rimligt….?
Spelar det egentligen någon roll vad som är rimligt enligt dig/oss?

Han har ju ändå sagt att han vill skiljas…. Sedan vad som är rimligt eller exakt vad som fick honom att vilja skilja sig…. Det svåra är väl att han inte vill längre? Inte om det är rimligt eller om det pågått 100, 50 eller 2 dagar……

Jag önskar dig all styrka o att du inte ska sörja denne man. Han har dejtat andra o nu dessutom vill han skiljas…. Du förtjänar en man som bara vill ha dig.
:heart:

3 gillningar

Jag försöker väl bara hitta rimliga orsaker till att han vill skiljas och det där känns inte rimligt. Så det måste vara något annat som ligger bakom hans beslut tänker jag.

Rimligt beslut till skilsmässa? Din andra tråd lyfter väl en del andra problematiska områden och att han även tidigare dejtat andra kvinnor.
Tycker du själv att det är rimligt att ett par som träffats på mindre än tre veckor beslutar sig för långdistansförhållande, besök i december för ”att uppleva hennes vardag” och mitt i detta innan ens tre veckor gått vill han ändå försöka med dig igen, har sex med dig så hon blir svartsjuk och arg på dig? För att sedan spendera hennes två sista nätter tillsammans medan du går och inte vet vad du ska ta dig till?
Det finns inget rimligt och det bara dryper av lögner. Inga normala människor inleder ett seriöst förhållande på tre korta veckor, uttalar svartsjuka och gör upp långtidsplaner för framtiden såvida inte båda fullständigt saknar impulskontroll och verklighetsförankring.

4 gillningar

Chocken släppte i helgen och mina känslor är helt upp och ner och överväldigande. Jag tänker inte klart just nu. Inte alls. Så jag ska bara ta mig igenom känslostormarna innan jag kan börja tänka klart igen.

3 gillningar

Känner med dig, och förstår verkligen att du letar efter förklaringar. Det är ju den absolut första reaktionen man får när man presenteras för en verklighet man absolut inte vill ha och inte kan kontrollera. Hjärnan letar desperat för att förstå. För att om man förstår så finns hoppet att man ta kontroll kan hitta en väg som tar en bort från smärtan. Det är en helt naturlig krisreaktion.

Det finns många anledningar till att människor är otrogna, lika många som personerna som är det och förhållandena de är i. Men jag vågar mig på att säga att det är betydligt vanligare att både öppna fönstret och flyga igenom om man sedan länge känt att man inte får det man vill ha och behöver än om man är tillfreds oavsett vad man sagt innan och oavsett om du upplever att du varit ärlig och öppen samt gjort vad du kunnat.
Är det schysst? Nej. Rättvist? Nej. Rimligt? Nej.
Händer det ändå? Ja.

Det kommer storma, det kommer ta tid och du bad inte om det här eller förtjänade det. Det hände ändå. Ta en timme i taget.
Har du någon i din närhet som du kan dela med, få stöd av?

4 gillningar