X som ångrar och vill ha mer kontakt och umgänge igen

Hej alla. Lång historia kort. För 6 månader sedan berättade min dåvarande sambo att han haft en relation i i flera månader med en kollega. Han ville leva polyamoröst, och det påstod denna kvinna också vilja. Det framkom efterhand att han varit otrogen tidigare också. Mot mig och mot sin förra fru som han har två barn sedan tidigare med.
Under månader av familjerådgivning har han ljugit och fört mig bakom ljuset och sedan förstår han inte varför familjerådgivningen inte ”gav något”.
Vi har en gemensam dotter på tre år och vi levde ihop i tio år innan allt brakade samman.
Det har varit otroligt tuffa månader efter det, flytt, separation och mitt i allt så blev min mamma allvarligt sjuk.
Gradvis har jag ändå börjat finna mark under fötterna även om det är en bra bit kvar att gå.
Senaste veckorna har jag börjat få sms och mail från mitt x att han vill hitta på saker, som en familj igen. Jag har sagt att jag behöver tid, att jag behöver distans, men det verkar inte sjunka in. Han respekterar inte vad jag säger och fortsätter höra av sig fast jag bett om tid och distans.
Igår fick jag ett otroligt långt Mail där han betygar att jag är en av hans största kärlekar, att han är ledsen för vad han gjort mig, att han vill umgås. Han skriver att han tycker så mycket om mig. Att han är samma person jag blev kär i. Att han försöker förstå vad han gjort och utvecklas. Försöker förklara. Ni förstår säkert. Jag har varit enormt ledsen över hur hela separationen påverkat min dotter, som de flesta som är med om något sådant här är och barn är inblandade.
Och nu drar det i mig. Jag vet inte vad jag ska svara. Och pendlar emellan att ge honom så lite som möjligt att spinna vidare på, orkar inte vara hans vän, men sedan kommer tankarna på min dotter, saknade efter det delade. Och hennes saknad efter att få ha sina båda föräldrar samtidigt. Men jag vill inte leva polyamoröst. Vill inte öppna upp igen för att bli sårad en gång till och förstår inte hur jag skulle kunna bli lycklig med någon som tänker sig ha flera partners samtidigt. Och hur jag skulle kunna lita på honom igen. Det han gjort har kostat mig så oerhört mycket. Han tänker sig fortsätta relationen med den kvinna han bedrog mig med och samtidigt få mysa med familjen och ha den gemensamma upplevelsen av delad glädje kring vårt gemensamma barn och det han saknad av vår relation. Och samtidigt blir jag också förbannad. Varför kan han inte respektera det jag säger och skriver och ge mig tid och möjlighet att släppa taget. Det var ju han som lämnat mig för en annan och nu ska han ha kakan och äta den samtidigt. Precis när jag börjar må lite bättre igen, har flyttat, börjar förstå hur jag ska göra för att fokusera på mig själv bättre.
Så mycket av det han skriver i sitt långa mail håller jag inte med om alls. Han tillskriver mig känslor och handlingar som jag inte haft eller gjort och jag får en kraftfull impuls att tydliggöra hur fel han har, men, vad ska det tjäna till. Måste jag förklara. Måste jag försöka få honom att förstå mitt perspektiv. Det är förvirrande och svårt. Han vill ha förlåtelse. Jag kan inte ge honom det. Kanske aldrig.
Jag tror inte jag vill tillbaka.
Är det någon som känner igen sig?
Tack för fina trådar som ger pepp och stöd!

3 gillningar

Syster.
Rädda dig själv.
Och ditt barn.
Ja, det ser olika ut.
Omständigheter, erfarenheter, hur man är som person.

Jag tillhör dem som hävdar minimal kontakt.
Inte umgås som familj efter separationen.
Var och en skapar sina livoch sina egna traditioner och har så lite med varandra som möjligt att göra.

Mitt råd är att sätta ner foten, säga njet, det är oåterkalkerligen över och skriv att ingen kontakt annat än saker som gäller barnet och håll det då kort och sakligt. Låt honom inte utnyttja dig och din goda vilja för barnet. Ni har för olika syn på hur en relation bör vara så håll den minimal och affärsmässig.

8 gillningar

Håller fullständigt med dig här!!

4 gillningar

Du kan inte och du ska INTE sätta ditt barn i första rum här och låta hennes känslor avgöra om du ska gå tillbaka eller inte. Det du ska fokusera på är dig själv och vad DU vill!
Vill du av hela ditt hjärta för din egen skull satsa igen så är det ditt beslut. Att fatta beslut genom barn i såna här frågor är ett big no no!
Ja, din dotter har inte mått bra i separationen och allt vad det innebär men hon kommer att må ännu sämre om du väljer att gå tillbaka pga henne och för att hon ska ha en kärnfamilj.

När det gäller ditt ex måste du också prioritera dig själv. Vad vill DU?
Tycker du att det är jobbigt att han jagar dig och inte lämnar något utrymme för dig att leva ditt liv på så säg ifrån om just det. Bestäm dig för vad du behöver just nu. Är det noll kontakt? Skriv det till honom en gång och sedan strunta i att svara på hans sms och mail som inte har med er dotter att göra.

Men det viktigaste här är vad DU vill!

5 gillningar

Tack för dina stärkande ord! Det är nog så att har känslomässigt inte släppt taget än. En del av mig känner fortfarande attraktion och kärlek till honom, trots allt han gjort. Det är ju bara ett halvår sedan. Och när han börjar säga saker som att jag är hans stora kärlek så drar det i hjärtat. Är ju så ledsen över vad han gjort men förstår inte hur det ska finnas någon väg tillbaka. Jag tror inte jag vill leva polyamoröst. Har aldrig reflekterat över det men heller inte dragits till det. Att dela min kärlek med en eller flera. Nej. Jag tror inte det. Kanske är just det utrymme och den tid jag känner att jag behöver så viktig för jag behöver ett perspektiv och en distans som bara tiden kan ge…
och att han låter mig vara i det…

2 gillningar

Tack! Kloka ord. Såklart har du rätt. Bara så svårt att navigera. Så länge han låter mig vara så kan jag ju fokusera på att bygga upp mig själv igen, men när han kommer med sina känslor av insikt kring vad han förlorat är det som att det stör mig, stör det jag i grunden gradvis försökt acceptera att jag måste göra.
Jag tror inte jag vill leva i en relation där man bollar runt med flera samtidigt. Att vi vill olika saker, oavsett vad han gjort. Sen är det ju det faktum att han ljugit för mig och tilliten har blivit förstörd mellan oss. Nej. Jag känner att tag behöver tid och utrymme. Så är det.

3 gillningar

Beror på. Kärlek - lust - åtrå - förälskelse. Ja, jag kan ha ett harem av attraktiva människor att sätta på efter behag men är det kärlek?

Att dela säng är inte samma sak som att dela livet.

I Harry Potter böckerna skapar Tom Riddle - Lord Voldemort (Tycker Tom Dolder är en dålig översättning) - åtta horrokruxer. I varje horrokrux göms en bit av hans själ och han själv blir tunnare och skörare

I hur många delar kan man dela sitt hjärta? Är det bara den fysiska tillfredställelsen jag är ute efter använder jag den andra som ett objekt, inte ett subjekt. Älskar jag med själ och hjärta så jag öppnar upp mina innersrta rum och blottar mina djupaste känslor så det blir en fysisk såväl som metafysisk förening, hur många kan jag uppnå det med? Det bygger på förtroende och tillit, att vara trygg med varandra, känna varandra så väl att man är lyhörd för subitila, outtalade signaler som endast kan tolkas och besvaras mellan tvenne besjälade kroppae som smälts samman till ett i ljuvlig, eldig älskog. Det är en av de högsta, skönaste konstformerna som ger en total och själslig fullkomlig orgasm.

3 gillningar

Min reflektion är att detta bara kan sluta på ett sätt och det är att du kommer att bli besviken och olycklig. Låt dig inte luras trots dina känslor. Jag tror inte du gör din dotter eller dig själv en tjänst genom att glänta på dörren till ditt hjärta igen. Det vet du också.

Eftersom du är känslig för hans smicker och det väcker känslor hos dig så tror jag att du behöver skydda dig och hålla kontakten till ett minimum. Du vet att du inte kan lita på honom, eller hur? Att han svikit. Fokusera på det, jag betvivlar att han vill ert/ditt bästa.

Verklig ånger kommer direkt, inte när hans nya förhållande inte blev som han hoppats.

Bra inlägg ovan. Lyssna på dem.

5 gillningar