Vinst ved forsäljning av bostadsrätt

Hej! Mig och min ex köpte bostadsrätt tilsammans tilbaka i 2009 och skilde os i 2014. Vi tog beslut att jag fortfarende skulle bo i radhuset, och hun skulle flytta utt. Jag köpte inte henne utt (banken kunde inte gi mig lånet) så vi har båda varit ägera frem til nu vår vi precis har sålt bostadsrätten. Vi har inte gjort nogon bostadsdeling da vi skilde os. Sedan 2014 da hun flyttade utt, har jag betalt alla utgifter på radhuset (bolån, hyra, renoveringer osv). Jag har reknet utt att jag har betalt runt 150.000 i renta på bolånet i den 5 årig period, och hun har inte betalt nogot. Nu skall vi dela vinsten på forsäljningen och har besluttat att dela 50/50 men jag mener jo att jag skall kompenseras för dom utgifter jag har betalt dom sidsta 5 år vor hun inte har betalt nogonting. Jag tycker jo inte det är rättvist att jag har betallat allt og nu får vi samma vinst. Hur står jag i denna situationen och vad kan jag göra??

Fast du ska väl å andra sidan ersätta henne för att hon stått som låntagare men inte haft tillgång till lägenheten? Om ni sålt med förlust hade du antagligen väntat dig att hon skulle ta 50% av förlusten.

1 gillning

Vi kom jo overens om att jag skal bo der og der är ingen forlust men vinst. Så kan inte se hur ditt svar bidrar till en lösning på mitt problem.

Jag tycker inte att det är rimligt att du ska få behålla räntan du betalat. Du har ju förmodligen utnyttjat hela hennes kreditutrymme under den tiden du bott kvar, och hindrat henne från att göra andra investeringar med det. Hon har tagit risken som lånet kommer med och varit ekonomiskt bakbunden. Anledningen till att du inte köpt ut henne var ju för att hon var snäll och lät dig bo kvar, inte för att hon önskade det upplägget i hopp om ekonomisk vinst.

Möjligtvis kan amorteringen diskuteras, men räntan tycker jag det är orimligt att du ska få tillbaka.

Någon rätt till den juridiskt kan jag inte heller se att du skulle ha, men om någon mer juridiskt insatt skulle säga annorlunda får jag vika mig. Men ni har ägt det tillsammans och inte skrivit några avtal så det verkar inte troligt.

1 gillning

Tack för ditt svar. Jag söker inte att behålla all rentan men att hun faktisk betala sin del av rentan, also halva. Hun har deklarerat rentan i sin inkomst och använt den som avdrag i 5 år men har anvent den til annat. Så jag har faktisk ståt och betalt hela bolånet och hun har fåt en högre lön.

Gör det ingen skillnad?

Okej, själva avdraget kanske vore lämpligt att göra något åt, nu har jag inte full koll men antar att det då är en del av ditt avdrag som försvunnit då?

I övrigt är ju dock i min mening räntan det du betalar för att bo där. Hon har ju inte bott där.

Halve avdraget har hun fåt i perioden på over 5 år. Nu är jag inte skattexpert men man får vel det avdraget om man anvender det till att betala på lånet. Jag betalar renten men ochså avgiften da det är en bostadsrätt. Avgiften är vel “hyran”? Hun har vel ett ansvar som ägare om hun bor der eller inte, till at hjälpa med renoveringer eller bolån om utfallet skall vara 50/50. Allt ansvar ökonomisk har varit på min sida och det tyckar jag inte är ok. Men jag forstår dina pointer.

Ja, det är ju rimligt att du skulle haft hela avdraget om du betalat hela räntan, så det kan du ju nysta i vilken summa du skulle fått dra av om du haft hela.

Både räntan och avgiften ska räknas som “hyran” om man behövt låna för att kunna bo där. Amorteringen däremot, kan räknas som ett “sparande” och där kan det vara lämpligt att åtminstone diskutera att du skulle behålla den delen.

Har du gjort renoveringar som är större än nödvändigt löpande underhåll tycker jag du ska kunna dra av för det också. Men inte för att du bytt glödlampor och målat om någon vägg du själv sabbat.

Allt ansvar har inte varit på din sida. Hade du inte betalat hade banken omgående krävt det på henne och hon har hela tiden tagit risken att bostaden skulle sjunka i värde, antingen på grund av marknaden eller på grund av om du misskött den, så hon har tagit full risk hela tiden utan att få använda bostaden.

1 gillning

Ja altså det endda jag vill ha är den del av rentan som jag inte har fåt. Vet du hur jag räkna utt det samlade belöp för dom 5 år om jag vet hur mycke renta det är? Tack för att du svarer så snabbt.

Du säger att avgiften är den summa som du bör betala själv. Jag tänker utifrån om du bott i en hyresrätt, hade avgiften/hyran troligtvis varit högre än den avgift du betalar nu… Jag tycker inte att det låter rimligt att hon ska betala räntan. Det kostar ju det för att du ska kunna bo där och få en billigare avgift. Om ditt ex har en hyresrätt har den sannolikt varit dyrare i hyra än din avgift. När man investerar i en bostadsrätt är avgiften oftast lägre än om man har en motsvarande hyresrätt. Amorteringen är en annan sak!
Jag tycker främst att ni borde kommit överens och skrivit papper på detta dagen ni bestämde att hon står kvar på lånen!
Hoppas ni kommer överens! Jag har efterskänkt mycket just för att jag inte tyckte att konfliken var värt det. Vi har barn tillsammans och måste få allt att fungera även efter seperationen så försök att vara generös (om ni har barn iaf). Och tänkt som ovanstående skrivit på vilka uppoffringar hon fått göra under tiden när hennes låneutrymme minskat och osäkerheten det varit för henne för att du skulle kunna bo kvar.
Tycker att det är en klok kommentar ovan: om radhuset gått med förlust - hur hade du tänkt då? Eller om det var omvänd situation?

1 gillning