Vilken info delar ni

Jag undrar om kommunikation och information med era x och era barns far. Vilken information byter ni? Och VILKEN information vill du ha och skulle du kräva att få? Och finns det någon rätt att få viss information? Vilka beslut vill du vara med att besluta om? Finns det beslut som du har rätt till att få vara delaktig i?

Jag får inte veta från pappan när barnen är sjuka, han tar dem till VC, problem i skolan, myndighetskontakter mm. Det kommer till mig långt senare via omvägar…
Däremot när något händer hos mig, då informerar jag direkt…

1 gillning

Ja, vad som är normalt har jag ingen aning om. Men jag vet att det var oerhört jobbigt den första perioden att hantera att barnen bara halvt lever med mig. Att det händer dem saker, de får saker, de besöker platser och träffar personer, utan att jag är inblandad. Jag vill ju vara med och ta ansvar. Det blir ju bättre om jag är med i besluten, tycker jag. Men det funkar inte så, man måste släppa ansvaret för den tiden som barnen är hos den andre föräldern.

På gott och ont så har barnens pappa ingen lust att lägga pengar på barnens väl och ve, så ingen moppe i sikte här. (Låter som att vi har tonåringar, både du och jag?) Men han tar ju en massa andra beslut som jag ogillar och som blir tuffa för barnen att hantera. Jag har dock fått rådet, om och om igen, att jag kan inte förändra hans beslut eller hans sätt att vara förälder, om han inte är intresserad av att samarbeta och lyssna på mig. Och det, det var mer än tydligt att han inte brydde sig ett skit om vad jag tyckte. Och då kan man inte tvinga fram ett samarbete. Låt honom göra sina val. Bygg samarbete med barnen istället, förutsatt att de är stora nog.

4 gillningar

Tyvärrr kan du inte begära att få vara delaktig i alla beslut som rör ditt barn.

Moppe, körskola, övningsköring - nja, jag kan inte säga att jag skulle ha något med det att göra om mitt x och barnet skulle ordna med det - inte heller att mitt x skulle ha något med det att göra om jag och barnet skulle dona med det. Jag tycker det är barnet som ska informera om det och diskutera eventuella val med barnet, inte med x:et.

Dela info kring om barnen varit friska eller sjuka under tiden hos dig.
Dela med dig om större händelser i barnens liv, i stil med besök på någon nöjes/djurpark i den mån du känner för det.

Beslut som ni MÅSTE fatta tillsammans om ni har gemensam vårdnad rör främst skolgång och vård.

Om du eller exet får för er att skriva in något av barnen på en körskola eller nån aktivitet så behöver ni inte vara överens om det.

Din TS framstår i mina ögon smått hysterisk och tyder mer på ett osunt kontrollbehov från din sida.

Alltså jag förstår verkligen känslan, jag vill verkligen betona det! Att plötsligt inse att man är förälder tillsammans med en person som inte har samma värderingar, samma riskbedömning osv… fy, det var inte lätt. Det var faktiskt till stor del anledningen att jag hamnade här på forumet. Men ditt ex är bortom din påverkan nu. Ni har valt bort varandra. Man tycker att det inte skulle behöva inkludera samtal om föräldraskap, att man skulle kunna fortsätta att rådgöra med varandra om sånt. Jag har hört talas om att en del klarar det, och stort GRATTIS till dem. Men jag tror inte att det är vanligt, i alla fall inte till en början när krisen är ny. Då tror jag att många snarare vill positionera sig, visa hur generös en är mot barnen, visa att man kan ta egna beslut utan exet eller något liknande.

Om barnen är små, så måste man ju hitta någon slags kommunikation, men ju äldre de är, desto mindre viktigt blir det. Hela syftet med att kommunicera och ta gemensamma beslut handlar ju om att man vill att barnen ska växa upp till kloka, goda och självständiga individer. Och därför så blir ju dialogen med barnen viktigare och viktigare. Det är ju din moppeungdom som ska lära sig ansvarstagande, att inte ta onödiga risker, och som ska leva efter det oavsett var hen är.

Förra sommaren stack min dotter, då 14 år, iväg till en för mig okänd kompis, hon slutade svara i telefon och meddelade inte heller när hon skulle komma hem. Detta var under ”min” vecka. Då funderade jag en hel del på hur många timmar en 14-åring kan vara borta innan man ska underrätta den andre föräldern. Jag landade i att framåt sen eftermiddag var det dags. (Och dottern kom tillrätta, med gemensamma krafter).

Men samtalet efteråt är mellan dottern och mig. Vad gäller i vår familj? Dvs vi som bor tillsammans? Hur ska vår kommunikation se ut? Varför är det viktigt? Hennes pappa kör mer linjen: gör inte om det för då tar jag din mobil ifrån dig! Och det är inget jag kan göra något åt, tro mig jag försökte få honom att ha ett mer konstruktivt sätt.

Ok, nu äger ditt barn en moped som hen inte får köra med. Prata om det! Prata om konsekvenserna och varför du inte vill att moppen används. Att hen är en mogen och klok person som själv ska göra de rätta valen. När barnet är hos dig kan du sätta hårdare krav: här håller vi oss till lagen. Du får inte köra förrän du har körkort. Så tänker jag. Ta ditt snack med barnet på ditt sätt, inte samsnackat med pappan. Och dra inte in pappan på något sätt, då vänder du bara barnet emot dig. Visa att du förstår glädjen över en moppe.

Kanske försöker pappan plocka poänger genom att ”hinna före” med att boka körskola. Att vara den generöse osv. Ännu mindre anledning för dig att protestera mot det. Tvärtom tror jag att du minskar hans övertag genom att bekräfta och inte göra det till en stor sak. Bra att det är gjort, liksom. Att vara den som är motvalls ger ju bara bonuspoäng i så fall. ” Du ser, mamma bara krånglar med detta med körskolan, ska bromsa och förhala. Med mig går allt lätt och smidigt.” Ge inte den extrapoängen.

Släpp på bevakningen mot pappan och fokusera på ditt föräldraskap, din relation till barnen. Det kommer att bli bra!

9 gillningar

Ja, det ska du. Eftersom du inte är delaktig i detta, det är barnets andra vårdnadshavare som ansvarar för vad barnen gör, och inte gör, under tiden de inte bor hos dig.
Du kan aldrig hållas ansvarig för något som händer med denna moped eftersom du på inget sätt är involverad i den.

Du sätter reglerna i ditt hem, ditt ex sätter reglerna i sitt hem.

1 gillning

Förstår exakt vilken fight du har. Har en son på snart 4. Exxet vägrar berätta om aktiviteter de gjort (att vi skulle dela med oss uppmuntrades av familjerätten för barnets skull) en period skickade vi ett sammanfattande sms till varandra innan överlämning. Men i exxets fall mer av typen han har ätit och sovit. Inget om vad som hänt eller de gjort. Hon berättar inte om resultat om de varit hos tandläkare eller så.

Jag tycker att i en vuxen föräldrarelation så måste man ha öppen info om barnen. Just för deras trygghet och kontinuitet.
Inte bara som mitt ex vill nu, att jag hör av mig om han måste till sjukhus akut.

Tyvärr väljer ditt x vad han vill göra på sin ansvars vecka . Mitt x gör som han vill på sina veckor . O jag vad jag vill .

Viktigt att informera varandra om barnets hälsa och välbefinnande . Viktiga saker : skola , vård m.m .

Mitt x har flyttat igen och vägrar berätta vart han bor , har inte ändrat adress och vårt barn står alltså skriven på en adress den inte bor på . Det tycker jag är oroväckande.

Men om de går på djurpark , spelar innebandy etc är kul men inget jag behöver ta del av .

Chilla och släpp ansvaret den vecka barnen är hos sin pappa .

3 gillningar

Jag är ännu hemligare än de flesta här. Egentligen inte av någon sorts princip, utan bara för att barnens pappa så många gånger har demonstrerat sitt ointresse inför vad som händer. Nu har jag totalt tröttnat på att försöka berätta något för honom som egentligen är viktigt.

Jag berättar inte ens om sjukbesök eller liknande. Givetvis om det vore väldigt allvarligt, men inte annars. Om nån av barnen skulle bryta benet skulle jag låta pappan upptäcka det nästa gång han träffar dem. Anser barnet själv att det är viktigt att pappa känner till detta i förväg så får de ringa honom själv. Men ingen av dem skulle bry sig om att berätta det. Han har liksom fasat ut sig själv från deras liv och då får han ta konsekvenserna av det.

Jag vill betona att jag inte alls är osams med barnens pappa, och jag håller inte undan information aktivt från honom. Jag har bara vänt på steken och slutat be om hans uppmärksamhet för att berätta något som han förmodligen ändå bara kommer lyssna på med ett halvt öra. Jag har därför infört den informella regeln att undrar han något får han fråga. Då svarar jag givetvis.

Själv ringer jag till barnen om de är hos pappan om jag behöver fråga något. Jag vet ju att pappan aldrig har kommit ihåg (eller brytt sig om) att meddela mig om saker och ting ändå.

När det gäller rena olagligheter (som att köra moppe innan man har åldern inne) håller jag med @Uppochner. Resonera med barnet i första hand. Mina barn har fått göra lite lindriga former av lagbrott hos pappan, t ex köra bil på nån skogsväg och liknande. Det har jag struntat totalt i, det har inte känts som någon uppenbar fara för dem. Mer en moralisk grej, och det får pappan stå för.

Och om du är orolig för barnets säkerhet på riktigt så kontaktar du socialen.

4 gillningar

På egen mark får man köra utan körkort men på målsmans ansvar.

Jag är rädd att det inte är hans egen mark i det här fallet, även om jag inte vet säkert. Det är nog mer fråga om byvägar och lite sånt. Sen klagar sonen på mig för att jag har stenkoll när vi övningskör. Han känner sig övervakad. “Pappa brukar sitta med telefonen när jag övningskör!”

Hm ja. Det får väl stå för honom då. Jag slappnar sannerligen inte av när jag är ansvarig handledare. Det är ju betydligt mer påfrestande än att köra själv! Men jag vet att sonen är förhållandevis duktig att köra redan nu, och de livräddande insatser som pappan skulle kunna göra är förhållandevis få trots allt. Det handlar mer om finliret vid det här laget. Och om pojken förstör hjulinställningen på pappans bil mot en trottoarkant är ju inte mitt bekymmer. :grin:

3 gillningar

Det är en annan sak.

Hur länge har ni varit separerade? Det låter som du försöker hitta rätt i er föräldrarelation men har svårt att släppa lite av den kontroll du är van att ha. Det är förståeligt. Men jag tycker att du ska fundera på vilka frågor du absolut vill att ni ska samarbeta kring, välj 2-3 stora, viktiga frågor som rör era barns liv. Sen ber du att få diskutera det med ditt ex och se om ni eventuellt komma överens om att fortsättningsvis informera varandra (i bästa fall diskutera) när något sådant händer i barnens liv. Säg att du kommer backa kring alla andra frågor och inte alls lägga dig hur han gör med barnen på sina veckor. Förbered dig genom att ha argument för varför samarbetet är bra för barnen.
Argument som handlar om dig och att du vill veta eller att du blir ledsen när du stängs ute måste du släppa. Allt ska vara för barnens skull, då finns en chans att han lyssnar. Om han säger nej måste du nog acceptera det och hitta strategier för att klara din nya föräldraroll.

Jag förstår att jag har tur som har en bra relation till mitt ex när det kommer till vårt gemensamma barn (trots att vår skilsmässa var hemsk). Det skulle aldrig hända att någon av oss köpte en moppe eller anmälde till körskola utan att vi pratat om det först. Men det beror kanske i vårt fall främst på att det var en så efterlängtad händelse för sonen som vi båda ville vara delaktiga i. Vi köpte moppen ihop, åkte tillsammans och hämtade den osv. Vi pratar också regelbundet om sonens skola, fritidsaktiviteter, kompisar osv för att ha gemensam koll på sånt vi anser extra viktigt just nu.
Men att ta covid-test, köpa grejer, besöka platser osv måste vara upp till var och en att välja och ta ansvar för. Men det är såklart lättare för oss eftersom vi kan samarbeta bra och ändå berättar sånt för varandra i slutändan.

Lycka till.

2 gillningar

Nej, jag gör inte det. Men barnet berättar att pappan gör det.

Vi har aningen olika syn på handledarens roll vid övningskörning, för att uttrycka det diplomatiskt.

2 gillningar

Det är två saker jag läser in.

Det ena är oron för hur barnen har det när de är hos x:et. Finns det anledning att tro att barnen far illa, t o m kan dras in i olagligheter - tycker jag du ska göra en orosanmälan.

Det andra är info. Personligen tycker jag att info om sjukdom som påverkar skolgång eller som resulterar i inläggning på sjukhus bör delas, likaså info om utvecklingssamtal, föräldraträffar på skolan o s v. Problemet är att det spelar ingen roll vad jag eller någon annan tycker. Jag kan inte tvinga den andra föräldern att dela info om den inte vill, jag kan skicka men inte tvinga den andra vårdnadshavaren att ta del av informationen.

Men befarar jag att barnen far illa eller att det finns ett riskbeteende som gör att barnen riskerar att fara illa skulle jag orosanmäla.

4 gillningar

Jag beskrev hur jag och mitt ex har resonerat. Hur ni ska göra är upp till er att bestämma.

Vad tycker du? Du får titta på dina alternativ och bestämma hur du vill göra. Försöka komma överens, orosanmäla, vårdnadstvist eller släppa det. Det kan bara du avgöra.

Meddela skolan att ni har svårt att kommunicera så kommer skolan meddela dig även på pappans veckor.

Som jag skrev tycker jag att du ska göra ett försök till att kommunicera med exet. Även om det inte fungerar så har du försökt, vilket även är bra om ni hamnar i vårdnadstvist.

Jag hoppas att det löser sig för er. Jag förstår verkligen att du är i en jättesvår situation.

1 gillning

Allt är inte svart eller vitt.

Om jag t.ex för reda på att mina barn tillverkade amfetamin och sålde det på stan på nätterna, samt utförde kanske rån, misshandel och utpressning i samband med detta när de bor hos deras mor så skulle jag inte tveka en sekund att kontakta polis, social o alla andra myndigheter jag kunde komma på…

Om jag hade en 14-15åring o fick reda på att deras mor tillät h*n att träna lite med moppen på något lite avskilt ställe under i alla fall något så når kontrollerade former så kanske jag skulle agera… inte lika kraftfullt.

1 gillning

Ja?
Han varken kan eller vill kommunicera omkring barnen så varför ska du göra det?

En sak som är frapperande är de som stångar huvudet blodigt och tror deras x/ partner ska ändra sig.

Har läst någonstans typ att “galenskap är att upprepa samma sak gång på gång men förvänta sig ett annat resultat”.

Ibland undrar jag om vissa tror att deras x/ partners ska drabbas av någon slags uppenbarelse som leder till en radikal omvälvning i deras karaktär/ egenskaper/ beteende. Lika troligt som att gå på eller dela vatten.

2 gillningar

Jo, du kan visst spela upp samtalet. Gör det! Låt honom gärna måla in sig ännu mer i hörnet om hur elak du var och hur oskyldig han var. Sedan spelar du upp det för att visa hur olika verklighetsuppfattning ni har…

1 gillning

Jo, det kan du. Det är fullt lagligt att spela in ett samtal där du själv är med.

1 gillning