Varför?

Min blivande ex-fru (betänketid) är expert just nu på att skrika till mig ”Du som köpt ett sånt jävla dyrt hus”

Kan någon översätta till mig vad det är hon är ute efter?

Jeg tror hun er misunnelig på deg. Både for at du har råd til å kjøpe et fint hus, og for at du viser henne at du går videre uten henne. Hvordan er hennes økonomi nå? Sliter hun?
Hun så vel ikke for seg at du skulle fikse bruddet så bra med tanke på bosted. Jeg synes det er så godt å lese at du har funnet deg et bosted du trives i :smiley:
Jeg kan ikke gi deg et fasitsvar på hvorfor hun sier det hun gjør, men som sagt så tipper jeg at det er både misunnelse fordi du har et flottere hus enn hun så for seg, og fordi det viser at du går videre i livet. :hugs::hugs:

1 gillning

Tack för ditt svar!

Ja hon kämpar och har dålig ekonomi. Banken sa ganska nyligen nej till henne för ett bolån som i mina ögon var väldigt lågt.

Jag stod för 1 månad sedan i panik och visste inte vart jag skulle ta vägen. Så dök det upp, huset jag ville ha!

Kan hon inte vara glad för barnens skull? Att jag hittat en bostad där vi kan ha en trygg hemma miljö?

Jag köper inte hus för att jävlas. Jag köper för att kunna bo och kalla det för mitt hem.

Men jag tror du har rätt i det du säger.
Men det är ju hon som vill skiljas. Vad hade hon väntat sig. Att jag skulle sitta utanför hennes sommarstuga hon ska bo i och böna å be för att hon skulle ta mig tillbaka?

Nu får det vara nog för min del! Jag e less på att vara någons kassa-ko.
Börjar mer och mer tro att det hela tiden handlat om att hon velat vara med mig för att jag har haft pengar att kunna försörja henne.

Så jävla tragiskt!

3 gillningar

Jag sitter i liknande situation . Han ville separera , han är bitter !

1 gillning

Helt galet. Men så är det i livet.

Ens val får konsekvenser.

1 gillning

Du har jo svaret. Det har nok gått opp for henne litt sent det med hvordan økonomien vil bli som følge av et brudd. jeg vil tro hun nå innerst inne klandrer seg selv for at hun ikke forsto det tidligere, og det går (selvsagt, dessverre) ut over deg. Hun er nok glad for at du har et hjem til barna, men ikke så fint. Hun unner deg ikke det, tydeligvis. Hadde hun hatt like god økonomi som deg hadde hun ikke oppført seg sånn. Det er helt klart et stort nederlag for henne å få nei i banken samtidig som du klarer deg riktig så bra. Misunnelse er en del av den menneskelige natur, og de fleste klarer å tøyle den følelsen så den ikke tar overhånd.
Jeg synes du skal glede deg over at du og ungene trives, og at du faktisk står støtt for deg selv og dem til tross for livskrisen du har vært/er gjennom. Din eks sin dårlige økonomi er en konsekvens av hennes eget valg. Det må hun takle, hun har valgt deg bort. Suverent at du står opp for deg selv og ungene og ikke blir noens kassa-ko :muscle::muscle: så len deg tilbake og nyt at du har fikset et hjem til deg og barna, og vær stolt av deg selv :hugs:

2 gillningar

Stort tack för dina ord!
Dom värmer något otroligt ska du veta!

Mycket skumt beteende, men jag har sett liknande från mitt ex-ex. Alltså barnens pappa.

Han blev provocerad när jag slutligen lyckades köpa den bil jag ville ha. Själv har han ju minsann bara skruttiga bilar!

Ändå tjänar han mer än vad jag gör. Men han lägger pengarna på renovering och sånt. Jag tror att folk får en sorts tunnelseende ibland. De ser bara det som sticker i ögonen på dem. Inte de uppoffringar man själv gör.

Då känner de sig förfördelade, oavsett hur verkligheten ser ut.

Men din exfrus nya ekonomi borde ju inte komma som en överraskning, kan man tycka. De flesta är ju medvetna om vad det kostar att leva ensam, och många drar sig för en skilsmässa av just det skälet. Så ilskan är ändå lite svårförståelig…! :face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

Suck! Att det alltid ska handla om pengar och avundsjuka…

Ja, ibland tror jag att det är vanligare att ett ex blir avundsjuk på ekonomin än på kontakten med barnen och annat som borde spela större roll.

1 gillning

Det e ju helt sjukt!
Anledningen till att jag köpte huset jag köpt är för att våra barn ska ha en trygg hemmamiljö.
Inget annat. Jag har alltid haft barnen först i mina värderingar.

Dom fick t.om vara med och välja hus.

1 gillning

Då kanske skon klämmer där också. Kanske har barnen pratat ivrigt med mamma om pappas nya hus. Kanske känner hon att du har större möjlighet att “köpa” barnens gillande och trivsel. Att hon inte kan erbjuda motsvarande.

Det är inte ett dugg rationellt, men känslor är ju sällan det. :sunglasses:

2 gillningar

Jag har inte ens tänkt tanken att ”köpa” mina barns trivsel. Tror du verkligen hon tänker så?

Jag vill bara att vi ska må bra där vi är.

Är det fel av mig att köpa en PS4 till min son i julklapp så med? :thinking:

Hon kanske inte vill att du ska gå vidare och vara lycklig trots att det var hennes val att lämna? En del verkar vilja att den som blir lämnad enbart ska sörja och må dåligt.

2 gillningar

Ja, det kan också vara ett alternativ.

Nja, hon tänker nog inte så - men hon känner kanske så!

Det är ju vanligt att den som har sämre ekonomi fruktar att barnen ska föredra den förälder som tjänar bättre och kan erbjuda bättre boende och finare presenter…

Fast jag vet att mina barns pappa är lite avundsjuk på att ungarna tycker att det är jag som står för den “riktiga” julen. Det är hos mig de vill fira. Vilket i sin tur enbart beror på att jag älskar julen och alla traditioner. Han har aldrig lagt någon vikt vid julfirande, det har alltid varit min grej, och det är ju klart att barnen märker det.

I vilket fall kan du inte ta någon nämnvärd hänsyn till hennes känslor på det området. Du ska ju vara nöjd med ditt hus, och köpa de julklappar som du vill ge barnen. Inte anpassa dig efter hennes missunnsamhet.

1 gillning

Tack Trassel!

Du har ju redan fått svar, men jag kan bara bara bekräfta…

Avundsjuka, rakt av.

Speciellt som hon blivit nekad ett bolån själv o förmodligen har lite bekymmer att lösa sin egen situation.

Som Yoda skulle uttryckt sig " Train yourself, to not give a crap. You must"

2 gillningar

Ditt ex verkar lite ekonomiskt imbecill. Hon hade alltså ingen koll på hur ekonomin för henne skulle se ut när hon valde att besluta om skilsmässa, och nu är hon sur när hon inser att du får bättre ekonomi utan henne än hon får utan dig? Mystiskt för en annan strateg, min första tanke när tanken på separation ens gick genom huvudet var att sätta mig och maniskt skriva olika budgetar utifrån olika scenarion.

1 gillning

Hon har aldrig haft öga för ekonomi.
Trots att hon inga pengar har (enligt henne)
Stallar hon nu upp 3 hästar (vi har haft hästarna på vår gård hemma) för 1500kr per häst i månaden.

Det blir 4500kr för hästarna. Sjuka pengar om du frågar mig. Det är vad mitt bolån med amortering kommer att kosta. Å jag har i inga hästar.

1 gillning