Värdering av hus - separation

Hej,

Jag ska lämna en destruktiv relation med både fysiskt och psykiskt våld. Jag kommer inte klara av att bo kvar i huset eftersom det är alldeles för stor gård med egen väg, eget vatten och avlopp osv.

Vi ska värdera huset och jag undrar om någon vet vad en värderingsman tar i beaktande? Min sambo har påbörjat renoveringar som inte är färdigställda och jag tänker att det givetvis drar ner värdet. Då det är jag som i nuläget är intresserad av en högre värdering än sambon som ska lösa ut mig undrar jag hur jag ska agera i den här situationen? Tänker att det kan röra sig om flera 100 000 kr i fall min sambo löser ut mig nu, renoverar klart och säljer om ett halvår för mycket mer.

Jag har skött hem och hushåll och han har renoverat när andan fallit på. Det rör sig både om renovering av ett gästhus på gården och markarbeten.

Jag tar gärna emot tips på vad jag kan göra för att få en så hög värdering som möjligt trots att en del av gården inte är färdigställd.

Du kan ju testa att fråga värderingsmannen om det. Tror kanske att vissa saker mer än andra kan påverka, i vissa fall kan till exempel vissa gilla att renovera vissa bitar själv och sätta “egen prägel” så att det till exempel är förberett för ett badrum som inte färdigsställts så kan det kanske kosta mer att färdigställa det än vad man får upp priset av att ha fått det gjort.

Du har ingen möjlighet att själv avsluta renoveringar innan försäljning?

Det verkar vara bra tryck på fastighetsmarknaden nu. Kanske kan det vara rimligt att kräva försäljning via mäklare? Då får ni ju det pris som marknaden verkligen värderar det till.

Ett annat förslag är att ni avtalar om ifall han säljer huset kort tid efter att ni skilts, att du ska ha hälften av ev värdestegring. Det är nog svårare att åstadkomma på bra sätt, avtalsmässigt.

Det bästa är ju om det går att färdigställa iaf de mest iögonfallande renoveringarna. Vad gäller det som är halvfärdigt?