Jag skulle vilja ha objektiva synpunkter på mig själv och min tidigare relation. Vi hade ett väldigt stormigt förhållande och tankar på om jag kunde gjort saker bättre grämer mig. Är det mitt fel att det gick åt helvete? Är det på grund av mina relationsproblem? Hade jag kunnat jobba med dem? Kan vi fixa det?
Bakgrund: Separerat för snart 1,5-2 år sedan. Två små barn. Mitt första riktiga förhållande. Allt gick väldigt snabbt, jag flyttade till hans stad, blev gravid, vi köpte hus. Vi har haft svårt att släppa varandra trots en relation av extremt mycket bråk. Han är nog min första och största trygghet i livet.
Han upplever att jag bara söker fel på honom. Att han alltid känt sig “fel” för mig. Detta kan delvis stämma. Jag har försökt förstå och ja, förändra, honom pga hans heta temperament och svårighet att se andras (barnens) perspektiv, sagt till när det bara kommer negativa kommentarer mot barnen, ja när jag upplevt att det blir för mycket negativitet för dem helt enkelt. Han har inte känt sig som en likvärdig förälder. Och jag har nog ärligt inte sett honom som det heller, jag kände mig ensam från start med barnen och att det var jag som höll koll på de flesta delar, läste på, logistiken, helammade, tog alla nätter osv. Bad typ om “hjälp” när jag behövde nåt, eller sa till honom vad som behövde göras (mellis, sovdags osv) Det var ofta jag som bestämde det mest runt barnen, han hade inte så mycket att säga till om. Jag tyckte att jag hade rätt och visste bättre. Tror dock att det oftast var bekvämt för honom. Jag hade svårt att lita på honom, mest på grund av hans temperament.
För mig är jämställdhet extremt viktigt och jag trivdes inte i mammarollen och blev bitter. Jag “ser” antagligen mer orättvisor och strukturer än dem som inte har på sig de glasögonen.
När vårt första barn föddes kände jag mig ensam och berättade att jag kände mig besviken, att jag hade trott att vi skulle haft mer tid tillsammans. Han svarade då med “och jag trodde att du skulle vara glad”. Sedan dess har det gått utför.
Han har svårt att ta kritik. Men är allt kritik? Han tycker te x. att jag tjatade för mycket om att han ska sätta sin disk i diskmaskinen (kunde jag inte fokusera på annat?). Jag upplever att det som andra par kanske tjafsar på ett “vanligt” sätt om (??), gjorde honom väldigt sur.
Han har berättat att han känt att han anpassat sig efter mig, att jag styrt och ställt, det är alltid min väg som gäller, han har blivit olycklig, att han inte fått vara den han är.
Jag är antagligen otrygg i relationer, har känt ett behov att kontrollera honom på vissa sätt, varit svartsjuk (ej befogad).
Ofta blev småsaker till stora, väldigt elaka bråk. Det började ofta med att jag tog upp nåt som inte kändes bra. Han kände sig påhoppad, försvarar sig, slänger ur sig nåt mot mig (pingismatch startar), han blir arg och drar… jag reagerar starkt på hans avståndstagande och försöker reparera och ber om ursäkt. Dörrar å andra grejer kunde slås sönder, vi kunde säga fula fula ord till varandra. Skrika.
Vi hamnade i en väldigt negativ spiral där det inte krävdes så mycket för att nån skulle bli sur. Vi “fyllde på” relationen allt för sällan.
Vad tänker ni som läser detta? Är det normalt eller helt galet? Har tappat uppfattningen.