Var ska barnen vara skrivna?

Vi har en diskussion om var barnen ska vara skrivna, vi har två barn. Barnen kommer att bo 50/50 hos mig och barnens mamma. Vi har sålt vårt hus och köpt ett nytt boende som ligger lika långt ifrån skolan. Det verkar inte finnas några regler som säger var barnen ska vara skrivna. Vi har pratat om att vi ska barnen på varsin adress, dvs ett av barnen skrivs hos barnens mamma och ett av barnen skrivs hos mig. Hur har andra löst detta?

Min dotter är skriven hos mig och vi har delad vårdnad. Kolla gärna upp vilken skola de skulle ha förtur till då. Där kan adressen spela roll för om man kan få plats i skolan. Beror förstås på hur gamla dina barn är, de kanske redan går i skolan

Tack för ditt svar, barnen går redan i skolan.

Värt att tänka på kan vara att man inte får flerbarnstillägg om man har barnen skrivna på var sin förälder. Jag vet inte heller hur det är med bostadsbidrag om nu någon av er behöver det.

Sedan ska man absolut ha i tanken om det kan bli konflikt om barnen. Då har den som har barnen skrivna hos sig en fördel. Så om du har den minsta misstanke om att barnen mamma kommer att försöka lägga beslag på barnen eller vilja ha tolkningsföreträde på barnens behov så är det ju lättare att ratta runt sådant om man har barnen skrivna hos sig. Då utgår jag från att du är en vettig människa som inte kommer att göra motsatsen mot barnens mor…

Jag och mitt x hade barnen skrivna en hos vardera. Det funkade bra för oss.

Som jag har förstått det är så är det den som har barnen skrivna hos sig som får alla papper hemskickade för t ex läkarbesök etc. Så kanske bra att ta med i beräkningen om någon av er är bättre på att ansvara för sådant.

För oss blev valet enkelt då jag bor kvar i ursprungsbostaden.

Tack för er input!

Jag har precis fått beslut från Skatteverket om att de två äldsta barnen blir folkbokförda hos mig, då de bor större delen av tiden hos mig (mer än 60%), men yngste blir fortsatt folkbokförd hos pappa, då han bor över 40% i ursprungsbostaden (pappa bor kvar i vårt tidigare gemensamma hus). Minstingen bor ca 43% hos pappa, men eftersom han varit skriven på denna adress tidigare fortsätter han att vara det, även om han egentligen bor fler dagar hos mig.

Skatteverket grundade sitt beslut för de två äldre barnen på en dagbok vi fått fylla i hur de två äldre barnen bodde under en 2,5 månadersperiod. Pappan valde att inte inkomma med dagbok, men lämnade synpunkter på förslag till beslut. Har dock inte fått ta del av dessa synpunkter eftersom det inte skulle påverka Skatteverkets beslut. De gick strikt efter hur många nätter de sover hos mig respektive pappa. Eftersom de äldre barnen sover mer än 60% hos mig, blir de också skrivna här.

Vi går just nu i samtal hos familjebehandlare kring boende och umgänge, och situationen kan komma att ändras att de vill bo hos pappa mer i framtiden, det vet vi inte nu. Men det påverkade inte Skatteverkets beslut utan de går på hur läget ser ut just nu.

Det är också jag som har haft hand om all administration kring alla tre barnen, men det påverkade inte beslutet för t ex minstingen, utan det är antalet nätter hos vardera som utgör underlaget.

2 gillningar