Var är era barn skrivna?

Finns det någon statistik på hur skilda föräldrar fördelar sina barns folkbokföringsadress mellan sig?
Mitt x vägrar att jag ens får ett barn (av tre) skrivna hos mig och jag skulle vilja visa honom statistik. För min magkänsla är att man delar så gott det går.

Hur är det för er?

Mina är skrivna hos pappan.

1 gillning

Hos mig, var tydlig med att jag ville ha sonen skriven hos mig.
Vilket min fd fru inte motsatte sig.

1 gillning

Hos mig, för det är här de bor för det mesta.

Jag undrar om någon har länk statistik på var de är skrivna?
Jag känner mig maktlös då mitt x totalt vägrar skriva ens ett barn hos mig, trots att han inte sköter barnens ekonomi. Enligt lagen har han rätt att neka mig och kanske jag få honom att bevilja bara ett barn om jag hade statistik som sa att många delade på det…

Men ditt x kan ju inte bestämma själv var barnen ska vara skrivna? Reglerna om var man ska vara skriven finns i folkbokföringslagen (paragraf 6 och framåt). I korthet ska man vara skriven där man bor till största delen (men föräldrar som är överens kan bestämma om något annat om man har växelvist boende tex). Är man inte överens kan man kontakta Skatteverket, som utreder var barnen är bosatta och bestämmer var de ska folkbokföras. Kolla med dem?

4 gillningar

Ja men Skatteverket sade till mig att ursprungliga bostaden väger så enormt tungt. Så även om jag ber dem utreda och även om pappan missköter barnens skatter, så är chansen minimal att de byter adress på barnen.

Var bor de mestadels?
Har de sin dygnsvila mest hos dig eller honom eller är det lika?

Det är lika. Växelvis varannan vecka.
Det räcker tydligen att de bor 40% i ursprungliga bostaden för att de sla fortsätta vara skrivna där.

Vid skilsmässa är det oftast mannen har råd att lösa ut kvinnan, och barnens adress blir hos mannen.

Hos mig då jag bor närmast deras förskola/skola

1 gillning

I så fall har du rätt att få dem skrivna hos dig men som skatteverket säger väger ursprungsbostaden tungt.

1 gillning

Hon bor hos mig 100%, så hon är också skriven hos mig.

1 gillning

Mina barn är skrivna hos exet sen vi separerade.

Detta som följd av att exet krävde att det skulle vara så eftersom det gav henne möjligheter att söka allehanda bidrag…
Dumsnäll och naiv, samt mån om att få samarbetet att fungera så samtyckte jag till det eftersom det egentligen inte ska spela någon roll, “det avgör bara vart barnets post kommer” fick jag till mig på samarbetssamtalen hos familjerätten.

Jag har dock blivit betydligt mer erfaren sen dess…

Nu är jag mest irriterad på att detta fortfarande är ett problem, varför ska det inte vara möjligt att vara skriven på 2 adresser om du bor växelvist och har 2 vårdnadshavare?
Då blir båda föräldrarna likvärdiga i alla sociala system.
Myndigheter som vill skicka papperspost till barnet får helt enkelt skriva ut 2 exemplar och skicka 1 till vardera adress, hur svårt ska det vara?

Detta är otroligt förlegat, solklart anpassat efter en värld där alla barn bor med ena föräldern efter separation, något som inte alls är fallet längre.

3 gillningar

Jag håller med! Det är oerhört orättvist.

Jag undrar vad mer du drabbats av än att det bara är posten? Jag trodde att det bara är posten nämligen och undrar därför vad du drabbats av?

Skatteverkets system klarar nu bara av en enda adress, men jag kan själv utveckla mjukvara och förstår att lägga till en referens till en ytterligare adress borde inte alls vara svårt. Det är ingen som tänkt på det eller ingen som berättat om våra problem för dem eller så ligger den förändringen långt ner i priolistan.
Skatteverket sade till mig att mina synpunkter var bra och viktiga och bad mig maila in dessa till dem. Så gör det du med och alla andra som vill se förändring.

En än viktigare förlegad sak att förändra är folkbokföringslagen som säger att alla barnen ska bo kvar hos den förälder som inte flyttar. För de flesta som flyttar är kvinnor eftersom det oftast är män som har råd att köpa ut kvinnan.

Allt handlar inte bara om var barnen är skrivna.
Tex så går barnbidraget enbart till mamman om ingenting görs.
Så även om jag har barnen mer, och de är skrivna hos mig, så finns många saker som man behöver ta aktning om.

Mina barn är skrivna hos mig. Posten skickas till båda föräldrarna, där det är möjligt. Tex tandläkartider och skola ska skicka till båda föräldrarna. Mest för att vi inte ska glömma bort att meddela den andra föräldern.

Barnbidraget gick jag in själv och ändrade så att hälften skulle skickas till mig. Där behöver pappan eller den andra inte skriva på. Så det har inget med folkbokföringsadressen att göra.

Det finns absolut inga som helst tekniska begränsningar idag som omöjliggör att ett barn (eller vuxen) skulle kunna vara folkbokförd på 2 olika adresser om h*n bor växelvist.
I samma linje skulle man idag utan problem inför ett nationellt system som säkerställer båda vårdnadshanarnas samtycke till t.ex vård, skola o liknande… Idag tillåts 3djeman vid kontakter med barnet där enbart ena vårdnadshavaren är närvarande anta att båda vårdnadshavarna är i samförstånd eftersom de måste vara det.

Här håller jag faktiskt inte alls med i din poäng.
Det må vara sant som du påstår att män ofta har råd att “lösa ut” kvinnan ur det tidigare gemensamma boendet. Men all statistik visar mycket tydligt på att barn i mycket större utsträckning bor mer eller helt hos modern efter separation, när de inte bor växelvist.
Att barnen fortsätter vara folkbokförda i det tidigare gemensamma hemmet ser jag inga problem att argumentera för ur ett barnperspektiv, så det ser jag inte som något negativt.

När det kommer till just barnbidrag och underhåll som administreras av försäkringskassan så spelar faktiskt barnets folkbokföring mindre roll, efter som de skiter högaktningsfullt i allt vad alla andra myndigheter eller rättsväsendet har beslutat kring barnen. De kör sitt eget race med sina egna regler och måttstockar…

Det enda jag kan dra ur minnet som faktiskt påverkas är att det går bara att bli beviljad underhållsstöd om barnen är folkbokförda på samma adress som den som söker.

Det krävs ju att man ligger på lite, men även jag har lyckats få sjukvården och förskolan att göra alla utskick till båda hemmen.
Det jag tänker på är mer “officiella” myndighetskontakter som skickas ut till folkbokföringsadressen per automatik av ett system, det vore så enkelt idag att ha 2 rutor med “adress1” och “adress2” för någon som bor växelvist, så skickas 1 kopia till vardera adress.

1 gillning

Snälla betätta vad mer än posten som drabbat dig?
Du höll inte med ditt x i familjerätten om att det bara handlar om posten. Berätta för mig vad mer? För jag anser ju detsamma, bara posten och vill veta.

Under tiden innan vi fick en dom som reglerade barnens boende så var det exet som bestämde i vilken omfattning som jag tilläts ha barnen boende hos mig, i nästa andetag kontaktar hon FK och ansöker om underhållsstöd eftersom barnen bor mer hos henne. Detta hade inte varit möjligt om inte barnen varit skrivna hos henne.

Hon ansökte även om förskola utan att jag fick vet något, jag blev bara informerad när platserna var accepterade…

Hon listade barnen hos en annan BVC utan att prata med mig…

Tilläggas skall också att det blir en mycket stor psykologisk påverkan av att ständigt känna sig som den sekundära föräldern.
Barnen har samma efternamn som exet, barnen är folkbokförda på samma adress som exet. Jag blir hänvisad till som “umgängesförälder” i många sammanhang trots att barnen bor med mig halva tiden, vilket jag upplever förnedrande.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått frågan “men har du vårdnaden?” i många olika sammanhang efter separationen, jag är tämligen övertygad att en kvinna med samma efternamn och adress inte får den frågan speciellt ofta…

Nuvarande system är mycket mycket illa anpassat för att ha ett växelvist boende. Hur man än vrider o vänder på det så är nuvarande system utformat efter modellen att barnen bor hos ena föräldern och umgås med den andra efter separation…

3 gillningar

Väldigt tråkigt att det ser ut så :slightly_frowning_face:

Som du skriver så är det svårt att förstå varför man inte kan ha dem skriva på två adresser eller åtminstone skicka ut all relevant information till bägge vårdnadshavare. Det är ju ganska vanligt med konflikter mellan separerade föräldrar, men även när så inte fallet kan ju slarv, glömska eller tillfälliga situationer leda till att man glömmer att informera den andra eller rentav glömmer bort ärendet helt, borde ju vara i allas intresse att informationen gått ut till bägge för att öka chanserna att till exempel vårdtider och andra möten följs av vårdnadshavarna.

3 gillningar