Vad kommer först?

Nu är det dags att göra en bodelning. Vi är överens och jag ska köpa ut honom från villan. Men vad ska vi skriva? Ska vi skriva i bodelningen att han SKA få pengar ett visst datum eller måste man skriva efter att han fått pengarna så han kan intyga? Jag hoppas någon förstår frågan och tar sig tid att svara.

Sen tänkte vi använda blankett från nätet. Det finns en som kostar 1390:- och 15% av alla som skiljer sig använder den. Är det någon som har erfarenhet? Eftersom vi är överens känns det onödigt att lägga pengar på jurist och tyvärr har vi inte juristhjälp genom facket.

Hur gör ni som har barn? Om ni inte delar alla kostnaderna 50/50, litar ni på ert ex att det inte dyker upp kravbrev vid senare tillfälle?

Så mycket att sätta sig in i… hoppas att någon klok kan hjälpa till… just nu försöker jag bara hålla mig flytande

Jag använde en färdig blankett vid bodelningen (juridiskadokument.nu tror jag det var). Vi skrev pappret först och jag betalade sedan, i samband med själva ägarbytet. Alla vettiga bodelningspapper innhåller en paragraf där man säger sig vara nöjd med delningen och inte kommer att resa nya krav.

Dock finns det så vitt jag vet en liten möjlighet att riva upp bodelningen, och det är om den är oskäligt orättvis och den förfördelade parten kan visa att den var pressad eller liknande vid signeringen.

Tack för att du tog dig tid att svara. Usch, sånt här vill man (iallafall inte jag) bli expert på men nu har jag ju inget val.

Var bodelning tvungen att vara registrerad någonstans innan ni fick göra ägarbytet?

Nej, vi tog bara med det till banken när vi fyllde i papper för ändring i lagfart och lån.

Vi skrev med en jurist, men de har även mallar som fungerar som man fyller i själv.
Anledningen till att vi skrev med en jurist var för att vi kunde ställa alla frågor direkt, mest så exet inte kan komma sen och säga att han inte förstod eller nåt.

Jag löste ut honom från huset och vi skrev in bodelningslikviden, vilka lån lånenummer och i vilken bank jag skulle ta över. Vi skrev även ett datum ca 2 veckor fram i tiden från det som han senast skulle få pengarna. Då hann jag boka tid på banken och tog med mig bodelningsavtalet med bådas underskrift så löste de det mesta, hon hjälpte även till med lagfarten på lantmäteriet.

1 gillning

Den jurist som hjälpte mig med bodelningavtal propsade på att det skulle stå ett exakt datum för att senast betala för annars kan det vara svårt att få sina pengar om X krånglar.

1 gillning

Vi använde jurist, via banken och med telefonmöte samt mailväxling. Det kostar några tusen men det är inte gratis att skilja sig. Allt möjligt kostar och då kände jag att en korrekt bodelning var värdefullt. Att jag dels ska lära mig hur allt ska (eller kan) göras, dels förklara för exet och stå ut med att han misstror eller har sin egen bild. Nej, tack. Det fanns gott om andra saker att reda ut och dividera om, jag tog gärna den hjälp som fanns att köpa och lade min kraft på andra saker. Det är mycelet som ska fixas, kolla vem som står på elavtal, försäkringar osv.

1 gillning