Utnyttjad och kommer ingenvart

Jag kommer inte någonstans med mitt ex och skilsmässan. Skilsmässan gick igenom i Juni månad. Sen har inget hänt. Exet står stilla och trampar. Jag vill så fort som möjligt få vårat gemensamma hus sålt. Exet blir galen så fort jag tar upp något och undrar varför de är så bråttom, att det inte går att hitta ny bostad bara så där… jag förstår varför, exet betalar 1100:- i månaden på boendet, resterande betalar jag, samt all drift och el bekostar jag. Exet bor själv i huset och jag har flyttat ut. När jag försöker prata om vem som ska ha vad av lösöret så kan jag ta vad fan jag vill och dra åt helvete. Vad kan jag göra? Kräva att exet flyttar ut? Påskynda en försäljning? Så klart att ingen har bråttom iväg med en så låg kostnad varje månad… men jag börjar bli frustrerad av att vi inte kommer någonstans

1 gillning

Men är 1100:-/månad verkligen halva summan som huset kostar? Om inte så varför delar ni inte kostnader och utgifter 50/50?

Det kanske går fortare om han iaf betalar hälften, om han äger hälften :confused:

Säg upp elavtalet på huset, ta bort försäkringen, ta bort internetavtalet…

Om båda står på banklånepappren, säg till banken om delning - kanske går

2 gillningar

Då jag under många år jobbat på annan ort och mitt ex i perioder varit sjukskriven och tjänar mindre så har exet skött betalningarna och räkningarna. Haft tillgång till min bank och har nu upptäckt detta och när jag nu hävdar att det inte är okej längre så vägrar exet svara i telefon eller på meddelande…

Bra idé! Ska verkligen göra de!

1 gillning

Alltså jag förstår verkligen inte hur han kan ha tillgång till dina personliga bankkonton om ni inte har alla konton gemensamma? Samma med din internetbank, måste du inte logga in med Bank-ID och hur kan han komma åt det? Har du bank-id på dator hemma, så plocka bort det existerande och ha enbart bank-id på din mobil och byt kod.

Du bör skyndsamt tala med din bank och kolla upp hur allt det det här ligger till och hur det kommer sig att ditt ex kan använda dina personliga bankkonton och din internetbank :flushed: :see_no_evil:

Men om ni nu har alla bankkonton som gemensamma konton inklusive ditt lönekonto, då måste du ju asap se till att separera på allt sådant…

3 gillningar

Du kan inte stänga av el hursomhelst tyvärr
Var försiktig med detta du kan bli stämd

Du kan begära bodelningsman hos tingsrätten. Den tvingar igenom en bodelning. När väl huset är bodelat kan du yrka tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen. Dock kostar det endel, bodelningsmannen är en advokat. Ni kanske vill ha egna ombud. Prata med din tingsrätt om vad det kostar så kan du lägga fram det till ditt x som ett alternativ. Antingen delar ni frivilligt eller så blir det dyrare (och sannolikt sämre pris på huset).

En annan sak. Om alla räkningar på huset. Om ni hade delat på alla kostnader hade ditt x kunnat tvingas betala nyttjanderätt. Nu betalar du merparten av alla kostnader, då borde han både betala nyttjanderätt och överskjutande kostnader. Om han däremot betalar alla löpande kostnader men ni delar på amorteringarna så anses det täcka nyttjanderätten.
Du bör spara fakturorna som han inte betalar och sedan kräva in dem via kronofogden.

Och se till att han inte kan komma åt dina konton!

2 gillningar

Men… varför går du med på en sån usel deal? Du förstår ju själv varför har vill bo kvar, för att du gett honom en gratis räkmacka? Sen kan jag tänka mig att han kanske inte är så villig att gå med på att ändra det och att det bitvis kan bli besvärligt, men du måste ju börja någonstans. Kontakta själv mäklare och dra igång en försäljning? Om han totalvägrar får du ju gå till tingsrätten som Restenavlivet säger.

Du får nog utgå ifrån att han inte kommer att vara helt samarbetsvillig då han tjänar enormt på upplägget som det är, inte förlorar något (för du har ju ändå flyttat ut) och antagligen är fullt realistisk när han bedömer sina möjligheter på bostadsmarknaden som dåliga.

1 gillning