Utköp oh flytt vid skilsmässa

Nu har jag en fundering. Mitt första inlägg här.

Min make vill skiljas och är just nu överjävlig. Han har sagt att om jag kan ska jag absolut behålla huset och köpa ut honom. Idag på morgonen säger han att han kommer inte acceptera mitt bud på halva värdet efter allt är avdraget (har läst på att det är värdering-inköpsvärde etc) utan han anser att jag ska ge honom ett bud. Aldrig I livet är mitt svar och när jag kontrade med vad kan du ge mig för bud då så var svaret att det får du senare idag när vi fått värderingen. Det är inga jätte summor vi pratar om utan han skulle få cirka 200 000 av mig. Jag vet att de finns de som måste lösa ut sin andra hälft för mer därför skriver jag så, jag har inte dessa pengar men det finns en lösning. Jag funderar på om han varit så säker när han 24 februari kläckte ur sig att han vill skiljas att han skulle få huset att han nu bara ska jävlas med mig. Sa till honom att jag löser mer än gärna ut dig redan nästa vecka så kan du flytta så slipper vi det här under betänketid. Då svarar mannen att han har 3 månaders uppsägningstid innan han behöver flytta ut. Har han verkligen det? Detta är hans val, han vill ha en förändring och vill skiljas inte jag. Just nu mår jag bara dåligt av att han kommer hem och i slutändan känner Jag att det kommer drabba tonåringarna.

Tidigare i veckan skrev han även i ett sms att bara för att vi på måndag ska dra i gång en ekonomisk delning så ska vi betala allt precis som innan. Nu säger han att det ska vara 50/50 då jag går sjukskriven sedan 25/2 pga den kris jag hamnat i och mår dåligt psykiskt och har ångest. Är hans sms något jag kan använda hos juristen? Tvivlar ju men måste fråga.

1 gillning

Den dag som skilsmässoansökan registreras hos tingsrätten kallas brytdatum. Efter det ska var och en klara sin egen ekonomi. Om inte den ene parten klarar av att försörja sig finns dock en viss försörjningsplikt kvar tills betänketiden gått ut.

När det gäller att tvinga den andre att flytta ut så tror jag det är svårt.

Mitt råd generellt är att försöka avsluta snabbt snarare än mm-rättvisa.

Brytdagen gäller för ekonomin som redan skrivet ovan. Vad gäller huset så skulle jag råda er att sälja så slipper ni allt tjafs om värdering och annat. Dessutom blir en ny bostad en nystart.

1 gillning

Har skrivit en liten guide som finns här, kolla in den.

Precis som @Restenavlivet och @50-taggare skriver: Från den dagen när ansökan om äktenskapsskillnad inkommit till Tingsrätten - den s k brytdagen - har ni skilda ekonomier.
Säger han nåt annat svamlar han.

Om du bjuder samma pris som ni skulle få vid en försäljning - baserat på oberoende värdering(ar) - så är han dum som nekar. Läggs bostaden ut publikt så tillkommer en massa kostnader som ni båda får betala, även om det teoretiskt sett går att köpa huset den vägen.

Tack alla som svarat.

Då har jag lite mera koll. Hoppas nu att det bara ska gå fort.

2 gillningar