Undran om ekonomi efter skilda vägar

Blir jag luspank efter skilsmässa och bouppdelningen? Vår sits nu: Gemensamma banklån på gården vi köpt för lika mycket som lånen är på nu plus några privata lån. Hon behåller gården antar jag då hon är i störst behov av den med sina hästar. Vår son på 17 år betalar vi hyreslägenhet för vid sin skola i 2 år till. Blir jag luspank efter skilsmässan och vilken sits sätter jag min fru i?

Omöjligt att svara på med de uppgifter du lämnar. För det beror ju helt på villka inkomster ni har, var för sig och gemensamt, i förhållande till de utgifter och kostnader som både kvarstår och tillkommer?

.
[EDIT] Mitt svar var såklart avhängigt din fråga “om du blir luspank efter skilsmässa”, samt hur din och din frus (samt vilken sits du sätter henne i) ekonomi kommer att se ut efter att ni gått skilda vägar :wink:

Är ni gifta tar ni först bort eventuell enskild egendom.
Därefter är det tillgångar - skulder = netto/2.
Behåller hon gården ska hon lösa ut dig om värdet överstiger skulderna.
Men från fastighetsvärdet skall låneskulder, försäljningskostnader inklusive mäklararvode och skatt dras, d v s kostnader som den som behåller gården skulle få betala vid en eventuell försäljning.

Om gården har samma värde som den ärbelånad till, alltså 100%, så tar hon över dina 50% av gården och dina 50% av lånen. Så sen är den delen klar.

Jaha, tack. Det betyder verkar det som, att hon hamnar i knipa.

Det är väl inte säkert? Om banken godtagit lånen så har de ju godtagit lånen?

Hon måste ju klara lånen såklart men det gäller ju alltid. Vare sig man köper nytt eller tar över.

Allt - skulder och tillgångar delas lika. Det är överskottet som ska delas. Finns det inget överskott delas skulderna.

Å tack så mycket

1 gillning