Underhållsbidrag?

Nyskilda med två gemensamma barn i nedre tonåren, som kommer att bo hos mig och fortsätta i sina skolor. X har tidigare veckopendlat till sitt arbete 2h resa bort, men planerar att flytta in hos sin nya relation där och träffa barnen varannan helg.

Jag har ut ca 10 000 kr/ mån mer än X; å andra sidan blir mitt boende ungefär lika mycket dyrare efter att jag köpt ut lägenheten (mycket lägre prisnivå på Xs nya ort).

När vi räknar med Försäkringskassans verktyg hamnar underhållet hundralappar över ”miniminivån”.

X ser framför sig att detta ska beräknas på nytt varje enskild månad, dvs att Xs ev sjukfrånvaro sänker underhållsbidraget den månaden (jag har historiskt sällan varit sjuk).
Jag (som vill ha så lite kontakt som möjligt med X) har sett framför mig att räkna en gång utifrån respektive löner och låta summan man kommer fram till gäller till nästa lönerevision.

Nästa fråga: vem betalar (hur mycket av) barnens resor till X-stad?

Vad gäller? Hur gör ni andra?

X har alltså ingen kronisk sjukdom, som medför sjukfrånvaro utan bara en lägre tröskel för att sjukskriva sig, ofta även av andra skäl än sjukdom.

Googla föräldraplan, det är ett otroligt välfungerande dokument som täcker allt möjligt från lov, kläder, bytestider, när får de sminka sig osv. Vi fyllde detta tillsammans med familjerådgivning men det går utmärkt att göra utan stöd, finns möjlighet för digital signering, kommentarer osv. Jag tycker att BVC borde tipsa alla par om dokumentet, oavsett om man fortsätter vara gifta el separerar, så bra är det!

3 gillningar

Tack för tipset! Ska genast googla!

Vi har ett umgängesschema bestämt via Tingsrätten, som går ut på att barnen bor hos mig, men åker till X varannan fredag efter skolan och stannar tills söndag kväll. Även skolloven är fördelade på ett bra sätt. Den biten fungerar bra.

Den ena frågan nu är hur man brukar göra med kostnaden för barnens resor (i vårt fall ca 1000 kr/ mån)? X vill att jag betalar hälften - jag tycker att X kan stå för dem - X har valt att flytta och jag har betydligt högre kostnader allt inräknat per barn än 2 x underhållsbidraget.

Stötesten nummer 2 är hur man brukar beräkna vad umgängesföräldern ska betala för underhåll - månad för månad utifrån faktisk löneutbetalning eller om man bestämmer en summa som får gälla typ till nästa lönerevision?

1 gillning

Är det inte det maxbelopp som försäkringskassan bestämt som gäller ? Vill man ha mer ( pga att den andra föräldern tjänar mycket mer ) får man gå till TR och stämma på underhåll?
Så har jag förstått det - har jag tolkat fel under alla dessa år ?

1 gillning

Vet inte.

I vårt fall tjänar jag mer än X, men om man räknar bort mina högre boendekostnader landar vi på ungefär samma summa.

Barnen kommer att bo hos mig och X betala underhåll.

Vi fyllde i Försäkringskassans beräkningsverktyg och landade på några 100-lappar mer än det garanterade underhållsstödet OM ingen av oss har någon sjukdag.

X vill att vi ska räkna underhållsbidraget varje månad för att ta hänsyn till ev sjukavdrag och justera underhållet några tior/ hundringar upp eller ner.

Jag vill helst slippa kontakt varje månad och sitta och gå igenom lönebesked och förhandla…

Mår dåligt av kontakten, han (som varit långvarigt otrogen) är hatisk och aggressiv - jag får ont i magen och kan inte sova. Mina utgifter för barnen sjunker ju liksom inte heller för att han unnat sig en ”speldag”.

Är det inte enklare att ni bara kör på standardunderhåll? Om det bara är några hundralappar som skiljer, ditt ex tänker sig att omförhandla denna summa varje månad och du inte vill ha den typen av kontakt/diskussion?

3 gillningar

Men det där är ju ett helt absurt tänkande från hans sida och iaf jag har aldrig hört någon resonera på det sättet tidigare.

Barnen kostar ju detsamma oavsett om han tar sig nån sjukdag för att spela, eller inte… så otroligt idiotiskt tänkt av honom :angry:

Men jag håller med @Nimue… skiljer det så lite mellan standardunderhållet och er inbördes överenskommelse så skulle jag struntat i det för att slippa den där människan så mkt som möjligt. Men jag skulle heller aldrig frivilligt ha skjutit till en enda krona extra för hans skull efter det :facepunch:

4 gillningar

Tack för stöd! Jo, absolut! De ev extra pengarna är inte värda strulet och obehaget. Jag vill absolut slippa mer kontakt med X än nödvändigt och definitivt att behöva förhandla underhållsbidrag varje månad.

Jag blev bara så perplex över hur han tänkte och undrade om det var jag som missförstått hur det ska gå till.

Någon tanke om barnens resekostnad?
Min spontana magkänsla är att X borde ta den själv - särskilt om vi kommer överens om lägsta underhållsbidraget.

Tack för stödet! Vad skönt att höra att fler än jag tycker att det låter orimligt - jag blev så överrumplad och undrade om jag missuppfattat något.

Sorgligt med denna nya småsnålhet och snikenhet - det är ju för h%#*vete våra gemensamma barn!!!

Tänker också att bästa lösningen är att acceptera miniminivån på underhållsbidraget - och att han får ta hela kostnaden för barnens resor.

1 gillning

Håller med tidigare, underhållet fastställs och sen gäller det oberoende av hans eventuella sjukdom. Minimibeloppet är ju t o m oberoende av hans inkomst över huvudtaget! Avdrag för umgängestiden får han göra månaden efter, och det finns regler med klockslag för om det ska räknas som ett helt dygn.

När det kommer till resa har jag inte hört talas om någon regel. Mitt ex hade också tingsrättsbeslut om umgänget för sina äldsta barn med hans första fru. Där dömdes att de skulle stå för halva resan vardera, och familjerätten föreslog att umgångesföräldern hämtar hela vägen hemma hos boföräldern, medan boföräldern än hämtar hem barnen igen, så att säga. Om dina barn är äldre och ska resa själva så kanske ändå detta går att tillämpa på vem som betalar, bokar, ordnar vilken tågbiljett. Så slipper ni ha kontakt om sånt. (JAG var vid tidpunkten exets nya lilla tjej, tyckte att det var ett bra upplägg från FR. De bråkande föräldrarna envisades med att det var halva vägen vardera varje resa. Varpå vi var tvungna att mötas, bestämma exakt tid och plats och en massa annat trassel… jag borde fattat redan då och dragit mig ur den sörjan!)

Om du prutar några hundralappar på underhållet ner till miniminivå så är det både rimligt och klokt att erbjuda det som en deal mot att han bekostar alla resor. Finns det risk för krångel med att barnen ska hem igen, t ex att han ”inte har råd” så se till att du har ansvar för hemresa.

4 gillningar

Vad gäller för avdrag för umgänge? Tror mig ha hört att det är om barnen är mer än 6 dygn under månaden hos umgängesföräldern? Kan det stämma?

Våra barn ska varannan vecka åka till honom fredag eftermiddag efter skolan och komma tillbaka söndag kväll. I så fall 2 + 2 dygn och inget avdrag?

Däremot blir det aktuellt vid skollov.

Tanken är att barnen (som är i lägre tonåren) själva ska sammanstråla, ta sig till stationen och åka tåg till X. Jag tycker gott att han kan köpa tur- och returbiljetter till dem direkt :sunglasses:

Lägg fram det som att han kan välja mellan att betala ett högre underhåll eller barnens resor. Han kommer tro att han gjort en bra deal när han tar det senare

2 gillningar

@Nimue Bra idé! :blush:

1 gillning

Enligt lag i föräldrabalken är det primära ansvaret umgängesföräldern men beroende på ekonomi osv förväntas boendeförälder stötta resandet. Men kräver han det, ja då kräver du mer underhåll. Och nej, han får inte ändra en bestämd underhållssumma bara för att han har sjukdagar.

3 gillningar

Tack för stöttning! Skönt att få hjälp med perspektiv :cherry_blossom:

Kolla aktuell info på försäkringskassans hemsida! Och glöm inte att det är i efterhand, på kommande månads underhåll (som ju betalas i förskott) som han drar av, alltså för umgänge som han och barnen haft.

1 gillning

Tack @Uppochner för påpekandet att umgängesbidraget ska betalas i förväg till boendeföräldern, medan avdrag görs i efterhand! Det var jag inte medveten om.

Klippt från Försäkringskassans hemsida:

Avdrag från underhållsbidraget när barnet bor tillfälligt hos den andra föräldern

Om barnet tillfälligt bor hos den andra föräldern har hen rätt att göra avdrag från underhållsbidraget. Det kallas umgängesavdrag. Den andra föräldern får göra umgängesavdrag om barnet bor där

  • i minst sex dygn under en och samma kalendermånad, eller
  • i minst fem dygn i följd.

Umgängesavdraget är 1/40 per dag av det underhållsbidrag du får varje månad.

Umgängesavdraget görs månaden efter vistelsen eller enligt ett avtal om fast umgängesavdrag.