Underhållsbidrag

Är det någon som vet hur det fungerar med underhållsbidrag, vi har sålt vårat hus, lite vinst var. Exet får ut 12000 kr mer än mig i månaden och som det ser ut nu ska 16 åringen bo hos mig på vardagar och hos exet på helger och lov.

Jag vet inte om jag har hört talas om någon som fått igenom högre underhåll än det minimalt stadgade, oavsett hur stor skillnaden i inkomst var utan att det var frivilligt. Är man överens kan man bestämma hur man vill.

Annars är det generellt så att man räknar dagar och får underhåll i förhållande till hur många dagar barnet varit hos vardera föräldrn.

1 gillning

Eftersom det är över fem år sedan jag började med min skilsmässa så kan lagar förändras efter det. Så tänk på att det jag var med om då kanske inte lagligen stämmer längre.

Själva underhållet brukar ligga på det Försäkringskassan bestämmer om man har sina barn mer än den andra. Då räknas dagar i månaden.

Sedan ska inte barnen få det sämre ställt, alltså med idrottsutövning, och pengar på fritiden som de haft sedan tidigare. Alltså kan en person som tjänar betydligt mer behöva betala hela avgiften för sådana saker, men det bestäms oftast sinsemellan eller blir det genom en rättegång som i sig kan vara dyr.

1 gillning

Det är nog det underhållet du kan räkna fram via FK du ska räkna med. Dels verkar han inte tjäna så mycket mer att det är troligt att han skulle bli dömd att betala mer än det och dels är det ju inte så många år kvar innan barnet är vuxet, innan en sån process vore avgjord är det antagligen i stort sett “för sent” ändå.

1 gillning

Går ni via FK så blir det lägstanivå du får, då ingår endast kostnader man anser att ett barn behöver. Tex månadspeng, sparande, dyrare fritidsaktiviteter eller specialkost ingår inte. Den andra föräldern behöver inte betala något mer än det den gör till FK så om barnet behöver något dyrare någon gång som dator eller mobil så får boendeföräldern betala det själv om den andra inte vill hjälpa till.

Bästa vore om ni själva kunde komma överens om underhållsbidrag. De har ett uträkningsverktyg på FKs hemsida där ni själva fyller i. Då kan ni ta med allt ni vill räkna med.

1 gillning

Steg ett är som tidigare nämnts att du läser på försäkringskassans hemsida.

Men sen är det så att barnet ska leva på samma nivå som sina föräldrar. Jag har en väninna vars barn får betydligt mer i underhåll än försäkringskassans siffra, så det är möjligt MEN dels så handlar det om att båda föräldrarna tjänar bra och dels att pappan tjänar mycket mer. Så redan innan skilsmässan hade barnen dyra hobbies, som alltså båda föräldrarna ska fortsätta att betala för, utifrån förmåga.

Jag däremot, tjänar nog ungefär 12 000 mer än mitt ex, men vi är båda medelinkomsttagare. Dottern har extra behov av glasögon och busskort till den skola vi gemensamt valt för henne samt kostnader för hennes hund. Det är kostnader som jag med stor sannolikhet skulle få räkna in om jag vände mig till tingsrätten. Kostnader som vi borde dela på. Och han borde kanske betala 40% av dem och jag 60%. Det blir så få hundralappar i månaden så jag har valt att inte ta upp det.

Om det finns en möjlighet att prata ihop er om detta, att komma överens om att barnet ska leva på samma nivå som ni, och inte en betydligt lägre nivå (för FK-beloppet betyder ju faktiskt att boendeförälder ska lägga exakt samma summa) så kan ni komma överens om en högre summa, det vore rimligt. Läs på vad FK räknar med ska ingå i beloppet, och fråga er om ni tycker att det - och inget mer - är en rimlig nivå för ert barn, och om ni själva ska leva på den nivån eller högre.

2 gillningar