Underhåll ”vuxet barn” med Asperger

Raderat…

Tyvärr så finns det nog ingen annan lösning än föräldrars goda vilja vid högskolestudier där studielån inte beviljas. Även om man har en funktionsnedsättning. Hade det varit gymnasiestudier kan en ungdom med Asperger ha rätt till aktivitetsersättning om funktionsnedsättningen varit orsaken till att förlängd studiegång krävs. Mitt barn är över 18 år men kommer inte kunna ha rätt till aktivitetsersättning förrän juli i år och har inte heller studiebidrag pga av avbrutna gymnasiestudier. Hen är i princip en hemmasittare som väntar på sysselsättning på mycket låg nivå och klarar definitivt inte av Arbetsförmedlingens krav. Enda alternativet för hen om inte vi föräldrar står för försörjningen är försörjningstöd. Man får inte försörjningsstöd vid högskolestudier.

Mitt råd är nog att du ska försöka fokusera på att glädjas åt att ditt barn klarat gymnasiala studier och börja förbereda hen för andra alternativ än högskolestudier. Livet kan bli bra ändå, både för dig och ditt barn. Men jag förstår att du kan behöva mer tid än en sommar för att du ska kunna få med ditt barn på en annan planering, då omställningar brukar vara mycket svåra vid Asperger.

Jag gör gång på gång felet att tro att barnen är prio ett för barnens pappa, då det är de för mig. Det har lett till så mycket besvikelser, då han i ord säger det men långt ifrån prioriterar sina (nu vuxna) barn i handling. Det är lätt att använda stora ord, men svårare att finnas för ens barn när annat är så mycket mer lockande än att umgås med en deprimerad tonåring med autism…

1 gillning

Inte erfarenheter men är där om några år. Och faktum är ju att hen ska klara sig själv om hen inte har förmyndare eller något. Har hen rätt till LSS? Då måste det väl finnas rätt till någon fort av stöd? Pratat med kommunens LSS-handläggare?

Varför beviljas inte ditt äldre barn CSN (studielån+bidragsdel) när hen går på universitetet?

Nog måste väl unga vuxna med NPF-diagnos ha samma rätt till studielån som alla andra när de blivit antagna och påbörjat sina universitetsstudier, allt annat låter ju alldeles galet… :flushed:

Hur mycket begär du i underhåll för dig och barnen?

Har ditt barn inte rätt till studiemedel? Förstår jag dig rätt att hen kan ansöka och ha rätt till studiemedel, men att ni hittills har sponsrat studierna för att hen ska slippa studielån? Har hen ansökt om bidragsdelen av studiemedlet hittills eller inte? Tänkte mest om det blir problem med CSN pga den missade kursen nu på våren.

raderat…

Okej, då kanske det var jag som inte riktigt hängde med på hur läget var. Tyckte jag läste någonstans om att inte beviljas CSN och det lät ju som en icke acceptabel särbehandling. Låt oss hoppas att hon klarar den underkända kursen nu till hösten istället då. Det finns ingen chans att det blir ett lärarbyte iom att hon hoppar in i en senare kurs denna gång?

Men då har hon alltså inte studerat alls nu under vt, klarar hon månne av någon form av exempelvis timvikariat inom exv hemtjänsten e.dyl där det alltid fattas personal så att hon både kan underlätta ekonomin för dig och samtidigt själv får komma ut lite mer?

Raderat…

Låter ju iof lättförståeligt på sitt sätt. Men har hon månne resonerat likadant under sin universitetsutbildning också så att ingen känner till hennes svårigheter där heller? Kan det vara därför som det har skurit sig med läraren?

Svårt att råda, men det är nog inte alltid så självklart att det är bäst att undanhålla sådana omständigheter tänker jag. Kan ju bädda för just sådana (miss?)uppfattningar som du beskrev att läraren hade rörande din dotter, om läraren inte vet vad dottern har för problem/svårigheter och orsaken till dem menar jag…

Raderat…

1 gillning

Bra jobbat av dig i detta läget tycker jag :+1:

1 gillning

Det var nog jag som skrev det. Jag utgick inte ifrån diagnosen, utan utifrån att man enligt CSN måste klara ett visst antal poäng vid högskolestudier för att vara berättigad till studiemedel. Tänkte att @Pippi1967 barn inte hade klarat tillräckligt med poäng och därför inte kunde få studiemedel.

@Pippi1967 När det gäller LSS-insatser så är det ett fåtal insatser som är specificerade i denna lag, frågan är om det verkligen är dessa insatser som ditt barn har behov av. Arbetsförmedlingen får inte automatiskt reda på om någon har kontakt med socialtjänsten och är berättigad till insatser enligt LSS. Arbetsförmedlingen har flera olika stödinsatser och en del är inkörsporten till jobb på den ordinarie arbetsmarknaden, så det behöver inte alls vara kört på den ordinarie arbetsmarknaden bara för att man beskriver sina svårigheter. Det värsta scenariot är däremot om man misslyckas på “riktiga” jobb på grund av att kraven blir för höga i förhållande till de begränsningar man har, då det i så fall leder till enbart dåliga referenser och risk för försämrat självförtroende. Kanske argument att använda i samtal med ditt barn?

1 gillning

Raderat…