Underhåll när barnet fyller 18

Tänkte höra med er som får underhåll hur ni gjorde när barnen fyllde 18 och läser på gymnasiet.
Skötte barnet och den andra föräldern det helt själva?

Mitt ex ljög rätt rejält i sina uppgifter ang boendekostnad och lön när vi skulle komma överens själva så fick gå via fk. Chansen är rätt stor att han inte anger korrekta uppgifter även för sonen då risken sett från exets sida är att jag får reda på det.

Sonen har ADHD och är väl kanske inte helt redo för vad allt sånt innebär. Vore så mycket enklare om allt bara kunde tuffa på tills han tar studenten nästa år. Sen slipper ju pappan ta något som helst ekonomisk ansvar :unamused:

1 gillning

Nej mitt ex fortsatte betala till mig för båda äldsta när de fyllde arton. Han upplevde också att det var “säkrare” så. Däremot var han fräck nog och tog omedelbart bort deras underhåll typ samma dag de lämnade gymnasiet utan tanke på att jag då fick stå för deras kostnader på hemmaplan tills de skaffat jobb (vilket de iofs gjorde ganska snabbt ändå) men under sommaren innan löner kom in fick jag stå för deras mat och bostad plus lite extra pengar. Jag fick fixa med allt flyttstäd i lägenheter och körningar hit och dit för hemflytten. Orkade inte tjafsa då men kommer inte låta det hända igen med minsta.
Läser din 18-åring på orten och bor hemma? Då är det väl ändå du som ska ha underhållet för du står för hans kostnader. Bor han borta då skulle nog jag fråga exet om han törs lite på att 18-åringen klarar att sköta all ekonomi fullt ut med hyra och allt.

Jag och exet går via FK så jag får underhållet via dem.
Sonen bor hos mig på heltid och har inte träffat sin pappa sen julen -20 och har knappt kontakt i övrigt. Sist jag vet att de pratade med varandra var i höstas då sonen fyllde år och jag sa till honom att svara.

Vet inte hur det fungerar när man går via FK, ringde dem men fick inga direkta svar annat än att de vill att man helst kommer överens.

Det kommer att bli likadant här…

Jag får underhållet och har tänkt fortsätta så tills dottern går ut gymnasiet.

Googlade lite snabbt och så här står det på FK (klicka på “Vad händer när barnet fyllt 18 år”)
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-inte-hos-dig/underhallsbidrag-nar-barnet-inte-bor-hos-dig

Så tyvärr går FK på ditt ex linje :frowning:

Ja jag har läst detta så har pratat med en på FK. Hon sa att jag kan be sonen skriva en fullmakt så att jag får sköta det åt honom. Därför jag undrade lite hur andra faktiskt gör i verkligheten. Så av ditt och Leafs svar så verkar föräldrarna sköta det även efter barnet fyllt 18.
Jag ser det som en stor risk att exet inte kommer vara ärlig när han gör det med sonen. Mot mig lär han definitivt ge felaktiga belopp. Exet vill ju komma undan med att betala absolut så lite som möjligt.

Går man via FK får man inte räkna med medicinen vilket man kan om man skriver själva, dvs om föräldern som betalar underhåll går med på det. Fick ett drygt svar från FK att sonen kommer ju ändå snabbt upp i högkostnadsskydd. Men då blir det i princip bara jag som betalar för sonens medicinen. Vilket jag givetvis gör men…

Egentligen så oavsett om man går via FK eller räknar ut själva så ska 18 åringen och föräldern som betalar underhåll sköta det.

Ja eller hur ställer sig sonen till att direkt föra över underhållet till dig när pappan gett det till honom?

Sonen har nog inga problem med det. Han borde kunna skriva att det ska in på mitt konto.
Det är mer uträkningen och att gå via FK. Det finns säkert flera mogna 18-åringar som fixar detta. Min son är inte en av dem. Dessutom med en pappa som inte är ärlig i sina uppgifter.

Men hur vanligt är det att man lägger sånt på sin 18-åring och inte att föräldrarna sköter det fram tills de tar studenten?

Jag tror det är ovanligt faktiskt. Men kan tänka mig att i situationer som din där ditt ex överlag verkar vilja tjafsa om pengar händer det. För som jag fattat det har han väl krånglat i flera andra situationer om pengar.

1 gillning

Ringde FK igen, fick prata med en mycket mer hjälpsam handläggare denna gång.

Så jag tror att vi inte ens försöker med underhållsbidrag utan ansöker direkt om underhållsstöd. Slipper jag kontrollera och bli sur om eventuella felaktiga uppgifter. För vill inte lägga det på sonen att se om dessa är uppenbart fel. Då kan vi visserligen inte lägga in om medicin och specialkost men det får jag ju inte för idag. Skillnaden blir väl “bara” kostnader för medicinen för min del.

Sonen måste logga in med sitt bankid på FK och samtidigt som han ansöker om förlängt underhållsstöd så får han lägga en fullmakt om utbetalning till annans konto samt fullmakt att jag får sköta hans ärende för underhållsstöd så de ringer mig och inte honom för frågor.

Även om jag är liite nyfiken på om exet skulle uppge någotsånär mer rimliga uppgifter om han ska skriva avtal med sonen direkt. Men känner att det inte är värt det för egen skull.

2 gillningar