Umgås

Oavsett vad som hänt så känner du dig väldigt sårad/förbannad/ledsen på ditt ex som du har barn med. Hur gör du vid bvc besök,läkarbesök etc för barnet? Åker du dit fast det inte är din vecka? Ber du exet inte komma om det är din vecka? Går ni ihop?
Hur gör du?

Jag går för barnens skull, dom har inte gjort något fel. Hur den andre parten gör är upp till dom…
Lämning/hämtning går ju att lösa via förskola i värsta fall om det är jobbigt i början.

Just nu inom Corona så står det iaf klart och tydligt på kallelser vi har fått att det max får vara en vårdnadshavare med.

Beroende på vad det gäller så tycker jag inte att man behöver gå båda två. Är det större utredningar och om det är en fördel att båda föräldrarna får information samtidigt så är det en annan sak.
Annars tycker jag det räcker om den som har barnen går mot att den andra informerar sen.

Jag är väldigt noga med att vara delaktig i dotterns behandling. Rutinbesök som mer handlar om att skjutsa, då har jag ibland låtit bli när det är pappans vecka, (t ex undersökning hos tandläkaren, eller mindre lagning som dottern är bekväm med) men annars så kommer jag ändå. Det är kass stämning mellan oss föräldrar. Vi sitter knäpp tysta på varsin stol i väntrummet, men det stör mig inte längre. Jag är där för dottern, och för att höra samma sak som pappan direkt från vårdgivaren. Kanske snarare just för att jag inte litar på honom alls och att vi har så olika syn, så har det blivit viktigt.

Så länge som båda är vårdnadshavare så har man rätt till info, så jag tycker inte att det är rimligt att förbjuda den andre föräldern att dyka upp. Vi har gjort så att båda får sms-påminnelse från vården/tandläkare inför besök. På det sättet kan inte pappan skylla på mig om han missar, och han kan inte heller boka besök utan att berätta för mig eftersom jag får ett sms någon dag innan. Ja, du hör. Det där med tillit är inte vår grej, och det har sina skäl. Så om jag bedömer att dottern vill ha mig där som stöd eller att det kommer att ges info/ställas frågor till vårdnadshavare så infinner jag mig, oavsett var dottern sovit…

Jag måste vara egoistisk i min kontakt med ex. Det har varit dubbla budskap från henne länge och jag har fallit för det hela tiden,blivit utnyttjad.
Trodde det fanns en chans till jag av en händelse såg exet med en annan kille i sängen.
Det är naturligtvis mitt eget fel att jag tagit hennes dubbla budskap som inviter och då behöver jag komma bort från det för att läka.

Hon vill ff ha en relation som den vi hade innan jag såg dom i sängen,självklart vill hon det med tanke på uppmärksamhet,praktisk hjälp och annat. Tkr det är jättesvårt att ha noll kontakt men jag måste,bvc denna vecka. Jag har inte missat en gång på bvc men nu får hon ta dit barnet själv då det är hennes vecka.

1 gillning

Det är verkligen superviktigt!
Jag hade önskat att barnafadern och jag hade försökt vara med båda två på läkarbesök, även då vi levde tillsammans. För dels hade vi olika syn även under den tiden och dels så är det viktigt att få förstahandsinfon. Den frågan jag inte kommer på att ställa, kan han fråga. Och det kan ibland vara svårt att återge ett läkarsamtal också till den andre.