Tvångsbodelning/ bodelning mha tingsrätten

Hej!

Någon som har begärt bodelning via tingsrätten?

Mitt ex vägrar gå med på bodelning trots att vi varit hos oberoende jurister som talat om för honom vilken summa som han måste betala mig för att lösa ut mig ur bland annat huset.

Berätta gärna hur det gått för er och om det är något som ni tycker jag bör tänka på

tack för hjälpen

Mitt x har en bodelning via bodelningsman/ tingsrätten. Det går extremt långsamt. Det är 3 år sedan de separerade och drygt 1,5 år sedan det ansöktes om bodelningsförättare. Bodelningsförättaren har inte kommit med ett enda förslag eller beslut. Det lär bli dyrt. Under tiden kostar fastigheten pengar. Pengar som min sambo kommer att få kräva av sitt x i rätten…

Hur långt ifrån varandra står ni i era förslag? Är det mindre än 100 tiden så skulle jag rekommendera att gå med på det för att få ett avslut.

Det är ca 100 000kr det rör sig om

men jag har gett efter så mycket och jag känner att jag behöver dessa pengar…

Risken är stor att du förlorar betydligt mer än så.
För det första bodelningsadvokaten. De är inte gratis.
Om sedan inte ditt x går med på beslutet kommer det att dras i tingsrätt och hovrätt. Mer advokatkostnader.
Skötseln av eventuellt hus. Står du för den eller x:et? I min sambos fall skötte han det de första två åren men han vägrade göra det mer. Så denna vinter har fastigheten stått utan el…
Om det sedan kommer till tvångsförsäljning av fastigheten så blir det avsevärt lägre pris vid försäljning även om båda vill att det ska säljas. Om det är så att ditt x bor i fastigheten och inte vill att den ska säljas så kan han ju göra den i stort sett osäljbar…

Jag tänker att du kanske kan ge honom ett förslag. Ta tillbaka allt du gett efter med (om det går) och ge honom ett “allt eller inget”-förslag. Tex. att du vill ha 50 000 mer annars blir det bodelningsförrättare.

Varför vägrar han?

Hur har det gått med bodelningen, @Al26be ?

Jag sitter själv i en bodelning jag håller på att förlora har lagt massor av pengar, men vet ni en sak? det är värt varje krona … pengar är inte allt i livet men hans besvär att ta fram allt nervärdera han tvinga han lägga fram allt sin ekonomi , där det visar sig att starkars man är skuldsatt upp till öronen det känns så bra, det är bättre än pengar…

För mig med detta bodelning är får tvinga han respektera kvinnor och inte idiot förklarar den du har älskat en gång i tiden.

En sak har jag lärt mig exer som pratar illa om sina ex fru eller sambo , speciell om dem har barn ihop, spring , finn ut din egen sanning … Höra på bla bla för du bli nästa ex-offer …

Jag håller fullständigt med dig i din sista mening, om en ny kärlek pratar illa om sin förra partner är det lämpligt att bli försiktig. Nog för att det finns knäppa människor, men ofta visar det på en inställning i livet som leder fel.

Däremot. Att du använder samhällets resurser för att försöka lära ditt x en läxa trots att du verkar vara ute i ogjort väder väcker ingen beundran i mig. Ingen alls.

2 gillningar

Mitt x plockade allt i vårt gemensamma hem .
Han hänvisade till sambolagen när jag var där och hämtade mina saker jag hade innan vi blev sambor…
Så jag tog inget. Sen plockade han på sig precis allt.
Advokat sa att det kommer kosta mig för mycket att ha bodelning/ stämma.

Det är en fruktansvärd situation du är i. En fundering jag har, kan du bevisa att det var saker du hade innan ni blev sambos? I så fall kan du ju polisanmäla honom för stöld. Då faller det under allmänt åtal och du behöver inget betala.

Men helt ärligt. Det bästa sättet att komma vidare på är nog ändå att försöka lägga det bakom dig. Det är svårt, jag vet. Mitt x fick väl drygt 100 000 mer som han inte hade rätt till…

Mina saker sen innan Harjavalta ju fått. Men allt vi köpt under dessa tio år, har han plockat på sig. Roffat åt sig.
Rätt sjukt, då han haft skulder och jag varit den som köpt/ lånat till allt.

Tom vårt barns saker …möbler…leksaker…bara roffat .

Dessutom säger han att han betalat allt. Vilket är bullshit. Jag har jobbat över :100: och fått betala ,för hans företag inte drog in ngt.

Jag vet att det inte är vad du vill höra men försök att släppa det. Hoppas att det kommer ert barn till del i alla fall. Du verkar ju i alla fall ha hygglig ekonomi vilket för det möjligt för dig att klara dig hyfsat ändå. Ibland är livet så jävla orättvist, man får inte rätt trots att man har rätt. Men då är det ingen större vits i att gräva ner sig, det är bara att försöka minimera skadan och sikta framåt.

Men ditt x är en jävla skitstövel, det är ett som är klart!

1 gillning