Trasig och bruten

Många gånger har jag funderat över att skriva här. Det har inte blivit av. Känts för tidigt. För sårigt. Fast jag är mitt i smärtan, och blöder, hela tiden.

I januari 2021 berättade min man för mig att han ville skiljas. Han hade tänkt klart redan (utan att berätta för mig). Åren innan dess gick hans mamma bort och våra tonåringar gav oss några tuffa berg-och-dalbanor att hänga med i. Därför tyckte jag inte att det var så konstigt att vi var lite distanserade från varandra. Vi hade inget samliv direkt, ett par ggr per år bara, och det hade jag väldigt ont av, men tänkte att det får väl vara så en period. Men det visade sig att han under den tiden tänkte mer och mer på att lämna.

Jag tyckte väl att han kunde ge mig och oss lite tid, att prata, och se om vi kunde lösa problemen och känna oss för. Det kunde han väl gå med på. Vi pratade mycket och jag gjorde några förändringar som han tyckte behövdes. Han tyckte nämligen att jag var elak och pikade honom.

En månad senare gick min mamma bort. Min pappa var helt förstörd och mitt syskon gick in i en depression. Jag skötte allt själv, fick hjälp av min man och våra tonåringar. Två veckor efter hennes bortgång upptäckte jag att det fanns en kvinna på min mans sociala medier som kommenterade allting med hjärtan och en väldigt familjär ton. Först, när jag frågade, sa han att hon bara var en kompis som hjälpt honom när han mådde dåligt under hösten och vintern. Några dagar senare, när jag pressade på, erkände han att han var förälskad i henne.

Jag sörjde min mamma och kämpade hårt för mitt äktenskap samtidigt som han gick bakom ryggen på mig. Det var helt olidligt, för han höll ju kvar kontakten med den här kvinnan trots att jag sa att om vi skulle försöka var han tvungen att blocka henne.

Det skulle visa sig att hon var psykiskt instabil och mådde fruktansvärt dåligt och när han i april bestämde sig för att stanna så krävde jag att hon skulle bort. Då bröt hon ihop och han hade väl skuldkänslor och ordnade med hennes närmaste att hon fick hjälp… Några dagar senare ville hon att han han skulle fråga mig om hon iaf fick följa honom på Instagram. Jag borde sagt nej, men det gjorde jag inte. Nu började en herrans karusell med kommentarer och likes hit och dit, blockeringar av mig från hennes sida, han skaffade ett nytt konto i smyg, med pepp till henne. Samtidigt hade vi det otroligt bra. Kärlek, samtal, massor med fantastiskt sex, men i mitt bakhuvud låg förstås den gnagande känslan att de höll på att underhålla sin relation. Det var kryptiska inlägg och kommentarer. Jag fortsatte också att försöka sörja min mor.

I juli krävde jag återigen att han skulle ta bort henne, kände att det blev för jobbigt. Han var ute med hundarna sena kvällar för att gå ihop till dagens steg men jag misstänkte att han pratade med henne. Då var det dags igen. Inte bara var det mitt fel att han tvingats vara känslomässigt otrogen (hon bodde 80 mil bort och de sågs aldrig vad jag vet), men nu var det också mitt fel att jag inte litade på honom.

I augusti tvingade jag med honom på rådgivning. Han var som en åsna mellan två hötappar. Han ville inte erkänna att de hela tiden underhållit sin relation. Han kände sig påhoppad och som en skurk när terapeuten ställde frågor som tvingade honom ta ansvar. Jag fick också sådana frågor. Till slut fick vi avbryta för han mådde för dåligt. Tror vi gick tre ggr.

Under hösten kom det fram att hon lämnat sina barn och flyttat 60 mil till grannstaden där min man jobbar i veckorna. Detta sa han sig inte veta något om. Han hatsajt i efterhand att han blev rädd när hon gjorde det. Hon flyttade helt klart för hans skull men då sa han att hon hade vänner och en bror i området (vilket inte stämde när jag kontrollerade det). Nu hade vi kommit så långt att han ville vara kvar och försöka.

Jag var helt matt efter det gångna året. Vi hade det bra. Var på väg mot något nytt tillsammans. Jag hade dock svårt att släppa otroheten. Jag hade tusen frågor som gnagde men han ville inte prata om det. Det växte inom mig… Jag vet nu att jag borde stått på mig. Men jag orkade inte.

I övergången till 2022 berättade han att han fått kontakt med en gammal klasskompis. Jag drog öronen åt mig direkt. Ett par månader senare hade de här kontakt på alla kanaler och de ringde också varandra. Detta berättade han inte för mig, såklart, utan det tog jag reda på. Under våren och sommaren gnagde den här vänskapen i mig. Jag hade svårt att lita på honom. Det kändes som han undanhöll… Jag pikade honom, skickade memes och insinuerade saker. Jag ville få honom att tala om, jag ville få en reaktion, och framför allt ville jag få känna att oavsett hur jävla dum jag var, så var hans kärlek lika villkorslös som min, hans tålamod oändligt, som mitt.

Det var det inte. På hösten hittade jag lite saker i hans väska, när jag skulle smyga ner en kärlekslapp. Han erkände att han varit på bio med sin kompis på vårkanten, det hade han glömt berätta men det var ingen big deal tyckte han. Han hade också träffat henne på jobbtillställningar (har inte hänt en enda gång under åren före det för de är inte i samma bransch) och han hade också hyrt in henne som föreläsare till sitt företag. Inget av detta berättade han för mig. När jag frågade varför, så var det för att hon bara var en vän, för att det var svårt att säga sådant till mig för att jag var så misstänksam och svartsjuk. Återigen skyllde han alltså på mig för att han var en riktig fegis.

Nu följde ett par månader av riktigt skitdåligt mående och beteende. Sms med anklagelser och skit från min sida, jag mådde så himla dåligt. Jag tyckte det var en JÄTTEBIG DEAL. De fortsatte såklart ha kontakt…

Strax före jul brakade det ordentligt och han tyckte det inte fanns något att bygga på eftersom jag inte kunde lita på honom. Jag förklarade att det var HANS jobb att få mig att lita på honom och att det inte går när han ljuger och undanhåller. På juldagen blev han full och smsade och snapade med henne, det kom svar som jag såg efter att han somnat.

Vi kom överens om att låta konflikten vila under helgerna, sen skulle han lämna. Där är vi nu. Han vill inte prata. Jag väntar på att han ska sticka men han gör det inte. Paus har jag föreslagit men det är försent. Nu har nämligen de två senaste åren varit skit, han har känt sig värdelös, påhoppad osv. Jag har varit hemsk. Det finns inget att bygga på. Det räcker inte att vi älskar varandra. För han hävdar att han älskar mig fortfarande.

Jag har under veckorna som varit erbjudit honom att flytta till en vän så länge, men det vill han inte. Utom senast vid ett sms-bråk då han skrek att han skiter väl i var jag sover. Så fort jag tar kommandot blir han hånfull. Jag tror han är rädd att jag lämnar först. Han är oerhört stolt.

Det låter ju helt galet. Varför vill jag fortsätta försöka? Jag älskar honom, är det enkla svaret.

Nåväl. Så ser min verklighet ut just nu. Hjälp. :heart:

9 gillningar

Detta är mycket att ta in….

Jag tror det bästa vore att ni separerar då allt är infekterat och ni totalt tappat respekten för varandra.
Ska man reparera något sådant här så krävs nog terapi för er båda och tillsammans och total ärlighet.

Fool me once, shame on you
Fool me twice, shame on me…

2 gillningar

En sund man som verkligen älskar sin partner och är mån om relationen hade aldrig dolt att han har vänner som han umgås med och han hade inte “glömt” att berätta att han har varit på bio med personen ifråga heller.
En vuxen man som har gjort fel (otroheten) hade tagit ansvar för sitt agerande arbetat aktivt på att du som partner ska kunna lita på honom igen. Han hade INTE lagt skulden på dig. Det var HANS beslut att vara otrogen och ingen annans.

Inte ens i terapi kunde han vara ärlig utan mådde dåligt så han inte kunde fortsätta.
Han kommer inte att förändras. Han gjorde ju samma sak två gånger - som du känner till. Är det en sådan relation du önskar rädda?
Eller är det bättre att ni går skilda håll och om han verkligen vill att det ska vara ni så får han lägga manken till och göra jobbet som han borde ha gjort efter första otroheten?

3 gillningar

Hur har det gått sen sist? Har ni pratat?

1 gillning

Jag vill också veta hur det går… samt hur du mår just nu? Det är förjävligt att älska ibland, kram!

1 gillning

Ikväll åkte jag till en vän. Orkar inte mer. Vi har försökt prata men det går inte. Vi bara kastar skit på varandra. Han vill skiljas men tänker att så länge kan han ju komma hem på helgerna… Jag satte gränser idag. Tror inte han väntat sig det. Men nu sitter jag i en fåtölj i ett hus som inte är mitt hem och gråter så hjärtat brister. Han sa att han behöver smälta detta. Att det är lika jobbigt för honom. Att det är för jobbigt för att ens prata. Men jag står inte ut. Han får hitta annat boende på helgerna framöver.

Vad fint att ni skriver och bryr er. :heart:

10 gillningar

Vi har inte pratat än. Två samtal på telefon om vardagliga saker. När jag lämnade honom förra helgen och vi försökte prata på telefon klarade han inte det, för det var för jobbigt. Han var tvungen att smälta allt. Vad undrar jag ju? Det är ju han som vill lämna men jag som satte ner foten och meddelade att en separation innebär att man inte glider hem över helgen och låtsas som att det regnar. Jag har erbjudit honom att komma hem denna helg på villkor att vi pratar om det som är viktigt. Det har väl inte riktigt svara på.

Saker som är SÅ SVÅRA för mig just nu:
Att inte smsa
Att inte smsa att jag saknar honom
Att inte smsa med hjärtan
Att inte veta vad han gör ikväll eller var han sover (han jobbar borta i veckorna och idag är han på jobbresa på en tredje ort)
Förstå att det verkligen är över
ATT INTE FUCKING SMSA!!

Suck… Jag går snart och lägger mig. Skål!

4 gillningar

Kämpa! Det är som ett beroende, och det kommer att lätta! Det finns en särskild tråd som heter ”sms vi inte ska skicka - skriv dem här!” Använd den! Den är flitigt använd, för det ÄR sjukt jobbigt för många av oss!

2 gillningar

Jag såg tråden men har inte vågat mig på att skriva där än. Jag är ju för bövelen en klok och stark kvinna, egentligen. Jag ska inte skriva till honom, men fy vad svårt att låta bli. Känner inte igen mig själv. Jag är som ett darrande hudlöst blötdjur… Kanske jag gör massinlägg i den där tråden snart! Hahaha.

3 gillningar

Klart att du ska skriva i tråden, man får ta hur mycket plats som helst! Starka, kloka, smarta och framgångsrika är vi - men också darriga och svaga, ynkliga, fulla av tvivel. Här får vi älta hur mycket som helst!

3 gillningar

Det är så skönt, för det känns ju som att mina vänner när en rätt tung börda just nu. Samma tjat och ältande. Och ingen förstår min sk man över huvud taget. Han beter sig högst oklart med tanke på att det är han som vill lämna. Vad trodde han? Att vi skulle vara vänner? Nej, vet ni vad. Icke! Har ett helt lager med sms, men inga coola och starka med besked, utan fjuniga, kärleksfulla, be på mina bara knän-sms. Dem kommer jag ALDRIG skicka till honom! Om det kliar i skicka-fingret lägger jag upp dem i sms-tråden.

9 gillningar

Fyfan, vilken helg rent ut sagt. Jag vet inte ens vilken ände jag ska börja för att bringa reda i det. Vet inte ens om jag orkar skriva ner skiten…

Men, om jag inte gör det ångrar jag mig säkert.

Förra helgen sa jag ju att jag inte orkar träffa honom så jag drog när han kom hem lördag till söndag. Han höll med om att helgen var hemsk, att vi saknade varandra.

I veckan sa jag då att han väl kan komma hem så vi kan prata.

Tror ni vi har pratat? Vi har haft en jätteskön lördag med vanliga grejor som vi brukar göra… Men han tog liksom aldrig upp att prata. Det är ju ändå han som bestämt att lämna så jag har väntat ut honom. Idag orkade jag inte vänta mer för nu åker han och jobbar (han veckopendlar) igen. Då ville han inte prata för det fanns inte tid innan han behövde åka. Han tyckte vi kunde ta det på telefon istället…

Tjugo år tillsammans och det ska bearbetas genom mobilsamtal… Alltså nu bryter jag ihop på riktigt.

4 gillningar

Kanske dags för dig att bestämma dig för vad DU vill och faktiskt greppa takpinnen, istället för att gå omkring och vänta på honom, bara för att hitta det ena efter det andra?

What you see is what you get och min tro är då att det inte kommer att förändras genom att du fortsätter på samma sätt som hittills, samtidigt som du förväntar dig ett annat resultat.

Kanske en samtalskontakt bara för dig själv vore en väg att gå för att du ska lyckas bena bland dina egna känslor samt det faktum att du står ut med detta gång efter annan, bara för att du älskar honom… är det verkligen vad det handlar om tror du?

Han har då iaf ett synnerligen konstigt och kontraproduktivt sätt att visa att han älskar dig på…

1 gillning

Jag har bokat tid åt mig själv på familjerådgivningen. Jag kan inte tvinga honom att prata med mig men nu får det vara nog med kontakt tills han är mogen att föra ett samtal.

Hit kommer han inte mer för att det är bekvämt. Jag har fått nog. Det gör för ont.

7 gillningar

Vilken mes till make och vilken stark kvinna. Vill bara säga att jag förstår hur jobbigt det är men jag tycker att du förtjänar så mycket bättre. :heart:
Känner igen det här med SMS:en :see_no_evil:

2 gillningar

Ja, så feg så jag blir helt matt. Fokar på mig själv istället för jag står bara still och stampar om jag ska vänta på att han ska ta tag i SITT beslut och ta ansvar för det. Verkar som att han räknat med att både ha kakan och äta den och kunna komma hem på helgerna och vara vänner tills han fått ordning på nytt boende osv. Inte verkar han leta särskilt aktivt…

Han tror att lösningen är att göra sig av med mig för att jag är orsaken till allt ont, men i verkligheten är det ju han som måste jobba med sig själv och läka eftersom han håller fast vid ”oförrätter” som jag ”utsatte” honom för för sju år sedan. (Jag slöt mig när han behövde prata för det var bara för många tunga grejor som hände med tonnisarna och på jobbet och jag klarade inte att rodda honom också, detta har vi rett ut och jag har försökt förklara att jag gjorde så gott jag kunde, har såklart även sagt förlåt).

Nåväl. En dag i taget. Framåt.

Tack för pepp och viktiga perspektiv allihopa. :heart:

4 gillningar

Det här känner jag igen, alltihop!

Med lite perspektiv (tre år senare) kan jag bara bekräfta att du har rätt, den där lösningen att “göra sig av med dig” kommer visa sig vara det felaktiga valet, för honom, men desto bättre för dig. Saker som hände för sju år sedan är bara svepskäl, det är överspelat sedan länge (typ sju år) så låt du honom brottas med sina egna demoner, och se framåt istället. Ett liv utan honom kan vara det bästa du kommer att få uppleva!

Om han följer standardbeteende kommer han att ångra sig, och vilja komma tillbaka, när han fattar att det är allvar och att du inte vill “vara kompis”, och att kakan inte är hans att äta och ha kvar. Se upp då, för enligt standardbeteendet är det en fas, och faser går över. (Undantag finns helst säkert, men det är inte standard)

Var stark och orka släpp taget om honom. Du förtjänar mycket bättre än det här, och det finns att få också. :muscle: :yellow_heart:

7 gillningar

Tack för pepp! Det känns skönt att höra om din erfarenhet. Verkligen så viktigt perspektiv. Tack!

Idag hörde han av sig för att kallprata och malde på om sitt innan han avslutade. Frågade inte mig nånting så jag skrev bara ett sms att jag haft en bra dag. Han bad om ursäkt direkt. Ett fall framåt. Jag brydde mig inte. Och det känns så skönt. Idag är första kvällen som jag är ensam och det känns skönt. Lite ont gör det, men mest är det skönt. Detta är en process som tagit två år redan av mitt liv. Kanske vänder det nu? Tänkte i helgen att jag inte ens vet om jag älskar honom längre. Det trodde jag ALDRIG att jag skulle ens kunna tänka.

En dag i taget.

8 gillningar

Idag tog jag bort hjärtat från hans namn i adressboken i mobilen… Aj. :sob:

1 gillning

Jag bytte bilden på mitt X till en bild på en skunk.

Och hans namn till ett nedsättande öknamn. (Det sista fick jag ångra lite när jag i affekt mejlade från mobilen och den så vänligt skickade med det nedsättande namnet på till-raden. Tack, iPhone! Men det är fortfarande trevligt när kräket ringer och namnet+bilden flashar på skärmen :joy:)

3 gillningar