Törs man lämna

Hej
Det det som står i rubriken…Jag har funderat att skilja mig från min man då vi gift i 15 år. Det har varit upp och ner, han är bra som pappa ,vi har 2 gemensamma tonåriga. Jag har i alla år fått samlat massa skit från honom det menar jag ,verbal t.ex nedtrampat,kränkande, svartsjuk #1. Han hade tom. kontrollerat på vem jag ska umgås. Killkompis eller nya manlig förfrågningar på sociala media kan jag glömma. Jag få inte gå ut utan honom eller inom hans tidsram.Han förföld mig till mitt jobb för att kolla om jag åka till jobbet eller nånstan.
Jag har nu fast jobb och kan klara mig om jag inte behöver stå på 90% av räkningar eftersom han har skuldanmärkning. Jag har funderat och funderat. Min tanken är att komma ut själv och barn får bo kvar eftersom de ha allting där, skolan vänner. Jag vet om bodelning och vårdnaden. Men vi bråkade sis och han slog sönder min egendom och hade hotat mig och att det kommer gå åt helvete för mig om jag lämna honom…Jag vet inte vad jag ska göra ,nu leta jag nånstans att bo ,han vet inte om jag har varit i kontakt med polisen och andra förening. Dilema nu mellan stanna eller lämna. Nån som har varit liknande situation kan dela med sig? :frowning:

Jag har inte varit i liknande situation, men jag har en bestämd åsikt. Det är klart att du ska lämna. Det är inte ok att någon kontrollerar, har sönder egendom och hotar på det där viset.

Vad bra att du har tagit reda på vad som gäller för bodelning och vårdnad, och att du har varit i kontakt med polisen. Vad menar du med andra föreningar? Kvinnojouren? Kontakta den i alla fall.

Det är många här som är utsatta som du. Du kommer säkert att få många fina svar.

1 gillning

Du är nog medveten om vilket val du bör ta i det dilemmat, att lämna. Jag förstår dock din rädsla eftersom han visat sig hotfull och våldsam mot dig. Ta hjälp av yttre kontakter. Jag hade inte lika många år ihop med mitt ex och inga barn men vår relation var otroligt destruktivt och ohälsosamt. Det blir aldrig bättre. Rädda dig själv och ta hjälp av andra människor och även dina närmaste, föräldrar, syskon eller vänner?

Håller tummarna för dig. Kram

Jag tror nog också att du vet vad du vill och borde, men frågan är om du känner tillräckligt med stöd för att orka?

Det är jättesvårt att avsluta förhållande, även om relationen är dålig. Jag tror att det är viktigt med stöd, och där kan förhoppningsvis exempelvis kvinnojour vara till hjälp, och i bästa fall vänner och familj.

Men du kan även få mycket stöd på den här sidan :heart:

Den här sidan är bra man får så bra svar från många som har haft det lika svårt…om inte förhållandet känns bra är det värt att satsa på det mera…Jag fick för en vecka sedan veta att min man var otrogen kom med på denna sida mår redan lite bättre av allas bra kommentarer . Jag har pratat med många i min närhet även med min man nu kommer jag lämna honom direkt efter man får ett boende det är det som den största problemet…när man har barn +ungdom