12

Onekligen intressant feedback.

2 gillningar

Det här tror jag är en projektion. Om du inte skriver och skickar ditt hjärtats mening till henne så kommer DU aldrig få veta om du kunnat vinna tillbaka henne.

Hon kanske saknar dig och vill ha tillbaka dig, ny partner till trots.

Kanske avböjer hon. Men då vet du och kan begrava denna kärlekshistorien en gång för alla och satsa med full kraft på nästa relation med all nyvunnen vishet du nu har.

Fridens liljor :v:

3 gillningar

Jag tror inte du kommer gilla mitt svar men jag tycker tyvärr att du ska släppa henne och låta henne vara. Det har gått år sedan ni träffades sist, du har undvikit och nonchalerat hennes kontaktförsök och hon har nu precis flyttat ihop med någon annan.

Det positiva som kommit ut av detta är att du förstår dig själv och har lärt känna dig själv bättre.

Skriver du till henne nu rör du om i grytan och det är inte juste varken mot henne, hennes dotter eller hennes nya. Hon har gett dig flera chanser att träffas och prata genom åren, du tog tyvärr ingen av dem utan ignorerade och nonchalerade henne.

Jag köper inte riktigt det du skrev att du kom på redan för flera år sedan att hon är kvinnan i ditt liv och att du ville leva med henne redan då, för då hade du kontaktat henne tidigare och inte nu efter att din värld satts i gungning.

Jag tror så här, amatörpsykolog kanske, men att det är dessa dödsfall som fått DIN trygghet att rubbas och nu är det du som behöver lite trygghet i livet och hon är den närmsta du associerar det med.

Med allt detta sagt så beklagar jag verkligen sorgen över dödsfallen och även det som hände mellan er båda.

Det du eventuellt (men som jag nog också tycker du ska undvika) är att kontakta henne helt förutsättningslöst och bara fråga hur det är med henne nu för tiden. Men även det känns efter alla år av ignorerande som lite märkligt kanske.

5 gillningar

Jag håller helt med @Lily… låt henne vara, hon har gått vidare och inlett en relation med samboskap osv. sabba inte det för henne.

Skulle jag tillåtas gissa så anar jag dessutom att det skulle kunna visa sig vara långt ifrån säkert att du faktiskt vill ha henne och att allt skulle bli guld och gröna skogar trots alla dina nyvunna insikter… dvs OM hon hals över huvud skulle kasta det hon nu har överbord och komma rusande till dig :confused:

Du har ju nästan skrivit en uppsats i självkännedom, som jag förstår har du läst på och sökt kunskap där du funnit det som du tycker stämmer överens med dig och din person samt ditt sätt att reagera. Vilket absolut är väldigt bra, men jag skulle ändå ge dig rådet att investera i egenterapi hos välrenommerad privat terapeut. För dig är ju kostnaderna inget problem vid privat vårdkontakt och du har då mkt större möjlighet att välja och även byta om det inte fungerar, plus att väntetiden blir betydligt kortare :v:

3 gillningar

Jag ansluter mig till skaran som tycker att du ska släppa taget om den här kvinnan och gå vidare.

Mycket för hennes skull. Hon har sannolikt läkt efter en jobbig tid sedan ni bröt upp. Då är det inte roligt att slungas tillbaka i tiden. Oavsett hur hon mår nu och hur hennes nya relation ser ut, så kommer det riva upp känslor inom henne.

Men även för din skull. Du har fastnat i det förrädiska kanske-ändå-läget, där man låter tankarna flyga fritt, utan verklighetens hinder.

Jag befinner mig i en situation som delvis kan jämföras med ditt ex. Jag blev dumpad för ett par år sedan och tog det hårt som attan. Lagom tills jag hade samlat ihop mig igen och verkligen börjat trivas som singel, då började plötsligt mitt ex söka sig tillbaka.

På ett väldigt ytligt vis är det lite smickrande. Alla vi dumpade har väl önskat oss att exet ska inse vad han har gått miste om. Men i det stora hela är det bara jobbigt. Jag vill inte ha tillbaka honom idag, men samtidigt har jag fortfarande lite svårt att säga nej till honom. Mönstret sitter ju i.

Resultatet blir en konstig vänskapsrelation som han försöker tänja lite på, medan jag blir tvungen att vakta mina gränser stenhårt.

Om du kontaktar ditt ex för att förklara att du ångrar dig, då kommer du sannolikt bara stöka till hennes liv och kanske sabba det hon nu försöker skapa med en ny man. Du kan sätta igång tvivel som egentligen inte alls handlar om att den nye är fel för henne. Det räcker med att hon inte riktigt har bearbetat färdigt ert uppbrott så kan konstiga osäkerheter dyka upp. Utan att hon för den sakens skull vill börja om med dig.

Jag tycker du ska unna henne att få vara lycklig och lugn nu med sin nya partner. Om den nya relationen inte funkar kommer du få reda på det. Det kan du förstås vänta på i bakgrunden, om du är fullständigt övertygad om att det är henne du vill ha.

Men personligen rekommenderar jag dig att använda dina nya lärdomar och personliga insikter i en helt ny relation. Den kommer ha mycket bättre förutsättningar än om du försöker återuppliva den gamla. Det är det som är själva livet. Att göra så gott man kan, fucka upp det då och då, lära sig av misstagen och bli en lite bättre människa varje gång. :grinning:

6 gillningar

Måste inflika att @Lily, @Noomi och @Trassel har många bra poänger. Håller nog med om att du ska se detta som ett lost case.

1 gillning

Det låter som du inte styr ditt eget liv utan du låter dig övertygas/övertalas in i relationer osv. Ganska viljeslös/ointressant låter det som, men nu när loppet är kört så vill du kontakta en kvinna som uppenbarligen gått vidare.
Låt henne vara. Lär dig mer om dig själv istället och vad du söker och vill.

Jag blev tvungen att googla six sixes, även om jag anade. Att du beskriver dig på det sättet säger ganska mycket om dig. Där definitionen beskrevs hade en kvinna skrivit vilka sex punkter som istället som var viktiga för henne, se nedan.

Du verkar lite osäker på dig själv. Mycket yta

Jag tror du drar till dig en viss typ av kvinnor, men väldigt många av oss är totalt ointresserade av ”six sixes”. Om du dessutom bara ”jamsar” med och inte tar egna beslut och visar vad du vill så blir jag än mer övertygad att de kvinnor du har relationer med är av en viss typ.

Jag tror precis som någon annan här att du berörts av de nära dödsfallen och att du nu söker och vill ha stabilitet och mening med livet.
Terapi och prata med någon låter väl som en bra idé?

Bara för att man sällan behöver ”jaga själv” så bör man veta vad man söker och behöver stämma av med sig själv vad man vill. Jag kan inte tänka mig en relation där jag antingen får ”dra in” mannen i den eller där han vill dra mig till fördjupning innan jag är redo. Den balansen är viktig. Jag funderar på vilken typ av person ställer ultimatum om att köpa gemensam bostad osv. Att ”tvinga sig” till saker brukar inte fungera. Det är inget varaktigt. Att någon ger intrycket att vara ”hard to get” triggar inte mig det minsta, åter igen är det nog en viss typ som blir attraherade av det.

De här sex punkterna listar mer det som är attraktivt i mina ögon och flera av dem upptäcker man ganska snabbt.

Six Preferences instead of ”six sixes”

  1. Has basic life skills - can do his laundry, make his meals, clean his messes (i.e. he’s not looking for a nanny.)
  2. Likes people. Has pathos - compassion, empathy, sympathy
  3. Has a good work ethic
  4. Has enough self-awareness to own his emotions and behavior
  5. Intelligent
  6. Likes himself
4 gillningar

Håller helt med @Lisa0987 om six sixes. Hade aldrig heller hört talas om den listan innan, fick googla och det kändes som en lista gjord av en man som gissar vad kvinnor vill ha, ärligt talat…

Kanske en viss typ av kvinnor som sagt, men det kändes väldigt ytligt och materiellt

3 gillningar

Ja!!! Det tänkte jag också! :see_no_evil:

Jag tänkte på något jag läst om alfahanar/alfamän som jag läste på en site som hette något som manligt eller maskulint för något år sedan. Helt värdelöst, någon som trodde sig veta vad kvinnor vill ha men det lät mest som fjortistankar av omogen man med konstig syn på kvinnor och sin egen manlighet.
:joy::joy::joy:

3 gillningar

Jag hade heller inte hört uttrycket men översatte det slarvigt till “tiopoängare” eller liknande i mitt huvud när jag läste inlägget.

Men nu blev jag också tvungen att googla och jo - om det är den där listan som anger lön, bilmodell och snoppstorlek så låter det helt klart som ett påhitt av ganska oerfarna grabbar som tror att de har knäckt en kod. :smile:

5 gillningar

Vad bra att du tycker det, även om jag anar att “intressant” kan vara lite av en omskrivning :sweat_smile:

Skulle vara väldigt intressant (som i välkommet och spännande) att höra hur du själv resonerar/reflekterar kring den feedback som du fått här?

1 gillning

Men vad får ni upp när ni söker på “six sixes”? Jag får bara upp listor gällande cricket :thinking:

2 gillningar

Det här tex :smirk:

1 gillning

Oh herregud, vilket smalt utbud man skulle ha om man gick efter de sakerna.

1 gillning

Ja, sannerligen.

Låter som någon nutida variant/tankekonstruktion likt Neil Strauss “The Game”, PuA-konceptet med Erik von Marcovik aka “Mystery” i spetsen osv. som var aktuellt (upp som en sol och ner som en pannkaka) för drygt femton år sedan :sweat_smile:

1 gillning

Jag har svårt att tänka mig något löjligare än en man som tror att en 600-hästars-motor ger pluspoäng. Hans killkompisar blir kanske imponerade, det ska jag låta vara osagt. Men de flesta kvinnor som lämnat tonåren kommer anse att det är ett jäkla slöseri med både pengar och koldioxidutsläpp. Samt undermedvetet anta att han har mindervärdeskomplex.

3 gillningar

Tjaaa… jag är inte fullt lika säker. Tonåringarna är nog mkt mer bekymrade för både koldioxidutsläpp och pengaslöseri än många 25-35-åringar :see_no_evil: :joy:

2 gillningar

Den kulturen lever vidare för fullt. De har numera bland annat youtube-kanaler där det pratas mycket om hur kvinnor är och vad kvinnor vill och behöver.

Ska jag koka ner det enormt mycket så avskyr kvinnor att bli uttråkade och det enda kvinnor vill ha män till är för den ekonomiska tryggheten (enligt majoriteten av dessa “hook-up” experter) Där finns ett fåtal bra som inte verkar grunda sina idéer/tankar i någon slags bitterhet/hämndbegär.

1 gillning

Jag gissar att ungdomarna är mer uppdelade på ytterligheterna! Ett gäng som är medvetna miljöentusiaster och ett annat gäng som skulle tråna efter punktlistan här ovanför.

1 gillning

Alltså en snygg bil är en snygg bil. Jag älskar människans öga för skönhet och en Ferrari, Mustang, you name it är ren skönhet och sinnlig ingenjörskonst i mina ögon.