Tips och råd för ett mer socialt liv

Det låter som att du har ett väldigt rikt socialt liv @Nina77 Heja dig! Meditation låter himla bra och något jag nog skulle behöva. Hittade din tråd och försöker läsa ikapp men det var många inlägg så inte kommit till nuvarande status än. Kul med bokklubb också, har funderat lite på att starta en sån som en social aktivitet men sen startade hösten med en rivstart och jag fick fullt upp med annat.

Vad tufft med otroheten @Tailor. Känner igen det där med att det går väldigt upp och ner i ens bearbetning. Att en kan vara på väg upp och sen kommer det något som drar ner en igen. Men kämpa på! Cykelklubben låter lyckat i alla fall.

@Ensam_man Har läst din tråd också och känns som att du tar dig framåt och kul att du blir mer social. Jag försöker tänka en del att “fake it til you make it”. Som du säger att:

och så är en positiv spiral igång. :smiley:

Det där upplever jag också med flera av mina “singelbekantskaper” som alltså plötsligt inte är det längre. De är lite längre fram i processen än vad jag är.

Låter som en bra plan!

2 gillningar

Nu drar snart barnens aktiviteter igång för höstterminen och jag funderar på mina egna. Jag kommer att fortsätta med yogan jag kör och även om den inte är så social så är det ändå något som görs tillsammans med andra. Och framför allt så gillar jag yoga och den ligger bra till logisitikmässigt.

Har även hittat en kör som kör varannan vecka! Perfekt för mig med mina barnveckor. Tänker att en kör är också nog mer en social grej för är som jag förstått det ofta fikapaus etc och därmed lite mer möjlighet till att umgås med de andra.

Sedan vet jag inte hur mycket mer jag vill schemalägga. Ser så mycket kul som händer men ser också en risk att det lätt blir för mycket. på Facebook flimrar vänner aktiviteter förbi - aha en kör orientering, det kanske kan vara kul, en annan är aktiv i nån förening. Försöker sålla och se vad som kanske kan passa mig. Vill också ha öppen tid för umgänge med vänner och att kunna hoppa på spontana grejer så tänker att 1-2 grejer räcker… Har för övrigt i sommar hängt några gånger med en vän som har ett mer aktivit kompisgäng och fått haka på dem på lite grejer. Det hoppas jag kan fortsätta i höst.

3 gillningar

Jag tror också på att inte boka in för mycket just för möjligheten att kunna göra något helt spontant men också för att få återhämtning.

1 gillning

Bra poäng. Jag är lite dålig på återhämtning. :laughing:

1 gillning

Det här var en bra tråd! Den vill jag följa!

2 gillningar

Det var ett tag sedan det skrev något här så tänkte försöka starta upp igen. Hur går det för alla med att bli mer sociala och aktiva?

Själv känner jag att det börjar rulla på. Den senaste månaden har jag både varit och simmat, varit på konserter, varit på museum och bastat, med olika vänner. Sen har jag varit på middagar och aw:s också men det har inte varit det enda sättet att umgås med andra. Förutom att det är trevligt att göra mer aktiva saker så är det himla bra för min ekonomi. För även om musiebesök och besök på simhallen inte är gratis så är det en helt annan kostnad är en middag ute med kanske både ett och två glas vin.

Det som känns lite extra roligt är att det inte är jag som har styrt upp så att dessa grejer blivit av vilket känns stor skillnad från för ett år sedan när jag bara hade enstaka vänskapsrelationer där det inte var jag som var ständigt drivande. Kan tillägga att det jag gjort ovan i stort sett bara varit med hyfsat nya vänskaper, som jag fått de senaste åren och där de andra också antingen är separerade eller har större barn med den frihet som kommer med det.

Nästa steg är att försöka dra ihop ett gäng för att göra grejer. Vore dels kul för att vissa saker gör sig lättare mer fler än två, dels för att kalendern blir väldigt uppbokad om jag ska träffa vänner endast en och en. Ganska sugen på att starta både bokklubb och syjunta men också att det vore kul att få till en spelkväll. Det hade vi ofta när jag var yngre (innan alla skaffade familj) och jag tyckte att det var så himla roligt.

4 gillningar

Tänkte också att jag skulle dela med mig av denna artikel som jag läste idag just om att skaffa nya vänner: Så får man vänner - och bättre hälsa på köpet - | forskning.se

Intressant artikel! Tack för tipset!

Jag fortsätter att hitta igen gamla vänner och leta nya sammanhang för att hitta nya vänner. Det fungerar ganska bra, nästan lite för bra och har blivit lite mycket social interaktion så jag måste börja ta det lite lugnare… :sweat_smile:

1 gillning

Kul att det går bra! Men vet precis det där med balansen. Det ger ju mycket energi med den sociala samvaron men samtidigt måste alla pusselbitar rymmas i livet. För mig är det träningen som blir lidande och där inser jag tyvärr att jag måste prioritera den över det sociala ibland. Bäst är dock om jag kan hitta sätt att få ihop det. Jag har en vän nu som jag går och simmar med och det är verkligen win-win.

1 gillning

Ja, att ha en vän att träna med är verkligen bra! Jag hade en sån men så gick hon och hittade kärleken så nu blir det väldigt sällan vi tränar tillsammans. Hennes schema var redan fullt och att få en ny kärlek på det gjorde att några saker fick stryka på foten och det är förståeligt.

2 gillningar