Tips ex boktips som egen kategori

Hej
Kom på att det är lättare att hitta ex boktips eller andra tips om det finns en egen kategori för det.

2 gillningar

Hej @kull,

Jisses. Igår kväll när jag hade krupit ner i sängen så började jag att lyssna på en ljudbok som nämnts här på forumet. Då slog det mig plötsligt att det borde finnas en särskild tråd för boktips så att det ska vara lätt att hitta.

Och nu precis såg jag ditt inlägg. Magiskt​:+1::+1:

Bra! Mycket bra initiativ @kull!

Mina tips.

Det är något som inte stämmer - Martina Haag
Lagom lätt lektyr att ta sig igenom när det är svårt att hålla fokus på något under längre perioder. Mycket igenkänning.

Egenmäktigt förfarande - Lena Andersson
Bitvis gör det riktigt ont att läsa hur mycket våld man kan göra på sig själv för att få någons uppmärksamhet.

Lev ditt liv som du vill inte som du lärt dig - Jeffrey Young, Janet S Klosko
Självhjälpsbok för att förändra de destruktiva livsteman man kan ha byggt upp.

Enjoy!

5 gillningar

Jättebra förslag Kull.:+1::slight_smile:

Medeas vrede och andra dumpade kvinnors kris och utveckling, Av Gudrun Ekstrand.

" Medea existerar verkligen. Jag har mött henne i alla de kvinnor som har haft samma erfarenheter som sina tvåtusenfemhundra år gamla medsystrar. De har känt samma sorg, samma förödmjukelse och skam som Medea, och de har haft samma önskan att få dö. De har hämnats, hatat och gråtit. De har, precis som Medea, tvingats lämna sina hem och sitt gamla liv bakom sig och fått starta på nytt. Medea fick hjälp av vänner och sin fader Solen, som sände en vagn med vilken hon kunde fly. Dagens kvinnor har också vänner att tacka för att de lyckats bygga ett nytt liv efter den kris som så många beskriver som den värsta de upplevt."

“Jag blir vad jag tänker” av Lili Öst.

Båda böckerna är självhjälpsböcker med frågeställning samt hur vi kan tänka annorlunda.

Jag har inte läst hela böckerna , utan suttit och bläddrat i dem, läst lite här och där :), men böckerna verkar bra.

1 gillning

Jag har kommit ungefär halvvägs in i “Anna och Mats bor inte här längre” av Helena von Zweibergk. Väldigt bra skildring av tankar, känslor och nålvassa nyanser. Plågsamt bra vardagsrealism för ett skilsmässopar. Gör lite ont att lyssna på ibland. För mig är det ganska hög igenkänningsfaktor i en del avsnitt.

Tog några sidor innan man kom in i handlingen på riktigt men nu kan jag nästan inte sluta lyssna.

Bullshit! : de tio dummaste myterna om varför en relation inte kan hålla av Eva Rusz

http://www.adlibris.com/se/bok/bullshit-de-tio-dummaste-myterna-om-varfor-en-relation-inte-kan-halla-9789186603700

1 gillning

Den är bra. Tyckte även om boken före den, Ur vulkanens mun som jag kände igen mig / oss mycket i :frowning: Den hjälpte mig att ta steget faktiskt, blev irriterad på huvudpersonen som inte stod på sig eller sa ifrån men insåg att det gjorde ju inte jag heller…!

Aahh… Den har jag precis börjat lyssna på.:blush: Då har jag lite att se fram emot​:wink:. Har precis "upptäckt Zweibergk. Så himla kul när man hittar en ny författare som man gillar. Helt plötsligt så har man utökat “vill-läsa” listan​:blush:

Har börjat nosa mer och mer på det här med mindfulness och att försöka vara mer i nuet. Tror att jag skulle må bra av det. Det verkar finnas en miljon böcker i ämnet men nu har jag hittat två som jag kan rekommendera;

  • Mer mindfulness i vardagen” av Ola Schenström. Fokus på mindfulness och väldigt behaglig att lyssna på. Schenström har en avslappnad inställning till mindfulness och inger stort förtroende med sin kunnighet. Detta är hans andra bok i ämnet. Den första heter “Mindfulness i vardagen” men den har jag inte hittat som ljudbok så jag kommer att skaffa/läsa den som vanlig bok.

  • Lycka nu - En praktisk guide om mindfulness” av och med Titti Holmer. Också väldigt behaglig att lyssna på. Den är är längre än än Schenströms bok, drygt 8 timmar lång. Holmer ger tips på praktiska mindfulness-övningar men skriver också om många andra saker och ger praktiska tips, sömnbesvär, missbruk, vikten av motion, hur vi fungerar med tankar, känslor, kropp och handlingar m.m. Känns väldigt fyllig och kompetent.

Håller på att läsa ”Berättelse om ett äktenskap” av Geir Gulliksen.
Otroligt välskriven. En njutning att läsa men helt fruktansvärt jobbigt.
har inte hunnit så långt men hittils är det mannen som blir övergiven av sin kvinna som berättar förloppet ur hennes perspektiv. Hans syn på henne verkar mkt idealiserad (känner igen det…) och det är väldigt plågsamt att läsa. Men bra.
Läs på egen risk liksom…

2 gillningar

Recension av “Berättele om ett äktenskap”

Läste “Det är något som inte stämmer” för ett år sen typ och jag var så upprörd och äcklad över den otrogen mannen. Så för någon vecka sedan lyssnade jag på den igen, efter min ex-man varit otrogen mig, alltså jag grät vid flera tillfällen då igenkännkngsfaktorn var skyhög… jag förstår inte varför man blir egoistisk och respektlös för att man inte älskar någon längre.

Kommer inte kunna se Historieätarna på SVT igen p.g.a. den boken. Och det är min dotters favoritprogram.

1 gillning

Jag vet, vidrigt är det!

Jag gillar verkligen historieätarna, eller, gillade kanske jag ska skriva. Tror du att vi hade reagerat likadant om vi inte hade gått igenom detta?
Jag vet faktiskt inte …

2 gillningar

Nej det tror jag inte att jag hade gjort. Jag hade aldrig kunna föreställa mig det jag gått igenom senaste 6 mån.

1 gillning

Jag kommer att ha svårt att se det nu känner jag,
så jag kommer att hoppa över trots att jag tycker att ämnet i sig är kanon.

2 gillningar

Lite som att få barn I guess, man har inte en aning om hur mycket kärlek man har i sig förrän man får sitt första barn. Hade man inte fått barn, hade man ju aldrig vetat…

Men håller med dig @Aqua, jag älskar ju mat och dess historia. Men jag vill kräkas på Erik Haag :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 gillningar