Tidigare våldsutsatt och nu lämnad av pappa "nr 2"

Min sambo har lämnat mig efter åtta år, eller ja, han har lämnat hela familjen då han de facto har flyttat ut.
När vi flyttade ihop hade jag min treåring med mig och både jag och hen har varit våldsutsatt av hens pappa både under vår relation men även efter.
Han anmäldes både till soc och polis flera ggr men som vanligt när det handlar om våld i nära relationer hände inget…
Efter tre år i tingsrätten blev domen gemensam vårdnad med stadigvarande boende hos mig. Efter sex månader skickade han ett SMS om att barnet inte behövde komma dit mer och att de kunde ses nån annan gång.
Detta är nu över tre år sedan och de har i princip noll kontakt idag. Barnet är idag 10 år och har alltså bott med “pappa nr 2” sen hen var tre år

När nu sambon väljer att gå så frågar barnet direkt om hen kan börja vara hos pappa (den biologiska alltså) varannan vecka!

Jag tar kontakt med centrum mot våld där vi båda tidigare gått på samtal och de ger mig rådet att försöka styra om barnet så att hen förstår att hen får vara hos “pappa nr 2” när/hur hen vill. Hens syskon kommer ju vara där 50% och tanken är att även detta barn ska vara det.

Men finns det någon här som varit med om samma, superkonstiga situation?
När vi berättade för barnen om separationen var vi förberedda på allt, trodde vi…
Detta kom som en blixt från klarblå himmel!