Tänker jag rätt? Lösa ut sambons del av huset

Hej!
Ska separera från ett samboförhållande och jag är inne på att försöka lösa ut mitt ex från huset. Har bokat in värdering, jurist och börjat koppla på banken. Jag gör ett fiktivt räkneexempel och hoppas på feedback om jag tänker rätt?
Nuläge:
Gemensamt huslån: 2 milj ( 50/50)
Husets värderade utgångspris: 3 milj
Utlösen:
Överta huslån: 2 milj
Reavinstskatt 22% på 1 milj = 220 000
Återstår: 880 000/ 2= summa för utlösen 440 000
Utöka huslånet med 440 000
Total summa huslån: 2 440 000
Min fråga är stämmer summan på nya huslånet?

En användare här på forumet @nizzehult har gjort en tydlig beskrivning. Sök på ”liten guide till” (tror att ämnet fortsätter med …skilsmässa och bodelning. Men är lite osäker)

Man ska ha med ett fiktivt mäklararvode, möjliga avdrag för förbättringar etc i uträkningen också. Kunde det som ett rinnande vatten förra sommaren, men nu är allt borta. Men kolla inlägget!

Och om man tar hjälp av en jurist för att göra ett bodelningsavtal så kan de ju det här. Jag tyckte dock att det var gott att veta i förväg, kunna planera lite.

I slutändan kan man komma överens om vad som helst, men det är ju bra att veta vilka regler och rättigheter som man ev avstår från.

Tack för tips, ska söka efter inlägget! Och det är precis så, jag vill vara förberedd inför juristbesöket, ha en aning om vad det kan handla om för summor så att jag kan hoppas på att det kan fungera med utlösen!

Var fick du siffran för vinstskatt ifrån, har huset ökat en miljon i värde sen ni köpte det?

Jag tog exempelsiffror för att göra det enkelt att räkna.

Återstår det inte 780 tkr (gemensam andel av vinst efter skatt) om du dragit av 220 tkr, eller? Alltså utlösen 390 tkr då hans vinstandel på 500 tkr före skatt (hela vinsten 1 miljon kr) minus skatt blir 390 tkr kvar till honom. Nytt banklån för dig på 1 390 tkr om vi antar att allt ska lånefinansieras, varav 390 tkr vill du att banken som ger dig lån ska betala ut direkt till din fd mans bankkonto och den miljon som återstår ska vara för att lösa ut hans lån på en miljon så att den skulden blir din.

Sedan tycker jag inte du ska bjuda på hans andel av mäklararvode. Du skulle ju rent teoretiskt säga, nä nu säljer vi och jag köper mig något eget. I så fall uppstår mäklararvode. Mäklararvode varierar, men inte ovanligt med runt 2% på försäljningspriset på runt tre miljoner skulle jag gissa på. I så fall så ska totala vinsten sänkas med ca 60 tkr och 22% skatt på 940 tkr i stället för 22% på 1 000 tkr.

Hej!
Tack för svar! Har varit på bankmöte nu och ska ta kontakt med ett par banker till för att jämföra. Möte med jurist också inbokat. Det verkar som det ska fungera för mig att göra ett utköp, så otroligt skönt!

Låter väldigt bra. Du får berätta sen hur det gick! Jag håller tummarna.

Hej! Är själv inne i denna sväng. Vad jag har kollat upp så tänker du rätt, men glöm ej att räkna med mäklararvodet. Jag googlade på det och det finns massa exempel på hur man ska räkna från juristsidor och även från banker.

Får jag fråga hur du landade i att köp ut honom? Jag är som sagt själv inne i denna svängen och vanor fram och tillbaka. För mig lutar det mest åt försäljning av huset för jag är rädd att hamna i något kostsamt då badrum och fasad behöver renoveras. Sen finns ju minerna också. Men jag älskar mitt hus och vi har renoverat en del andra saker så det är verkligen mitt drömhus. Så svårt att fatta beslutet.