Taktik för oss och för mig själv?

Jag är inte skild för jag har aldrig varit gift men jag har läst lite här på forumet och sett att andra fått så vänliga och kloka svar så jag hoppas ni vill förbarma er över lilla mig ändå. Jag är en tjej på ca 30 år som levt i en relation med en nästan jämnårig man i ca 1,5 år. Jag har haft svårt att hitta ”rätt” person innan, faktum är att jag haft 3 relationer varav alla killar har dumpat mig efter ganska exakt 1 år av anledningar som ”jag är inte kär” och ”du har små egenskaper jag inte gillar”. Med min senaste var allt så himla himla fint. Han var den första som ville ha mig direkt, och som direkt började prata om framtid med barn och äktenskap och hus. Som intalade mig om att jag var allt han ville ha och att jag har så mycket han aldrig sett i en annan tjej innan. Vi har haft det så himla fint och vi har klickat på liksom alla plan. Aldrig bråkat eller skrikit, samma värderingar, samma ”sätt”, samma framtid. Jag var helt övertygad om att det var han och ingen annan jag skulle leva med för resten av mitt liv, och han uppgav samma.

Han var snabb på bollen med att ta upp samboskap på agendan efter att vi känt varandra i ungefär ett halvår. Jag hade ingen brådska men jag hade ändå ett korttidskontrakt så jag tänkte varför inte, det här är mannen i mitt liv. Jag hade mest kötid i bostadsförmedlingen så jag la mina 6 år i kön på en fantastisk nyproducerad trea åt oss, såklart snordyr men med dubbla löner att betala hyran med inga problem.

Våra första tre veckor som sambor var faktiskt inte alls trevliga och det erkände vi båda. Vi jobbar heltid båda två och han skift och jag dagtid, vi skulle åka runt och fixa gardinstänger och lampor och grejer och samtidigt äta, umgås och sova. Vi pratade om det efter dessa tre veckor och sa att det kändes bra nu. Sen har det enligt mig, varit fantastiskt. Han är en person som har stort behov av egentid. Jag brukade åka in till kontoret och jobba de dagar han var ledig för att han skulle få space (även om jag har möjlighet att jobba hemifrån heltid). Vi kom i ordning i lägenheten och vi hittade vårt flyt i vardagen och rutinerna.

Vi hann bo ihop i exakt 3 månader innan han droppade bomben - från enligt mig ingenstans. Han är inte lycklig och han ser inte fram emot någonting och tror inte det här kommer hålla i längden. Jag trodde han skämtade. Visste inte ens vad jag skulle fråga. Vad är det här? Vadå inte lycklig? Vad är det som inte kommer hålla i längden? Var han inte attraherad av mig längre? Har jag gjort något? Fick inga svar. Bara han är inte lycklig. Varför hade han inte sagt något?

Frågade om det fanns någon annan. Han väntade länge med att svara. Nej, han skulle aldrig vara otrogen men han har känslor för en annan. Hans adept. Hon har dessutom pojkvän. De har inte setts utanför jobbet och han ”tror inte det kommer bli något”.

Fort skulle det gå. Han ville inte försöka 1 månad till som jag föreslog. Han letade lägenhet och flyttade ut tre dagar senare. Kvar blev jag i vår lägenhet med världens jävla bajsmacka. Han vill bo isär och ”låta framtiden visa vad den vill” men att han hoppas och tror vi kan hitta tillbaka. Som det ser ut nu har han dock inte de känslor som behövs för att hålla något liv i relationen till mig. Jag har föreslagit att vi bor isär, går i parterapi (även fast jag inte förstår vad som varit fel i relationen…) och att vi går på dejter och utflykter, men nej. Han är inte 100 procent på det här beslutet men han vill inte lova mig något i framtiden. Vi pratade först om att han skulle ha kvar sina möbler hos mig över sommaren och ”se”. Men jag mådde så fruktansvärt dåligt av att leva i limbo så när jag frågade om vi skulle satsa under sommaren eller inte och fick ett nej till svar så sa jag att jag skaffar inneboende och du får hämta dina möbler innan juni månad är slut.

Förmodligen är han deprimerad och han har en bokad tid hos VC om ett par veckor. Men det förklarar å andra sidan inte varför man blir kär i en kollega.

Jag sitter bara här nu och ältar och ältar för jag FÖRSTÅR inte. Samma vecka sa han att han älskade mig, två månader innan förnyade jag mina p piller och han blev ledsen då han vill ha barn. Hur kan såna känslor ändras på en månad?

Vissa dagar tänker jag att jag ”dodged a bullet”. Någon som inte vill kämpa för en relation eller ens vid något tillfälle ventilera med sin partner att ”vet du vad jag måste ha mer av detta/mindre av detta för att funka ihop med dig”. Någon som tar ett så här impulsivt beslut istället för att fundera åtminstone 3-4 månader på om man ska lämna den man trodde man skulle bilda familj med.

En annan del av mig tänker vissa dagar att jag kan inte tänka mig annat än att han ska komma tillbaka och vi ska få den där framtiden vi pratade om.

Jag har fastnat i att jag inte förstår, om han hade sagt åtminstone en anledning till att vi inte är meant to be så hade jag kunnat hänga upp mig på något. Hur i helvete tar man sig vidare från detta? Och finns det NÅGON taktik som fungerar om man vill få honom att inse att jag gör allt får vår relation om jag bara får veta vad jag kan göra för att han ska vara lycklig?

3 gillningar

Om du ursäktar så är det här, i den desperation som anas som det hela börjar… du är drygt 30 och känner att NU är det hög tid att få allt klart…

Män kanske känner detsamma och så är hjulet i rullning, Jag vet inte hur jag ska kunna trösta dig i nuet, för den relation du haft är enligt det du beskriver utan tvekan över.

Du är 30+ och du har faktiskt tid på dig så bli inte helt desperat och ta vilken idiot som helst… men droppa han som inte ville med dig och gör det asap.

Det är sommar nu och tid att träffa nya människor, så se dig om efter någon annan som du tror är värd att satsa på och bilda familj med, på alla plan…

1 gillning

Tack för ditt svar Noomi men jag förstår inte första stycket riktigt! Vad menar du med att min desperation börjar i att han ville ha mig?

1 gillning

Syster.
Akta dig för killar som vill ha dig direkt.
Börjar de tala om samboskap, äktenskap, barn tidigt kan de vara rätt ombytliga.

Det är i vardagen och samarbetet - eller bristen på det - det visar sig hur kompatibla man är.

5 gillningar

Dert är som både jag och @Rulle försöker att i ord beskriva det där svåra… dvs. när båda parter vill så himla mycket.

Lika eller eller olika, eller what ever… men så till den grad att den viljan övertrumfar enes eller bådas inneboende känsla för både logik och rimlighet.

1 gillning

Tror ni har rätt i det ni säger, att han var impulsiv i början och också därför lätt för sig att bara fly nu. Förändrar inte känslan jag haft av att vi haft det väldigt bra och att han tyckt detsamma tills en månad innan han gjorde slut, och vad det var som låg bakom det vet jag ju inte. Han skrev ikväll ett enkelt ”Hej, hur mår du?” som jag ärligt talat blir förvirrad över. Tror jag gör rätt i att strunta i att svara på det?

1 gillning

Ja.
Han verkar inte vars något att hålla i handen.

Funderar ändå på om jag ska svara något. Han vet att jag vill ha honom tillbaka men jag vet också att han velar i sitt beslut om huruvida det var rätt att göra slut eller inte. Rädd att om jag inte svarar så tappar han alla känslor istället.

Han har inte uttryckt att han ändrat sig. Jag tror fortfarande han är kär i den andra men jag vet att de är inte är besvarat och att de inte träffas

Läs ditt första inlägg.

De tre första veckorna var inte trevliga.

Han jobbade skift. Du jobbade dag. Och han behöver mycket egentid. När sågs ni?

Han ville flytta ihop fort. Efter tre månader flyttade han ut. Han ville inte försöka en månad till.

Han hade känslor för en upptagen kollega så pass mycket att han inte var beredd att satsa på er

Han hoppas på er men saknar känslor.

Säg att han ångrar sig/ vill vara med dig igen. Hur länge dröjer det innan han gör om samma sak igen? Han verkar vara en impulsstyrd herre som ägnar sig åt den/ det som roar honom för stunden. Vill du verkligen satsa på en dylik vindflöjel?

5 gillningar

Du har rätt i det. Därför vill jag bara ta tillbaka honom om han nu mot förmodan skulle göra allt i sin makt att få mig tillbaka. Kommer inte gå med på ett ”ta en öl på stan o se var det leder?”

Känslorna för en annan är en skitsak eftersom jag vet att det inte blir något. Han bekände sina känslor för henne för flera veckor sedan sen och de ses fortfarande inte. Hade det varit besvarat hade ju något hänt vid detta laget. Så klart det sårar mig att han ens försökt få ihop det med henne dock men inte riktigt min största fundering i dagsläget.

Jag har läst din story också Jenna och jag sänder styrkekramar :heart:

2 gillningar

Jag förstår att du verkligen plågas just nu, och vilken känsla är grymmare än att äntligen tro på kärlek för egen del - bara för att stå lurad igen!

Men om du ska skydda dig från att skadas än mer tycker jag är du ska läsa inläggen från @Rulle (och andra som varit med förr) flera gånger.

Många har nämligen råkat ut för samma typ förut. Det är personer som brukar vara är impulsstyrda, känslostarka och oftast djupt osäkra. De behöver någon att hänga upp sig på och leva igenom, men de är ombytliga och kan aldrig komma till ro. För dem är människor något man använder för sina egna behov (inte nödvändigtvis pga medveten elakhet), och de har svårt för motgångar och svackor. Däremot kommer de ofta tillbaka, minst lika känslostarka och fulla av löften igen, bara för att lämna åter.

Så visst, han kommer säkert att försöka få tillbaka dig, speciellt om han inte får någon annan, och bli inte förvånad om han skyller det inträffade på dåligt mående eller någon dylik snyfthistoria.

Dessa personer lär sig ju tyvärr ofta att det fungerar också. De är fenomenala på att binda folk till sig med löften och starka kärleksförklaringar. Som de kanske menar för stunden, men inte dagen efter. Och har de väl bundit någon så starkt till sig får de ju oftast komma tillbaka. För den lämnade vill läka sina uppslitande sår, och man minns ju också hur bra det var i början och vill tro att det kan bli så igen.

6 gillningar

Syster.

Det är just det här som är hans problem.
Han är ihop med dig men limmar på någon som redan är upptagen.
Och han säger att han behöver mycket egentid.
För att kunna ragga på andra måhända?

Skulle du kunna tänka dig att nöja dig med att vara reserven på avbytarbänken som han kan ta till när han inte har någon annan på g?

Har han haft tidigare relationer? Hur har han skött dem?

Problemet är just det: han verkar ha ett flyktbeteende och tar det som för stunden verkar mest lockande. Är det ett beteende/ beroende mönster kommer han att återupprepa det igen igen igen och igen. Och igen.

Syster!
Ett par gånger har jag träffat och fått ihop det med drömtjejen.
Dock visade det sig när drömmen blev verklighet att det var en mardröm.
Innehållsförteckningen på förpackningen - d v s vad de sa - visade sig inte hålla streck.
Det var önsketänkande från både mitt och deras håll.
Vi var helt enkelt inte kompatibla.
Vi hade för olika syn på vad vi ville ha ut av relationen.

Så syster, ta av dig dina rosafärgade glasögonen, se objektivt på saken och fråga dig vilket råd skulle du ge en syster/ dotter/ väninna i den situation du befinner dig i? Se vad han har gjort, hur han har agerat, inte vad ni båda säger och fråga dig om du vill leva med en sådan person.

3 gillningar

Ja jag kommer inte orka gå igenom denna resa en gång till, det är en sak som är säker. Men jag vill ändå ge honom en chans till om han skulle visa att han tänkt över det han gjort, att han har reflekterat över vad som behövs för att det inte ska hända igen, men framförallt att han fått hjälp för sin depression som vi båda TROR han har. Han säger att han inte ”ser fram emot någonting” och det låter inte friskt. Jag är ledsen just nu men jag kan ändå se fram emot saker även om det är skitsaker, som att det släpps ett nytt avsnitt av min serie eller vad som helst. Har läst att flyktbeteende också är vanligt vid depression. Att man vill fly från det som är jobbigt. Såklart är det jobbigt att leva med en frisk och glad person som älskar en när man själv vill dra sig undan och inte mår bra. Men hade han bara pratat med mig och sagt ”du jag mår inte bra, finns det någonting vi kan göra för att ändra på det?” Så hade jag haft miljontals förslag och åtgärder på det. Då hade det kanske inte blivit som det blev.

Han har tid bokad på vårdcentralen för utredning om ca 1 vecka. Jag är dock rädd att han tids nog kommer må bra och tänka att han mår bra för han slipper vara med mig, inte att det handlar om han själv. Han har trauma från barndomen och ett psykiskt påfrestande jobb. Undrar även om det kan vara så att han varit deprimerad redan när han träffade mig men att han sköt det åt sidan lite grann när han blev nyförälskad och allt var toppen. När nyförälskelsen lagt sig kom det tillbaka och dessutom med mer ”krav” i form av att leva med någon annan. Men jag vet inte och jag vill inte ursäkta något han gjort, bara förstå, egentligen.

Han har haft relationer förut men han gillar inte att prata om det. Den senaste tjejen var han sambo med i två månader. Enligt honom var det hon som valde att göra slut och flytta därifrån men att det var han som ”tog upp frågan”. Vet inte vad han menar med det. Kommer ihåg att jag när jag fick höra om det tänkte ”red flag” men jag tänkte lite ironiskt nog att det är fel på henne. Inte på honom och att samma skulle hända oss.

4 gillningar

Vet du.
Jag läser dina inlägg.
Läs dem själv objektivt en gång till.

Du har alla varningssignaler där.
Både ljud och ljus.
Det inte så att de blinkar och brummar lite försynt, de vrålar och kontrollpanelen ryker.

Fly, syster, fly!
Se hur han är, inte som du vill att han ska vara.

Eller vad säger du, @Noomi?

2 gillningar

@aloevera
Jag har haft depressioner. Jag har blivit medicinerad för depressioner och jag har fått behandling mot depressioner.
Men inte en enda gång har jag betett mig på det sätt som ditt ex nu beter sig på.

Ja, att detta används som ursäkt hänger ihop med mönstret. Se mitt tidigare inlägg.

Även detta kunde förutses med pricksäkerhet

@aloevera ta ett ögonblick och fundera över hur alla som skrivit i denna tråd kunnat förutse varje detalj i din berättelse innan du själv delgivit oss den informationen?

2 gillningar

Jag säger att beskrivningarna inger alla tecken på någon form av alfabetskombination, mer än en renodlad depression, skulle iaf jag gissa.

Men såklart är det bara gissningar, men den här sortens ombytliga, all-in/all-out och impulsiva/okontrollerade beteenden tycker iaf inte jag tyder på någon klassisk depression, inte som ensam orsak iaf.

Mer av ett ständigt upp-och-ner-beteende förenligt med tre-fyra bokstäver. Men bara min känsla och vilken form av “utredning” det skulle kunna bli tal om på VC vet jag inte, neuropsykiatriska utredningar görs inte på VC… men har han tur så kanske iaf några gånger med ett samtalsstöd som isf kan slussa vidare.

Men inte otroligt så blir det nog inte så mkt mer, kanske inget alls, om han inte själv har tillräcklig insikt för att specifikt efterfråga det.

Mitt råd till TS är oavsett… släpp detta och gå vidare och slösa inte mer av dina värdefulla 30+ år på detta :woman_shrugging:

2 gillningar

Syster.
Ta till det du själv skriver.
Han ville flytta i hop pronto.
Han flyttade ut efter tre månader.
Hans förra förhållande tog slut efter två månader.
Med allt vad du skriver har du gigantiska problem i relationen redan från början.
Tro inte att du kan “fixa” honom.
Att din kärlek skulle kunna göra honom hel.
Fortsätter du relationen och försöker få den att fungera blir det troligast en golgata vandring, en via dolorosa, en smärtornas väg.

Är du en empat? De brukar dra till sig narcissister och psykopater. Charmerande, vinnande sätt, rörande, omtänksamma - tills de fått någon i sitt grepp.

Spring, syster, spring och bespara dig kamp och tårar - om du vill dig själv väl.

2 gillningar

Ja. Båda alternativen, leva med honom, och leva utan honom, kommer vara otroligt smärtsamma. Jag önskar vi hade kunnat spola tillbaka tiden och han hade insett att han kan prata med mig. Det enda jag vill få känna är att jag gjorde allt jag kunnat. Jag hänger upp mig på småsaker jag gjort som han kanske inte gillade.