Ta över huset

Har idag fått huset värderat till 1750000 +/-200 tkr.
Huset är köpt för 753 000
Vi har lån på 686 684
(Mäklararvode 65000 )
Förbättringar av huset 197000
Har försökt räkna på vad jag måste lösa ut maken med men fixar det inte .
Någon som kan hjälpa. ??
Vinstskatt? 22%

Har du fått huset värderat till vad mäklaren tror att hen kan sälja det för? Om man värderar huset för att göra om sina bolån brukar det bli en något högre summa.
Summan du löser ut din partner med blir mellanskillnaden på “försäljningspriset” minus lån, mäklararvode och skatt, delat på två då förstås. Renoveringskostnader får man dra av till viss del, beror på vad det är för utgifter och hur längesedan, kolla reglerna på en mäklarsida.

Man kan ju göra på olika sätt

Ett är ex

Marknadsvärde (1,750,000) + Renovering (197,000) - mäklare (65,000) = 1,882,000

Sen 1,882,000- inköp (753,000) = vinst 1,129,000

Ta bort reavinstskatt på 22% (248,380) så får du 880,600 varav du då ska betala hälften vilket blir 440,310:-

Ett annat sätt är att ta marknadsvärde (1,750,00) och ta bort lån (686,684) och betala hälften av kvarvarande vilket blir 531,658:-

Men vi bodelning kan ni kvitta värdet mot andra ägodelar/pengar. Dvs du tar huset och maken andra saker mot ett värde av 4 till 5,000,000

Eller komma överens mellan er hur ni vill göra. Finns inget lagkrav egentligen

Jag sitter lite mot samma läge. Att nån av oss kanske ska överta huset.

Ok tack,… blir mycket pengar hur jag än gör men får se vad banken säger .

Varför plussar du på renovering i det första exemplet? Det blir väl tvärt om?

Dessutom är renoveringskostnaderna bara något man använder för att beräkna vinstskatten…

1 gillning

Värdering 1750000
Mäklararvode -65000
Köpeskilling -753000

Vinst minus renoveringskostnader 735000
Revinstskatt (22%) av ovan 161700

Lösengrund 1523300 (Så här mycket skulle ni få efter skatt vid försäljning)
Avgår lån 686 684
Summa 836616

Att betala 418308

3 gillningar

Bara en fråga som jag inte förstår. Varför tar man med mäklararvode i beräkningen då det inte är någon faktisk kostnad om man köper ut varandra?
Verkar som att det är rätt då jag sett det i fler exempel men svårt att begripa beräkningen den summan är ju bara på papperet. Kan ju påverka både vinst eller förlust men då pratar vi riktiga pengar.
Tips att låta fler mäklare göra en värdering och gå på snittet.

Man räknar med det eftersom skatt och mäklarvode blir utgifter om du skulle sälja huset. Du måste dra av alla kostnader för att få rätt beräknat vinstbelopp. Har du tex lån på ett hus på 2 milj men huset är värt 2,8 så kan du inte ge motparten 800 000:- delat på två då det inte är den summan som skulle bli över om ni sålde.

1 gillning

Glöm inte att ditt x ska dra av ca 80000 i skatt som du får betala för ”hans” del då du säljer. Mitt råd är att gå till en bodelnings jurist… min bank begärde det innan jag fick lån för att köpa loss huset.

Tack för tipset! Jag ska till banken på måndag och sen blir det antagligen jurist för fattade som att dom ville det.

2 gillningar

Hej, man ska göra en beräkning som är likadan som om man hade sålt huset på riktigt. Då får man fram hur mycket man ska ersätta den andra parten med. För den som “säljer” sin del gör det ingen skillnad om man säljer på riktigt eller inte.

Vid bodelning sker ingen försäljning rent lagmässigt. Den som tar över huset får det ursprungliga anskaffningsvärdet och den som “säljer” behöver inte betala någon skatt. (Skatten är ju avdragen från beloppet och betalas av den som tar över huset säljer det någon gång i framtiden.)

Blev det tydligare?

3 gillningar

Ja tack! :blush: