Ta över hus - vad säger banken nuförtiden (med hårdare krav)

Vi kommer nog landa i skilsmässa. Gifta många år, barn i skolålder. Villa i Stockholmsförort. Vi (han) har svårt att prata om känslor men vi kan komma överens det praktiska inkl ekonomin.

Båda tycker att någon ska bo kvar i huset (och båda vill nog men jag kan inte med tanke på inkomst, och då vill jag hellre att han bor kvar än att vi säljer).
Vad säger bankerna om övertagande av lån? Är det samma regler som om man köper helt nytt eller kan de vara snällare? Jag tror inte att han kan ta över lånen själv men det ligger ganska nära ändå.

Börja med att göra en värdering av ert hus och utgå sedan från det innan ni börjar planera vidare.
Bankerna är inte era vänner och räcker inte hans lön efter deras kalkyler så får han heller inget lån.
Dessutom så ska du ha din del vid bodelningen som han måste betala om det visar sig att huset är värt mycket mer än vad ni har lån för. Bodelningen kan ni ju lösa själv och du kan vara juste och göra en avbetalningsplan osv men se till att det går riktigt till!

I korthet kan man säga att det ligger i hans intresse att kåken blir värderad till så lite som möjligt om han vill bo kvar eftersom det då blir mindre pengar till dig när ni ska dela på den eventuella vinsten!

Ett tips är att inte vara dumsnäll! Om ett par år är risken väldigt stor annars att du ångrar dig och blir bitter och känner dig lurad. Kanske han säljer kåken med stor vinst och flyttar till en ny stad och en ny kärlek!
Inbilla dig inte att ditt X då kommer vara så sugen på att ge dig en del av vinsten gör gammal trogen tjänst!

1 gillning

Tack!

Jo han ska betala till mig, men det får bli av hans sparpengar + ev mindre belopp med kort avbetalningstid (vi är goda vänner nu men jag kan inte lite på att det håller). Värderingen - vi vet ganska bra värdet, men ska ta hjälp av ett par mäklare.
Jag tror att det tuffaste blir hans inkomst mot lånets storlek, han tjänar bra, men lånet är stort… Dvs oavsett vad han ska betala till mig kan han inte gå in med mycket mer pengar i huset.

Inser att jag är oklar - lånet är ungefär 4,5 miljoner, huset värt ca 7,5 miljoner. Han behöver nog inte höja lånet, men kan inte heller minska det. Jag har inte exakt koll på hans lön på pappret men tror att han kanske skulle kunna låna drygt 4 om han köper nytt själv… Så funderingen är om de kan vara lite snällare om man tar över det gemensamma.
Om nu banken går med på att vi räknar att han har ett barn (egentligen två men på halvtid)

Om huset är värt så mycket och han har en bra inkomst så borde det ju inte vara problem att låna på huset.
Tjänar han bra så kan kanske banken ge ett in blanco lån. Men då blir det ju ränta därefter också.

Jag tycker för övrigt att det är helt sjuka priser. Där jag är ifrån skulle du kunna köpa 4 st fina hus för så mycket pengar! Ni måste ha väldigt fina löner för att kunna bo så dyrt!

Haha, i min födelseort får man ett helt kvarter med villor för dom pengarna.

Banker är fyrkantiga och oresonliga och håller sig inte till sunt förnuft utan bara till deras förbannade policys.
Höll på att bli utan lån eftersom jag just vid övertagande av huset hade ett vik. Inget fast jobb = inget lån. 25 års trogna och prickfria bankaffärer och förtroenden betydde nada. Helt sjukt då banken egentligen inte tar några risker på ett lågt belånat hus i ett attraktivt område.
Fick bluffa. Idag har jag fast jobb.

Man ska kunna visa en kalkyl på att man klarar 7-8% ränta efter att alla löpande och kända utgifter är betalda och vad barnen kostar finns det schabloner för.
Klarar man inte det är det blankt nej. Samma sak om man är över 60.

Ja, det är sjuka priser… Jag är inte fr Stockholm utan från litet samhälle så jag vet ju hur det kan vara.

Så bra tjänar han ändå inte (för att vara Stockholm), däremot är vi naturligt sparsamma så vi gör inte av med så mycket pengar, så vi har ju haft råd med huset utan problem, inklusivve rejäl amortering. Det innebär att är han bara någotsånär försiktig med ekonomin kan han klara det själv med den lönen han har nu. Men så ser nog inte banken det uteifrån de nya kraven.

Nizzehult, kollade inte banken med arbetsgivaren?
För jag kommer inte ha fast jobb troligen (söker som bara den men kommer troligen antingen vara tidsbegränsat eller provanställning och det gillar väl inte bankerna heller).
Däremot har jag bestämt mig för att bo litet och billigt (tänk Stockholmsbilligt - under två miljoner) så jag kan gå in med en stor kontantinsats med det jag får ut från huset + sparade pengar. Men jag kommer nog behöva låna runt en miljon iaf.

Nej dom kollade inte. Tack och lov. Jag testade även lite olika (andra) banker och skrev då sanningsenligt att jag just nu hade ett vik men mest troligt skulle få fast men då stoppade dom tvärt; “våra policys säger bla-bla-bla…” Höll fan på få frispel och valde därför att köra en fuling mot min vanliga bank och vara lite otydlig.

Jag fattar inte hur dom resonerar för i slutänden handlar det ju om ett riskåtagande; om dom inte tar några som helst risker eftersom huset är lågt belånat och på några dagar skulle kunna säljas för 4 ggr så mycket som jag lånat: vad är då problemet? Men dom tjänar väl inte tillräckligt med pengar… :money_mouth_face::tired_face:

1 gillning

Man får låna 4.5 gånger sin årsinkomst. Tjänar man 1miljon per år får man låna max 4.5 miljoner. Dessutom ska man som någon skrev klara en ränta på 6-7%.

Det här med att klara av ränta… kan man hitta någonstans vad banken tycker att man ska ha kvar efter man betalat ränta & amortering? För det spelar väl inte någon roll att man själv tycker att man klarar den räntan, utan det är väl vad banken anser?

Bankerna verkar följa nån slags mall som dom själva yxat ihop och det mesta är nog hämtat från konsumentverkets sidor. Granskar man den så hittar man ganska stora och oförklarliga skillnader mellan t ex olika åldrar och kön men hur orimligt det än verkar så tar inte banken upp detta till diskussion utan går blint efter mallen.
T ex: En ungdom som bor hemma och går gymnasiet kostar plötsligt nästan dubbelt så mycket när hen är 18 år jämför med 17 år. Öh?

Men jag kan tyvärr inte svara på din fråga mer än att man ska kunna visa att man har en summa kvar när allt känt och alla poster som står i mallen är betalt (mat, hyra, transporter, hygien, kläder etc) och då räknar man också på att räntan ligger på 7-8% (varierar mellan olika banker).

Banker är fyrkantiga teoretiker som saknar sunt förnuft och inte kan se bortom dom snustorra reglerna och konstiga policys som är uppsatta. Försöker ha så lite med dem att göra som det är möjligt.