Sviken igen och nu är hon kär och vill skiljas

jag kan faktiskt inte hålla med dig. Jag tror inte på att man måste förlåta. Kan ju säga direkt att jag aldrig kommer att göra det. Man gör inte ett sånt svek som hon har gjort flera gånger. Är det någon som jag vill förlåta så är det mig själv. Idag känner jag mig som en clown med en dumstrut på huvudet!

Idioten som inte bara blev grovt sviken en gång utan dessutom två gånger!! Usch vad jag skäms för mig själv!
Ibland blir jag så förbannat arg på hur livet liksom verkar ha bestämt sig för att mobba vissa individer! Precis som nån högre makt bestämt sig och säger åt en att bara böja sig fram och ta mot!!!

Suck! Ibland kan man inte låta bli att tycka lite synd om sig själv!!! Som alla säger här! Tiden är ens vän!

2 gillningar

Det är lite “på modet” att uttrycka att förlåtelse läker för en själv, men jag tror inte alls på det heller. Känns förfärligt att förlåta någon som gjort/gör en riktigt illa, men som inte själv lyfter ett finger för att få den förlåtelsen. Jag går vidare ändå, utan en “envägs-förlåtelse från mig för min egen skull”. Jag tror man ska respektera sina egna känslor och inte jobba mot dem. Jag respekterar mig själv mer än att förlåta någon som inte är värd min förlåtelse. Tror därför inte på att förlåta är vägen för att gå vidare, däremot tror jag på acceptans.

Vad är det du ska förlåta? Att du litat på en annan människa?Att du älskat? Att du kämpat för att hålla ihop en familj? Nej, jag tycker du ska vara snäll mot dig själv och ta bort bilden av dumstruten från ditt huvud. Låt ilskan och hatet rasa mot ditt ex som svikit istället, tids nog kommer även det att avta om du försöker fokusera på ditt egna liv och barnen.

Det där är en så jobbig känsla. Själv har jag idag (2,5 år efter ett hastigt uppbrott) ett relativt okej liv. Jag är frisk och kan i mångt och mycket göra det jag tycker om och träffa de människor jag uppskattar. Men när jag ser vad exet har, så kan jag ändå ibland fortfarande fastna vid och bli så arg över hur han som ljuger, manipulerar, sviker och undviker ansvar genom det lever ett lyckligt liv med sin nya kvinna. Själv ser jag så tydligt i jämförelse med honom hur jag blivit sittandes med Svarte Petter efter skilsmässa inom de flesta livsområden. När jag tänker så kan känslan komma, men jag lovar dig att den avtar med tiden om du fokuserar på ditt egna liv. För bara det att få vara frisk ger en oanande möjligheter till en bra framtid!

2 gillningar

Tack för dom orden! Ja jag vet att hat och sånt där förmodligen avtar. Det måste det för jag vill inte leva ett liv där jag hatar någon eller missunnar någon någonting.
Egentligen så tycker jag att X i grunden är en rätt bra människa. Åtminstone mot människor som inte står i hennes väg när hon vill ha någonting! HA HA HA!!! (ironi)

Det jag vill förlåta mig själv för är att jag inte lämnade henne för tre år sedan utan lät henne övertala mig att stanna kvar. Jag VISSTE då till 100% att jag aldrig skulle kunna lita på henne igen och jag visste att hon skulle göra mig illa igen… Tre bortkastade år där jag mått skit!
Hädanefter kommer jag ALLTID att lyssna på min inre röst och agera efter den!

Jag försöker att tänka att det är hennes förlust. Jag vet själv att jag överlag är en jävligt bra människa! Jag sviker inte människor och jag håller mina löften som jag gett någon i förtroende!
Jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om jag gjort någon så illa som hon gjort mig.
Man kan bara hoppas på att livet ger tillbaka henne lite av allt elände hon gjort mot andra nångång…

3 gillningar

@Stillstanding, håller helt med dig… men kan man kanske säga att det är den där skillnaden mellan förlåtelse och acceptans som är haken. Kanske (eller kanske inte?) är det just acceptans som människor i gemen menar när de känner kravet på sig att kämpa för att komma till den där sk. “förlåtelsen” gentemot en person som skadskjutit dem för livet och dessutom inte ens bryr sig ett smack om att lägga stickan i kors för att varken förtjäna eller ens göra en antydan av detsamma ansträngning tbx?!

Jag kommer inte heller att förlåta (i synnerhet inte utan några åthävor från hans sida)… däremot har jag för min egen skull helt och fullt accepterat att jag inte kan påverka detta i någon som helst riktning. Så för min egen skull var total acceptans nödvändigt, men definitivt inte förlåtelse. Förlåtelse är en lite mer av en ömsesidig aktion tycker jag.

Såklart innebär det inte att jag, och knappast någon annan heller, vill fastna i livslångt agg och förbittring, men för att komma förbi/runt de stadierna så är det fullt tillräckligt med acceptans… iaf. för mig.

4 gillningar

Just så!

1 gillning

nu ikväll har jag tagit tag i det som jag fasat för mest av allt ända sedan hon flyttade. Hon tog ju i princip ingenting med sig utan bara drog. Jag har inte frågat henne om varför men sa till henne innan att jag kommer att slänga det mesta som var vi…

Vi har några lådor i köket där i stort sett allt som man kan tänkas spara, titta på senare, bra å ha saker och i princip allt mellan himmel och jord hamnat. Vi har tänkt att röja dessa lådor i flera år men det har som vanligt blivit skjutet på framtiden. Ikväll gjorde jag det. Jag känner mig ff skakig! Jag fick i hop två st fullproppade kassar med saker som ska slängas!
Jag gick genom gamla födelsedags kort, kalasinbjudningar, teckningar från alla tre barn. Gamla inköpslistor och lönespecar! Teckningar som den äldsta dottern gjort på oss som familj och egna mors/farsdags kort “I love you mamma och pappa”.
Gamla anteckningsblock där jag och min X suttit och planerat saker.
Hittade saker vi skrivit ända tillbaka från 2008 - 2009 när inte ens vår yngsta var född!

Minnen flödade av en annan tid när det visserligen även då fanns problem! Men det var problem som att hinna i tid till barnaktiviteter och att få ned kostnaderna på olika saker och att hinna i tid till jobbet och sådana saker. Så ovetande man var då om hur livet kan gå sönder. Även om jag aldrig nog insåg det då så var åren när barnen var så små de lyckligaste i mitt liv. Jag trodde aldrig någonsin att jag var tillsammans med en sådan människa. Känner mig helt bedövad nu av sorg över en familj som aldrig blev den där kärnfamiljen jag var så stolt över! Åtminstone t om 2015!

Jag kan inte gråta längre! Det finns inga tårar kvar för mig. Den kvinnan är inte värd det heller. Jag tänker att nu får det vara nog. Livet går vidare. Livet är inte slut! På ett eller annat sätt så kommer jag att bli den glada öppna killen som jag har fått höra att jag en gång var - även om den killen känns rätt avlägsen just nu ikväll.

3 gillningar

Idag känns allting så himla tungt…det kommer över en hela tiden. Förlusten av det jag alltid hoppats o trott på…de e borta. Gör sååå ont så det känns som jag går itu…:cry::cry::cry::cry::cry::cry:. Vet att jag inte vill ha tillbaka min man såsom han har behandlat mig men jag saknar allt som jag trodde på. Är så ledsen att han inte såg det på samma sätt…så så ledsen…:cry::cry::cry:

6 gillningar

Kära du! Är en förkrossad tvåbarnsmor och har inte tid att skriva i detta nu men låg och sträckläste din historia i natt när min jävla ångest höll mig klarvaken. Vi är inte ensamma, sitter här med svullna ögon och en morgonkopp kaffe och snus och försöker kippa efter livet. Vi fixar det här tillsammans. Vi ger varandra styrka. En dag ska även jag lägga ut min historia. Men inte än. Blir också knäckt när andra pratar om åratal av sorg när varje minut värker obarmhärtigt… Men vi måste in på avgiftning från vårt heroin helt enkelt, men några år vägrar jag bjussa på. Så är det med det. Kram på rej!

3 gillningar

Tungt nu!
Första veckan utan barnen! 4 dagar nu utan dom och jag får inte se dom på en vecka till. Känns så jäkla tomt. Har lust att ringa till X och be henne fara åt helvete för att hon tar dom från mig såhär!
Köpte mig en dosa snus trots att jag hållit upp i 1,5 år. Bryr mig inte! Känner mig som om jag fallit långt ned nånstans nu. Dessutom brinner det i hela länet då det är rök i luften. Man ser inte himlen ens.

Skitsommar!

1 gillning

Jag var ned till stranden häromdagen med barnen! Vi fikade och badade och lekte i vattnet ett par timmar!
Det skulle ha kunnat vara helt underbart om det inte bara var så att man kände att alla kollade på en och som att alla visste att “Där sitter det en skild kille”. Jag vet såklart att folk överlag inte tänker så men det kändes så!
Jag kollade mig omkring och jag såg bara familjer överallt. Jag var den enda som var där själv med barnen!
Tortyr att ligga och höra familjer som skrattar och berättar om resor dom gjort och resor dom ska göra när man själv inte längre har några framtidsplaner eller drömmar. Det enda man lever för idag är att avskyn och tomheten inte ska kännas så djup längre!

5 gillningar

Jag vet känslan. Men du har ju selektivt seende såklart!

Och det fanns säkert någon där som likt mig själv i så fall tänkte: HOPPAS att han är en skild kille.

:innocent:

2 gillningar

Ha ha!! :slight_smile:

Minns det där så tydligt och kan ibland fortfarande känna så från stund till stund.

Men precis som @Bella skriver så har du ett selektiv seende. Det enda man ser är familjer, lyckliga par etc.

Men när man börjar granska mer djupgående stranden så kommer du se något helt annat.

Helt plötsligt så ser du par och familjer, javisst. Men du börjar även se ensamma mammor och ensamma pappor med sina barn, du börjar se familjerna där vissa inte säger ett ord till varandra, där de ligger väldigt utspritt och inte alls ihop som en familj. Par där det enda de gör är att titta på sina mobiler mm.

Så mitt tips är att börja titta på familjerna, paren, stranden med andra ögon. Titta mer djupgående över vad som faktiskt händer där. Naturligtvis så kommer du se många förälskade par och familjer MEN du kommer också upptäcka en annan värld där också.

Samma sak när du går på bio med barnen, första gången kändes tungt, andra gången började jag titta mig mer aktivt om och insåg att hälften av de vuxna var där själva med sina barn.

Ta hand om dig vännen, kram

2 gillningar

Jag kan inte hjälpa att jag känner såhär men hur kan en person som svikit dig två gånger på det sättet ha någon som helst rätt att få din kärlek, ömhet eller respekt? Jag hade bett henne dra åt skogen redan första gången. Andra gången? Oj oj oj. Va inte ledsen. Va arg istället. Va riktigt riktigt arg på att samhället öht accepterar sånt där vidrigt beteende. Om det där hade varit mitt barn som betett sig så då hade jag låst dörren och bett henne ordna sitt uppehälle på bästa möjliga sätt själv. Vuxna föräldrar som inte använder hjärnan utan tänker mig det de har mellan benen alt. inte tänker alls på konsekvenser har förbrukat sin rätten till respekt.

Att förstöra familjer på det sättet. Förstår inte att inte fler är arga här. Riktigt riktigt arga.

Förstår mig inte heller på den här “tappat känslorna” grejen som tyvärr min egen fru kommit med för inte så längesen. Det går ALLTID att få känslorna tillbaka om båda två är motiverade och jobbar stenhårt för det. Och om man är vuxen förälder anser jag att det är ens skyldighet att göra ett ärligt försök om det finns barn inblandade. Allt annat är så sjukt barnsligt, oansvarigt och omoget.

3 gillningar

Självklart är man arg, men man saknar ju också sin familj. Jag hamnar ofta i att jag vill ha tillbaka mitt liv. Mitt ex har inte svikit som många andra gjort här, men kan ändå förstå att många som blivit utsatta för det, ändå önskar exet tillbaka. Man vill ju inte ha tillbaks den idiot de blivit/är just nu, utan den person man levt med i alla år.

Angående att tappa känslorna - håller helt med dig. För mig är det tonårsfasoner att inte anstränga sig för relationen när man levt ihop i så många år och har barn ihop. Barnsligt, oansvarigt och omoget - absolut!

Jag va kanske lite för hård. Jag har också respekt för att känslorna spelar en ett spratt och att man saknar den man levt med i många år trots allt. Men jag försöker tänka att det är den som lämnat och svikit som är ansvarig för eländet och att man borde försöka intala sig det hela tiden.

Ja jag har inte heller riktigt förstått det här med att “tappa känslorna”. Jag är fullt förstående om man lever i destruktiva relationer med t.ex. våld, missbruk och att man (oftast kvinnan) behöver sticka. Men att ha en familj (vilket ofta är fallet här) med små barn där där den ene partnern får ett infall och tycker att gräset är grönare på andra sidan. Nja, att förverkliga sig själv och offra familjen är för mig obegripligt. Särskilt under småbarnsåren är man utmattad, ingen romantik osv. Man kan jobba upp det där igen.

1 gillning

@Tekniker Har sagt det tidigare, men jag tror att det finns två personlighetstyper om man förenklar mkt. En som dig och mig som värderar tryggheten, samhörigheten och familjen och anstränger sig för relationen när det blir jobbigt. För man vill för allt i världen inte mista sin familj. Det finns många av den sorten. När jag ser mig omkring bland vänner, kollegor, grannar känns vår separation så onödig. Tror inte vi haft det sämre än nån annan, vem faan är kär i 10, 20, 30 år. Det går upp och ner, man gör det bästa av det.

Men sen finns den andra personlighetstypen som blir uttråkad, som vill ha spänning, passion och förändring. Nåt nytt, inte det som är tryggt och välbekant. Och som då vill gå vidare med sitt liv när det blir lite väl mycket vardag och slentrian. Som inte vill vara kvar i det gamla. Och som själva tycker att det är väl inga problem att skilja sig, det klarar barnen av, och bonusfamiljer är väl bara kul. Blir lite extra krydda i ett annat småtråkigt liv.

Blev förvånad att exet var den andra personlighetstypen, även om jag anat de dragen hos honom. Vi har inte många separerade i vår omgivning, föräldrar, syskon, vänner håller ihop. Men ju mer jag tänker på det så tror jag att uttrycket ”tappat känslorna” åtminstone för mitt ex är att han är uttråkad på hemmaplan. Han har ett jobb där han hanterar förändring hela tiden, han tycker det är kul och sporras av det. Tyvärr verkar det ha smittat av sig på privatlivet också. Han vill ha nåt nytt. Men han offrar familjen och barnen för sin egen skull. Han ser det dock inte så själv. För han är ju den personligheten uppenbarligen att förändring är kittlande, även om det handlar om en skilsmässa. Har extremt svårt att förstå det!

Och sen finns det naturligvis de rent dysfunktionella relationerna, med kanske missbruk, psykisk misshandel mm. Och då är skilsmässa självklart!

För mig var beslutet att skaffa barn ihop ett beslut att vi skulle hålla ihop livet ut, i nöd och lust. Men när nöden kom, då barnen blivit lite äldre och vi började se ljuset i småbarnstunneln, då ser exet istället möjligheten att gå vidare med sitt liv. Helt absurt enligt mig. Vi hade ett bra liv ihop, inte så passionerat nej, småbarnsåren har tagit ut sin rätt. Men jag tror absolut att det går att råda bot på det om man anstränger sig och försöker ägna mer tid åt varandra och på tu man hand. Men finns inte viljan så går det inte…

Det blev långt…, men är så j-la frustrerad över dessa onödiga separationer!!!

13 gillningar

Håller fullständigt med dig! Det är ett val man har. Han ger sig av direkt en öppning gavs. ”Någon annan vill ha mig” typ. Så fegt, så fult. Familjen kommer i andra hand.

Idag har jag en hata dag igen. Jag hatar att han kan få mig att bli helt kall inombords bara av att han vill fira ett veckoslut med barnen, då jag kan slå huvudet i pant på att HON är med…
Vilken makt de har över oss :disappointed:
Jag önskar att jag aldrig någonsin träffat honom från första början. Svagaste svikaren i världshistorien.

Och barnen ska bara hänga på som om detta är det mest självklara eftersom han är redo att umgås som nyfamilj. Mitt hjärta blöder :broken_heart:

3 gillningar

Jag tror det ligger mycket i det du säger angående personlighetstyper. Jag, som är man och småbarnspappa, värderar högst av allt att familjen håller ihop. En familj är för mig ett band som ska hålla ihop i nöd och i lust. Och sen finns det de andra som du nämner. Som tänker, ja en ny partner är väll inte det värsta. Andra par och barn lever så , så varför inte jag också om jag inte trivs?

I mina ögon oerhört egoistiskt och själviskt! Och jag kan inte förstå det tankesättet alls. Hur kan man sätta NÅGONTING framför familjens överlevnad? Framför barnens trygghet och stabilitet? Om det så behövs parterapi under lång tid, så är det värt det! Jag är övertygad om att det alltid går att hitta gnistan. Den gnistan där man ser varandra i ögonen och känner kärlek. Men det kräver arbete om det där försvunnit, kanske på grund av att man har små barn. Och vissa tycker väll helt enkelt att då är det bara till att sticka. Usch…

4 gillningar

Usch. Jag lider med dig med. Jag förstår inte dessa typer som bara ser familjen som en utbytbar konstruktion där man kan byta ut komponenterna mot det som passar en själv.

Jag hade ALDRIG kunnat se barnen i ögonen igen utan att känna skam. En familj är alltid värd att kämpas för. Tusen gånger om.

1 gillning