Svartsjuk / farligt kontrollerande

Gifte mig med en man fort som var farligt svartsjuk. I början var han helt underbar men sen började han visa upp sin farligt kontrollerande narcissistiska sida. Jag var alltid tvungen att välja mellan honom och mina barn. (Vi har inte barn ihop) eller mellan honom och min familj, mina föräldrar. Han ville avskärma mig från allt och alla men lyckades inte. Han hade GPS hitta funktion/ installerade en spion app på min telefon. Klockade tiden på Ica. Var tvungen att lämna min telefon hos honom flera ggr. Det har varit en berg och dalbana och ännu är det inte slut. Har inte fått använda smink/han ville att jag skulle snagga mig helt för att förbli oattraktiv. Blockera mina vänner och barnens ex. Plus att han är extremt sadistisk i sängen. Vi är separerade men har fortfarande kontakt. Han har flera ggr upplyst mig om att han aldrig har älskat någon såhär mycket och varit så kär och attraherad av en kvinna till att han nu bara vill ses för att ha sex. Han ringde idag för att kolla vad jag gjorde och jag måste svara så fort han ringer eller smsar. Sen sa han att han inte ser någon framtid med mig och vill ladda ner tinder för att bli kär i någon ny. Men han vill ändå träffa mig. Dock frågade jag honom om jag får träffa folk eller ladda ner tinder, till svars fick jag tillbaks om jag gör det ses vi aldrig mer igen. Han har stängt ner alla mina sociala medier och hotar med att vi aldrig kommer ses om jag öppnar upp de igen. Ena veckan är han si, den andra veckan är han så. Jag vet inte hur jag ska tolka detta. Han är en narcissist så kan det vara något mindgame? Vårt sex är otroligt så därför kan jag inte släppa helt. Men samtidigt vill jag. Jag är så kluven. Han har aldrig lyckats binda sig med någon helt tidigare och har haft problem i tidiga ålder med relationer. Jag sårade honom rätt tidigt in i vårt förhållande men att jag var otrogen 1 gång. Men det var innan han stängde in mig / låste in mig. Han har velat att jag säger upp vårdnaden över mina barn och min familj. När min bror fyllde år så fick jag inte smsa ”grattis” eller swisha en liten summa. Han tvingar mig hela tiden att välja mellan dem jag älskar. Jag vet att han lider av en psykiatrisk störning. Men varför vill han uttrycka sig på detta sätt?? Att jag inte duger nog år honom endast för sex. Men jag får inte träffa någon annan / ha sociala medier. Min hjärna går på högvarv. Blir tokig. Har någon varit med om liknande ? Vill förstå hur han tänker
Försöker han manipulera mig? Sen sa han” du skulle ändå inte klara av att vänta på mig. Du är en ond person. Du har sårat mig för livet. ”

Han inser inte vad han har gjort mot mig . Hur han har begränsat mig. Allt ska se på hans villkor. På sista tiden gömmer han sin telefon, fast han från början ville att jag skulle gå igenom den. Nu får jag inte ens kolla klockan på den. Själv ska han ha tillgång till min 24/7 och se exakt allt. Han är inloggade på min privata mejl. Har aldrig fått tillgång till någon av hans konton inte för att jag vill det utan själva principen. Enligt honom är det normalt att titta på varandras telefoner.

Vad säger ni? Kan ni göra en bedömning ? BehövER hjälp ASAP

Jag mår så dåligt och tänker på detta dagligen. Jag vet att jag inte kan ”fixa” honom men varför beter man sig såhär? En sådan människa kan inte älska någon annan det vet jag. Men utåt sätt är han så normal funtad och gillad av omgivningen.

Spelar det öht någon roll för dig varför han beter sig som han gör, när du redan genomlever att han fortsätter att göra som han gör!?

Vore det inte ljusår klokare om du istället asap tog itu med att reda ut/åtgärda varför DU själv gör som du gör, dvs avstår från att avluta med honom för att “sexet är otroligt” trots att ni är separerade :thinking:

2 gillningar

Men jag förstår att jag är medberoende och trauma bonded. Men vill bara förstå hans beteende

Mitt råd är att du startar i andra änden och börjar med att lägga energin på att förstå och ffa komma tillrätta med dig själv och dina egna issues :+1:

Grottandet i varför han är som han är kan du lugnt lämna till steg två, tre, fyra eller fem och framåt…

4 gillningar

Det kommer du aldrig att göra.

En sak som kännetecknar oss som människor är att vi kan vara irrationella.

För en kan ett beteende verka oligiskt, för en annan fullständigt rationellt.

En är empatiskt tondöv och en annan överkänslig.

“Fåfängligheters fåfänglighet” utbrister Predikaren 1917, “allt är fåfänglighet”.

Att försöka förstå och förklara varför någon annan beter sig som den gör är bland det mest fåfängliga man kan göra.

Ifall någon missat det var det val i helgen.
Jag förtidsröstade. Jag går nämligen inte på vad de lovar att göra. Jag går på vad de sagt och gjort.

Det är på frukterna man känner trädet, var det har sina rötter och hämtar sin näring ifrån.

Det har varit många reportage om kvinnor som blivit dödade av sina partners/ xpartners.

Det han visar är inte kärlek, det är en ägares kontrollbehov. Kan du offra din familj, dina barn för någon? Han är inte snäll mot dig, han är dum och elak. Han är en grymling som du gör bäst i att dumpa pronto.

5 gillningar

Hej!
Jag tror att jag har svarat dig tidigare i en tråd. Jag har själv varit svartsjuk i min senaste relation. Jag har tuffa erfarenheter men det spelade också in att min partner inte var ärlig. Det gjorde att jag krävde en stor öppenhet om vart man varit, vem man haft kontakt med osv. Men ALDRIG någonsin skulle jag försöka hålla honom från hans egen familj, det hör liksom inte ihop med svartsjuka utan snarare med kontroll och ett behov att stänga av dina kontakter med alla som kan tänkas vilka dig väl och ta parti emot honom. För din egen skull, bryt kontakten, sök hjälp i form av samtalskontakt för att få stöd och hjälp genom detta.
Att han dessutom vill ladda ner tinder men du inte ska ha samma frihet låter för mig helt sinnesjukt. Jag ställde krav på min partner, och då var jag självklart beredd att göra samma sak själv!
Ta dig ut ur hans grepp. Det finns en bättre värld, jag lovar.

1 gillning

Precis som du själv skriver är du troligen medberoende och upplever en traumatisk bindning.

Och det är sällan eller aldrig något man kan ta sig ur själv. Jag tror att det bästa är om du faktiskt söker upp någon professionell som har erfarenhet av just denna typ av dysfunktionella relationer. Kvinnojouren kan ofta erbjuda sådana samtal

Det handlar om betydligt mer än sex, och du måste få hjälp att bena ut det. Inte via en vårdcentral eller “vanlig” psykolog, utan genom någon som förstår din situation

1 gillning

Men ni som läser om min situation. Hur reagerar ni på hur jag har levt ? Om ni hade starka känslor för personen ? Jag har sökt hjälp. Är det ingen som har levt med en liknande person?

Men herre jävlar !
.
Spring som fan @EvelinaTreksell , varför ska du vara ihop med denna skitstövel, NI ÄR JU SEPARERADE !

1 gillning

Ja men det är ju det som är problemet. Vi är separerade och gör slut var/varannan vecka. Som en jävla karusell. Han har erkänt att han inte kan hålla sig borta från mig likt förbannat är det nästan värre att ha honom i mitt liv fast på ett konstigt sätt som är beroende framkallande. MÅSTE GÖRA NÅGOT NU!

Har inte levt exakt som du, men har levt i dysfunktionell relation och vet att det - ironiskt nog - är svårare att lämna sådana förhållanden.

Men har också mött många personer i din situation via mitt ideella arbete, och vet därför vilka starka mekanismer som är igång.
Och att det därför är snudd på omöjligt att göra sig fri utan skräddarsydd hjälp.

Du kan skicka ett PM, om du vill. Bor du i Sthlm-området känner jag även till instanser som du kan vända dig till

3 gillningar

Kan du skicka pm till mig? Hittar inte vart jag ska göra de.

Ja.
Bryt kontakten.
Blockera honom på sociala medier och alla andra medier.
Svara inte när han ringer.
Öppna inte om han kommer hem till dig.

3 gillningar

Läs ditt eget inlägg igen och igen, svart på vitt står det att du ska lämna. Och vadå fantastiskt sex, han är ju sadistisk i sängen också? Och som alla övriga sagt, försök inte förstå honom. Försök förstå dig själv istället - varför står du ut med detta!? Dina barn… betyder väl mer för dig? Säga upp kontakten med dina barn vill han att du gör, det är ju omänskligt hur hemsk han är.

Narcissist skriver du, det skriver varannan människa här. Vad spelar det för roll. Man beter sig inte som han gör. Han är ond.

4 gillningar

Min reaktion är att du borde springa fort som faaaaaaan bort från honom. Han vill att du väljer bort dina barn och din familj. Bara det borde göra att du borde dumpa honom och bryta kontakten. Hans övriga sätt att bete sig på är så hemskt att jag inte vet var jag ska börja. Man behandlar inte någon som man påstår sig älska så som han behandlar dig.

1 gillning

Men hur tror ni en sådan person lever ? Beter man sig på ett sådant sätt livet ut ? Jag menar kan man förändras ? Har precis anlitat en skilsmässoadvokat och hon är tyder på att det inte går att förändra och att han behöver minst 20 år i terapi om inte mer. Men om han är så sjuk. Hur ska han fortsätta sitt liv med nästa offer ? Jag går vidare är bara i sorg för tänker hela tiden: tänk om han hittar en ny och är som han var i början av vår relation. Jag vet att det är fel…

1 gillning

Ja. Man beter sig så livet ut.
Nej, man kan inte förändras.

I varje fall är det svårt, kräver sjäälvinsikt och myclet arbete.

Spring.

4 gillningar

Man har ett liv att leva. Det livet ska man inte ångra på sin dödsbädd.
Vilket tror du att du kommer att ångra, att du stannar kvar med en man som redan idag beter sig vidrigt mot dig och utsätter dig för psykisk misshandel eller om du lämnar och får leva ett liv där du bestämmer över dig själv utan att han lägger sig i?

Jag tror inte att han kommer att ändra på sig. Jag tror att en sådan människa kommer att behandla sin partner värre och värre ju längre tiden går.

2 gillningar

Det var kaos . I helgen tog han sig in i min lägenhet med min nyckel som han inte har lämnat tillbaka än och låste min journal / dagbok som jag har journal fört under vårt förhållande. Känner mig så hemsk för har skrivit saker som jag vet är väldigt sårade men som är sant. Hur kan man göra nåt sådant ?

Polisanmäl hemfridsbrott, egenmäktigt förfarande och byt lås. Lämnar han tillbajs nyckeln kan han ha hunnit att göra en dublett.

2 gillningar