Svårt att lösa ut varandra - hur göra?

Har en fundering som några av er som varit igenom en bodelning kanske kan hjälpa mig med. Vi ligger i skilsmässa just nu och vi har hus och sommarstuga. Vi är överens att jag ska ha sommarstugan och hon ska ha huset. Idag står jag för lånen på båda och då ska ju hon dels ta över lånet för huset och dels betala mig en slant. Nu till den springande punkten, vad händer om hon inte får lån dvs inte kan lösa ut mig? Den enkla lösningen är att vi får sälja villan, men för barnens skull vill jag gärna att hon ska behålla huset men jag vill så klart också ha det jag har rätt till. Finns det någon väg runt det hela? Hur har ni gjort?

Den lösningen som står till buds är att hon få ha kvar en skuld till dig, som hon sedan får betala av på. Man skriver en revers sins emellan.

Tack, har också funderat på det, men vet du om man kan “villkora” en revers? Jag kan tänka mig att lösa det så här en viss tid men vill ju inte vara en “bank” som lånar ut pengar på någon längre sikt.

Jag har inte så djupa juridik-kunskaper, men tycker att det inte borde vara några problem, antingen med ett slutdatum eller att det ska vara avbetalning

1 gillning

Det finns vissa regler angående revers. Men den kan se lite olika ut vad ni kommer fram till.

Det enda är väl att du aldrig har en säkerhet på en revers om det skulle gå ekonomiskt dåligt för personen du har skrivit den till. Men så kan det också vara så att en revers finns med livet ut, inte något som försvinner vid en eventuell personlig konkurs.

Du måste också vara på det klara med att skriver ni någon slags ränta och avbetalning så är du skyldig att försöka indriva detta, likaså påminnelser. Gör du inte det så kan hela reversen sluta gälla.

1 gillning

Vi hade hjälp av en advokat som hjälpte oss med ett avtal. Maken betalar månadsvis av sin skuld till mig, inklusive ränta. Han är väl rätt mån om att se till att betala i tid i och med att jag när jag vill kan kräva återstoden av skulden. Och skulle jag det så måste han ju sälja huset

2 gillningar

Ja det är nog bäst att få hjälp av en advokat i så fall. Om jag förstår dig rätt så betyder det att ni avtalet har skrivit att huset är som säkerhet för lånet, ungefär som hos en bank. Korrekt?

Tack för info. Väldigt värdefullt!

Åh nej, förlåt. Jag menade bara att för att klara av att ge mig mina pengar så måste han ju sälja huset.
Han har redan lånat upp till max så han har kunnat lösa ut mig till viss del. Så det är resterande summa vi har avtal över.
Rörigt?

behövs det jurist för det eller går det att skriva själv och ändå få juridiskt giltigt?

Det är inget krav att det ska vara en jurist som gör det, men det kan vara svårt att få det heltäckande. Däremot finns det juristfirmor dom säljer mallar på olika dokument till en överkomlig summa. Jag köpte mall för bodelningen för 295 kr .t.ex.