Styvbarn och rättigheter

Hej!

Jag skiljer mig efter 25 år, har en styvdotter på 29 och en son vi har “skapat gemensamt” på 19. Nu tänker jag om förhållandet med 29-åringen. Är jag fortfarande en förälder, en “styvfar”? Eller ska man vara gift med mor? Vad händer om jag dör nu utan testamente, har hon arvsrätt från mig nu jag är skild eller ärver min son alltihopa? Hur är hennes rätt från mig jämfört med min biologiska sons? Eller kapas alla juridiska band till (vuxna) styvbarn i och med skilsmässa?

Någon som vet?

Du är det ni känner är mest rätt beroende på vilken slags relation ni haft.
Min bonusdotter presenterade mig som bonusmamma, så de har valt att inte försvinna ur mitt liv.
Om du inte adopterat henne har hon väl aldrig haft någon arvsrätt från dig utan testamente.
Man har väl egentligen inga juridiska band till sina bonusbarn annat än medans man är gift att de har rätt till sitt arv direkt efter sin förälder om denna dör. Mig veterligen men hör med jurist om du vill vara säker.

Om ni inte skrivit testamente ärver inte din exfru dig. Utgår från att ni delar upp era tillgångar vid bodelningen/skilsmässan. Ditt biologiska barn ärver dig. Din exfru ärvs av sina biologiska barn. Allt förutsatt att ni inte skrivit något särskilt testamente.
Har man inga barn ärvs man i första hand av sina föräldrar, därefter av sina syskon.