Stanna trots långvarig otrohet

Hej!

Jag och min sambo har varit ett par i 20 år och vi har tre pojkar 7,11 och 13 år. Våra småbarnsår var tuffa med sambons arbetslöshet samt att jag hade svårt att släppa kontrollen över barnen. Min sambo kände sig helt enkelt inte tillräcklig delaktig i familjelivet. För fyra år sedan uppdagades att min man hade en relation på jobbet. Jag upptäckte det av en slump även om det känts dåligt mellan oss länge. Min man ville inte erkänna att det handlade om otrohet men vi började prata mycket om vårt förhållande, vad som kändes dåligt och behövde förbättras. Ett år senare hittade jag kärleksbrev från denna kvinna som visar hög grad av otrohet med sex och annat under längre tid samt även brev från ytterligare en kvinna. Jag blev helt knäckt när jag förstod omfattningen av alla snedsteg. Dessutom den tid som min man ägnat åt annat än vara delaktig i familjelivet! Min man har bättrat sig avsevärt vad gäller ansvaret för barnen, hushållet och annat de senaste åren. Jag vet att han vill och ser en framtid för oss. Men jag då? jag tampas fortfarande med jättejobbiga känslor att bli bortvald, en man som valde annat när vi hade småbarn och inte minst tilliten. Vi har med jämna mellanrum stora gräl om detta som inte leder oss framåt. Det börjar komma till en kritisk punkt. Hur vet man om man någonsin kan och går det att förlåta långvarig otrohet?? Hjälp mig i mina tankar.

1 gillning

Välkommen hit!
Usch.
Jag börjar med att säga att jag lever ihop med min man som var otrogen efter nästan 25 år. Detta upptäckte jag för 2 år, 4 månader och 2 dagar sedan. Varför skriver jag ut tiden? Antagligen för att detta datum etsat sig fast. Jag tänker inte längre på det den 27:e varje månad men ont gör det fortfarande.

Jag tror personligen att det i din sits är extra svårt då han ljög för dig då för 4 år sedan och att sedan upptäcka brev från inte bara en utan två kvinnor och då självklart tvingas fundera över hur många fler det var, om det var fler, om det pågått längre än du vet osv är svårt. Skitsvårt.

Jag vet att det går att förlåta en otrohet. Jag vet eftersom jag själv gjort det men i mitt fall handlade det om ca 3 veckor. Min man avslutade den relationen och funderade sedan i 3 veckor på hur han ville ha det innan han valde OSS. Ändå har det varit jättesvårt för mig. Känslan av att ha blivit bortvald, ratad, bedragen, lurad men även att inte vara det självklara valet när det upptäcktes.

Jag tror också att en viktig del är att alla kort måste läggas fram på bordet, frågor måste få svar, bekräftelsen som den bedragna behöver i detta skede måste vara naturlig, intensiv, överdriven, ständig, offentlig och ovillkorlig. Du har säkert precis som jag ett enormt behov av att höra att du är bäst på ALLT, du är finast av ALLA, du är vackrast i VÄRLDEN, du är den skönaste av ALLA etc och detta måste du få. Inga undantag eller undanflykter. Du går sönder annars.

Det skulle inte förvåna mig om din man inte alls förstår dina behov just nu och tycker att allt går till överdrift och denna länk kan hjälpa dig genom att be honom läsa det som någon annan skrivit om vad som händer med den bedragna. Be honom läsa det minst 5 gånger på raken idag och sedan spara länken och läsa det dagligen ett tag framöver.
http://bra-att-veta.se/ga-vidare-efter-otrohet/

Ofta så är det så att vi fortsätter kämpa trots att den andra partnern inte ger 200% och då blir det ditt jobb att vara tydlig och säga ifrån, berätta vad som händer om han inte tar ansvar för det HAN gjort mot er.

Kanske är det så att du lutar mer åt att lämna din man och det ÄR okej. Oavsett VAD du vill just nu så brottas du med många tankar och jag finns här tillsammans med alla andra som förstår vad du går igenom.

KÄRLEK!
AII

P.S Jag har det jättebra idag. Länk till min egen tråd i min signatur.

1 gillning

AII vilken bra sajt… Och bra lista på allt som han då borde tänkt på om han skulle ha velat fortsätta. Jag trodde ju det i nästan ett år men han höll ju på med henne fortfarande bakom min rygg fast han övertygade mig om att det var över. Men å andra sidan var han ju inte nära att göra något på den här långa listan, han sa bara “det är över med henne så get over it”. Och på den vägen var det…

En aspekt på detta som man kanske skall ha med i tanken också är det inte NÖDVÄNDIGT behöver vara så att man väljer bort den man är gift med när man är otrogen utan att man själv känner sig bortvald i nån aspekt. Att man inte känner sig sedd, att man inte känner sig uppskattad, att man inte känner sig attraktiv inför partnern - även om det kanske inte ens är så.

Jag har varit i det läget i äktenskapet när Y arbetade och arbetade och arbetade och jag själv liksom var hemmakon och såg till att barnen fick mat, kärlek och rena kläder. Ibland var det som att Y inte ens uppskattade att jag slet hund därhemma medan hon var ute och ägnade sig åt sin karriär. Hon började liksom ta mig för givet.

När det i det läget dyker upp en frestelse, en annan person som ser en, uppskattar en, berömmer en, kanske är attraherad…och man själv bli attraherad…då är man i princip en människa av stål för att inte åtminstone känna en lust att hoppa över stängslet. Många gör det ju också och det brukar ju ofta bli rätt kortvarigt och då har man fått upp vittring och då kanske det bli en till och kanske en till igen.

Visst finns det empatilösa och opålitliga skitstövlar som är otrogna också, absolut. Sådana skall man INTE vara gift med, på några som helst villkor! Men jag tror som sagt flertalet som gör sig skyldiga till sånt här gör det utefter känslan att inte riktigt få kärlek eller uppskattning (eller som i mitt fall ens närvaro) av sin partner. Inte för att den där andra är bättre på något sätt.

Beror otroheten på nån brist i relationen så tror jag absolut att det går att göra något åt och jag tror det går att förlåta. Men att skapa ny tillit är svårt…många klarar det inte och för dem som klarar det tar det oftast mycket lång tid och måste gå längs en väg HELT OCH HÅLLET utan den minsta dikeskörning. För bara så mycket som en lysten blick vid fel tillfälle kan rasera tilliten fullständigt igen och den tål nog bara att raseras en gång.