Space, svartsjuka och ovisshet

Tack för att du (och alla andra!) tagit dig tid för min situation!

Jag håller med dig om allt du skriver. Och när jag läser det jag skrivit tidigare är det så att jag också blir förbannad. Fast då kände jag så. Det har ju varit en riktig resa vad gäller känslor men också självinsikt.
Nu vet jag bättre. Hon drar fortfarande fram snoka-kortet och påstår att tilliten är bruten från båda håll, men numera säger jag ifrån direkt!

Hon pratar fortfarande om den där dokusåpa-konfrontationen. Hon förklarade lögnen med att hon ville skydda mig från sanningen …?! Klart hon ville skydda sig själv och ingen annan.

Jag är fokuserad på framtiden och jag tror också att det dröjer lääänge innan jag känner mig fri på riktigt. Nu börjar en ny tuff fas med bodelning. Idag sa hon att det kommer bli orättvist om jag kommer kunna ta över huset :joy: Kan tänka mig att om 100 olika mäklare kommer fram till 3 miljoner i marknadsvärde, så kommer hon propsa på 5 miljoner!

Japp, skuldbeläggningen fortsätter och kommer så göra. Barnen och våra respektive bostäder kommer utgöra den ekvationen, jag bara vet det.

Så skönt att få skriva av sig här!

1 gillning

Om hon föreslår ett högre värde så kan du ju alltid erbjuda henne, eller marknaden, att köpa ut dig.
Kanske kommer du också fundera på om det finns för mycket dåliga minnen i huset så att det ändå vore en bra idé att under kommande år sälja det.

Sedan menade jag inte att det var en doku-såpa. Jag syftade på att du tagit på dig alldeles för stort ansvar för hennes hänsynslösa manipulation. Det var alltså inte kritik av dig utan ett uttryck för min frustration över den allt för välbekanta situationen som närmast är en arketyp för lögnarens manipulation av offret.

1 gillning

Mja, hon kommer inte kunna köpa ut mig. Och såvitt jag förstår krävs det något extraordinärt för att man ska tvinga fram en försäljning mot den andres vilja.

Det märkliga är att hon tidigare har sagt att hon vill att jag ska bo kvar för barnens skull, och det vill jag också. Nu är det tydligen sak samma om barnen ska få två nya hem istället för bara ett.
Har försökt att tänka efter och känna efter, och det sitter inget i väggarna. Som jag känner nu. Kan bero på att hon aldrig under fyra år har vidrört en räfsa, skottkärra, skruvdragare eller pensel. För att fortsätta på samma spår får jag inte heller dåliga vibbar av tvättmaskinen och diskmaskinen…

Jag tog inte dokusåpa-referensen som kritik. Det är mitt sätt att lätta upp en absurd situation som jag inte trodde kunde inträffa i verkliga livet.

Du förklarar allt på ett underbart sakligt, lättläst sätt @man1967. :hugs:
Du anklagar inte och du dömer inte heller. Respekt!!
Jag skulle gissa på att du någon gång i tiden blivit väldigt sårad av en kvinna av samma “sort” som TS skriver om? Gått genom samma helvete, men förlikat dig med att vissa frågor aldrig blir besvarade, och/men lämnat det bakom dig?

Jag håller med dig om att TS kvinna verkar ha stannat i förnekelsefasen. Känner igen tecknen så väl. Det där med att hota med självmord, ge dåligt samvete för att barnen kommer att bli ledsna och liksom utplåna sig själva som personer för att bli någon som bara finns till för att behaga. Det är ett väldigt effektivt sätt/spel dom kör med och väldigt förvirrande. Man tänker “så här fin och omtänksam har hon aldrig varit tidigare” och “varför har jag aldrig sett dom här underbara sidorna hos henne tidigare”?
Känslor kommer som säger att vi fixar det här tillsammans. Nu har jag satt ned foten! Nu vet vi vad som gäller och nu går vi all-in för att rädda den här familjen - tillsammans!

Den egna stoltheten och viljan för att stå upp för sig själv mals successivt ned när man hela tiden för höra hur underbart allt ska bli, hur bra man är och hur man helt plötsligt blir behandlad med en ny respekt!
Inte kan väl en sån människa ljuga - väl?? Inte sviker väl en människa ber om nytt förtroende och en sista,sista,sista chans sådana starka löften?
Inte tusan kan man på en miljon år då tro att den människan går bakom ryggen en gång till? Inte efter de ord dom sagt?

Mitt X-fru sa precis som det var till mig samma dag som hon erkänt att det fanns en annan igen ändå. Kall som is, oigenkännlig, rastlös. Av den varma kvinna jag kände henne som fanns det inte ett spår kvar.
Jag stod förstenad och tittade på. Jag kunde inte ta in det hon sagt. Kunde inte förstå att den här kvinnan som sagt sådana starka ord tidigare nu helt plötsligt var som en främling. Som om någon satans ond demon tagit över henne. Jag ville bara ruska om henne och be henne bli som vanligt igen!

Hon tittade på mig och sa "Du hade rätt ******! Förra gången (otroheten) brydde jag mig inte ett skit, men den här gången bryr jag mig faktiskt! (ja eller hur)
Jag var bara rädd för att bli ensam!

Det är där skon klämmer! Ensamheten…
Rädslan för det okända. Rädslan för den påtvingade ensamheten. Den gör att vissa människor säger och gör nästan precis vad som helst för att slippa den.

Jag kan nästan ta gift på @Enannan att allt du nu får höra från din fru bara är hennes rädsla. Hon vill inte ha dig! Hon vill eller kanske bara behöver någon. Jag befarar annars att du står där precis som jag gjorde om inte allt för länge.
En annan spännande man kom in i hennes liv och vips är alla fina ord och löften som bortblåsta. Dom betydde inte ett dugg. Dom kanske inbillade sig att dom menade dem när dom sades men det var bara det lilla övergivna barnet i dom som fick panik.

Det här är väldigt obehagliga människor. Dom har förmodligen svikit människor så länge så dom har lärt sig att leva med det på sitt samvete.
Jag tycker att du ska stå på dig. Ge inte efter igen. För egentligen? Vem fan gör så här mot sin familj från första början? Skulle du kunna se den människan som ska stå dig närmast i livet i ögonen vid middagen efter jobbet om du haft ett sexpass med en annan på lunchen?

Hon kommer inte att förändras. Om hon verkligen velat det så hade hon bett dig om tid. Hon hade självmant sagt att hon skulle börja gå i terapi och velat förtjäna ditt förtroende igen. Utan hot och utan löften som hon innerst inne vet hon aldrig kommer att hålla!

3 gillningar

Nej, det är verkligen konstigt att människor kan vara så falska. Ibland är jag arg på mig själv för att jag har låtit mig genomlida allt detta. Att jag aldrig haft en tanke på att inte lita på henne. Hur kunde jag vara så naiv?

Dåligt samvete tänker jag inte få för att det inte blir en sista chans. Vårens äventyr var sista chansen. Efter jag upptäckte detta har jag nämligen sett att det funnits en annan avlastningsventil på annan ort, förra året. Att hon bedyrar att de aldrig hade sex kvittar för mig. Planerna på att träffas fanns, min sexuella prestationsförmåga skrattades det åt i konversationen och bilder skickades.

Nu sätter jag min förhoppning till att hon hittar någon annan att trösta sig med. Sjukt, men så är det. Det skulle kanske ge mig andrum.

Jag är delvis i spillror, känner att jag kommer få ett ärr och är rädd för att gå med misstänksamhet resten av livet. Ångest får jag leva med ett tag till.

Men. För att överleva detta försöker jag tänka positivt. Jag har fått en livserfarenhet, om än negativ. Den har gjort mig svag nu men kommer göra mig starkare på vissa sätt. Jag har lärt mig något om hur vissa människor fungerar. Jag har redan lärt mig mycket om mig själv och kommer fortsätta så.

När jag ser tillbaka på det senaste halvåret inser jag att jag är starkare än vad jag trodde. Och den insikten är värd jättemycket för mig.
Bäst av allt, ovärderligt faktiskt, är att ur vårt numera ruttnade förhållande kommer de två viktigaste personerna i mitt liv: mina barn.

3 gillningar

Du tänker helt rätt!

Ge inte mer av dig själv nu. Låt henne inte äta upp dig helt och hållet.
Bara det att du säger att du önskar att hon träffar någon så att du slipper säger mycket om hur långt du kommit. Du har bestämt dig och nu får det vara slut på allt jävla velande! Det är kul att läsa!

2 gillningar

Så var det för mig med och de flesta här inne.

Detta har jag funderat mycket på iom att jag upplever att mitt X inte gjort rätt för sig sedan hennes svek. Har inga bra svar.

Precis vad mitt X sa ordagrant - fantastiskt hur de följer samma snittslade bana :smile:

Japp - copy på det

Ja, ärr kommer du få - men till slut kan man ju hoppas att de bara kliar lite någon gång ibland. Det där med att inte lita på folk är jag livrädd för. Jag litar bara fullt ut på familjen dvs de jag delar blod med, de är de enda som ställt upp helt och fullt under denna kris. Kämpa på och fortsätt som du planerat :+1:

PS. Skicka DM om du behöver råd eller pepp från en som levt 3 år med detta.

1 gillning

Tack! Det med att bara lita på familjen känns logiskt. Tyvärr kommer det väl bli så, tror jag.

Nu har jag en fråga, ett nytt problem. Idag sa hon samma sak som igår, att hon vill sälja huset för att få ut max. Detta för att hon tror att hon ska få ut hundratusentals kronor mer än vid en vanlig mäklarvärdering. Hon tror att mäklaren sätter ett lockpris som inte tar hänsyn till eventuell budgivning.

Jag orkar inte ge henne en mattelektion, och jag har försökt förklara vad en värdering går ut på. Att barnen vill bo kvar här verkar hon skita i, alla måste bo halvsunkigt för att hon har varit otrogen.

Men kan hon tvinga fram en försäljning mot min vilja? Jag vet att livet går vidare om jag skulle behöva flytta, men jag vill verkligen inte det. Känns som ytterligare ett sätt att försöka straffa mig.

Utgångspris och värdering är ju inte riktigt samma sak. Tror inte hon kan tvinga fram en försäljning. Var saklig, säg att ni tar in 3 värderingar för att få ett rättvist pris och att barnen behöver trygghet i den situation hon skapat. Stå på dig, jag ångrar fortfarande att vi så snabbt sålde vår gård med förlust. Jag mådde inte bra då och hängde inte med i svängarna så att säga. Trodde att X skulle inse vilket vansinne detta var när det kom till kritan - men det gjorde hon inte.

Tyvärr tror jag att hon har rätt till det.
Det kan ju gå åt båda håll också? Det kanske inte alls är folk som är intresserade och att du då kan köpa huset till ett billigare pris? Då borde ju hon tvärtom förlora pengar? Nä det är svårt med alla regler. Bäst att höra med nån mäklare om vad som gäller.

2 gillningar

Även om hon skulle ha rätt att framtvinga en försäljning kanske du ändå kan buda på det? Fördelen nu är att det inte är lika lätt att få lån inte kryllar av köpare längre. Har du tur kanske du till och med tjänar på det. Sen kanske man kan påverka litegrann genom att vara generös när man fyller i mäklarens formulär om vilka brister och skador som finns i huset. Jag säger inte att du ska göra det bara att man kan.

Akta dej för att låta ditt ex styra vad som sägs utåt om orsaken till varför ni skiljs. Jag sa aldrig ett ont ord om vare sej exet eller vad han gjort mot mej till någon av våra gemensamma ( hans från början) bekanta. Hans version innehåller ingenting om hur elak han var mot mej eller jobbarkompisen han prasslade med. Den inriktades enbart på hur synd det var om honom. Med facit i hand ångrar jag att jag stack huvudet i sanden och höll tyst. Det har slagit rätt hårt tillbaka på mej.

1 gillning

Det är väl inget som inte går att rätta till :smile:

Det där gick jag igenom. Mitt ex sa samma sak när hon började umgås mer med en gemensam vän till oss. Dem bara hängde sa hon. Lurade i mig det i månader. Nu så dejtar dem. Bullshit haha men jaja vad ska man göra?:see_no_evil:

1 gillning

Sant, men jag har inte träffat någon av de gemensamma vännerna sen han drog. Han var smart nog och fasa ur dom ur mitt liv innan. Så det skulle betyda att jag aktivt skulle få söka upp dom. Känns inte som om jag vill det.

2 gillningar

Det går, men det är besvärligt och tar tid. Det enda du behöver göra när hon tjatar om försäljning, det är att svara "Jaså?" och sedan göra ingenting. Jag fick det rådet av en jurist som gav kortare gratis rådgivning. Jag följde hans råd och bor fortfarande kvar i huset med barnen - efter 4 år. Mitt ex väntade på att jag skulle ta tag i det där med försäljningen och kom sig inte för med att göra det själv.

2 gillningar

Nu måste jag tyvärr skriva av mig igen. Det har varit lugnare några dagar. Men idag sa hon att hon inte vill att vi/jag använder barnens farmor och farfar vissa dagar för att barnen inte ska behöva vara på fritids 40+h i veckan.
Bara för att hon inte vill det. För att jag inte ska kunna använda det ”mot henne”???
Konstigt, för när vi bodde ihop var det perfekt att ha dem som barnvakt flera gånger i veckan.
Nu vet jag att hon kanske inte kan anmäla mig till soc om barnen är hos sin farmor och farfar, det fattar jag.
Men det är så jobbigt med sånt här. Mycket mycket jobbigare än vad det borde vara. Mår så dåligt av det. Undrar om hon tänker att jag blir mer sugen på att ta tillbaka henne när hon gör så, eller vad det är frågan om.

Hänger inte med - var ska de vara då för att inte få 40+ veckor? Är väl underbart om mor- och farföräldrar kan hämta och umgås med barnen. Det är ju så största delen av världen löser det. Mycket bra för deras relation också.

1 gillning

De ska vara på fritids istället för att vara lediga om det är möjligt. Raka motsatsen mot hur det var tidigare. Nej jag förstår inte heller.

ok, men då är det bara nått taktiskt spel iom att det är dina föräldrar - småaktigt känner jag. Jag har många åsikter om vad mitt X gjorde, men jag har aldrig använt barnen som en spelbricka på det sättet.

2 gillningar

Kände mig stark för ett tag sedan, nu känner jag mig så liten och svag … Kan inte sluta älta allt som jag vet och allt som “kanske/förmodligen” har hänt.
Det enda jag läser om och tänker på är otrohet. Jag mår så dåligt av det. Vill bara släppa alla tankar. Det spelar ingen roll vad jag försöker äta, maten smakar ingenting. Jag vet att det hjälper att träna och äta och vila men jag kan verkligen inte. Förut tyckte jag om att göra det men inte nu, det tar emot.

Har någon en quick fix? Ett mantra eller något som hjälper mig för stunden när det mesta, inklusive jag själv, bara känns skit?