Sorg och ledsenhet

Ni som har fastnat i sorg och nedstämdhet - hur har ni gjort för att komma vidare?

Jag känner mig så fast i det här. Det var två år sedan separationen och jag är fortfarande ledsen nästan varje dag. Enda gången jag inte är ledsen är om jag tillfälligt kan fylla hålet av sorg genom att sitta på tinder/dejta och nästan hitta på historier i huvudet om “hur bra den nya relationen verkar vara”. Kan också ha någon halvtimme/timme i veckan då mitt vanliga jag kommer tillbaka av andra orsaker, men det är så liten del av tiden.

Det är bättre när jag jobbar, kan tillfälligt glömma saker då och bara “vara i jobbrollen”. Blir dock inte glad, utan bara neutral. Saker är bättre än första halvåret, då var det kris och ångest och skilsmässan var väldigt uppslitande och fult gjord, då kunde inte ens jobbet distrahera. Men nu… Jag har fastnat i det här måendet i ett och ett halvt år och det blir inte bättre. Har en historia av en del jobbiga livshändelser också och den här sorgen av skilsmässan har dragit upp allt möjligt annat som jag trodde var bearbetat. Dessutom är relationen med mitt barns pappa väldigt dålig och det är nog vad jag sörjer mest. Inte vårt förhållande, utan vår relation som föräldrar tillsammans, att inte kunna dela föräldraskapet, utan att när jag vill dela saker får jag bara arga svar tillbaka. Ena gången vi pratar är han snäll och nästa gång fräser han åt mig och jag blir förvånad och ledsen varje gång det händer. Vet att det är så naivt och att jag borde klippa kontakten, men har inte klarat att hitta acceptans för att ha förlorat det gemensamma föräldraskapet, den sorgen blir för stor och är den värsta ensamheten.

Har gått och pratat med en jättefin familjeterapeut för att komma till rätta med det som hänt och det känns lättare samma dag vi pratat men inte längre än så. Har bett mitt ex följa med någon gång för att få hjälp att få till ett rimligt och respektfullt sätt att sköta vår kontakt, men han vill verkligen inte, han säger att jag får tåla att han blir irriterad när vi pratar.

Nu handlar det här inte om mitt ex, den relationen är körd på alla sätt. Det det handlar om är mer att jag är fast i nedstämdheten. Jag vet att jag borde göra något men vet inte vad? Att prata med vänner känns lönlöst, i bästa fall är det en tillfällig tröst, i värsta fall bara ytterligare ensamhet då de inte förstår alls för verkligen alla lever i stabila relationer med sina barns andra förälder. Men problemet är att jag inte bara kan ses och hitta på nåt kul heller, för sorgen ligger så nära ytan att jag bara börjar gråta om jag pratar minsta lilla djupare med en vän eller om någon nämner alla sina familjeplaner för sommaren eller visar vilken fin morsdagspresent deras man gav dem…

Har försökt träna, men det blir inte bättre. Lyssnat på poddar om sorg och separation. Försökt ösa på med komedier och sånt som ev skulle kunna få mig att skratta. Men allt känns bara tomt.

5 gillningar

Känner igen mig i din text. Jag har inte så mycket att komma med. Jag har hus, gård, båt och barn, barnbarn och vänner. Men… lite som du, jag gör saker bara för att få tiden att gå typ… just glädjen och kanske tryggheten saknas. Ingen frågar om jag kommit tryggt hem eller om jag sovit gott.
Jag är ingen som trivs ensam, nu måste man bara vänja sig vid det.
Förstår dig, kan inte hjälpa men du är inte ensam med dina känslor. Månne det inte vänder sig någon dag till det bättre. Kram

7 gillningar

Tack mamma_mu för att du i alla fall berättar att du känner igen dig. Är ledsen att det är så även för dig, men mindre ensamt att det finns någon som kan förstå en del. Hur länge har du haft det så här?

1 gillning

Jag känner med dig! Kände som du efter att en relation tog slut när jag var 46-47. Hamnade i en depression som långsamt gick över, men i den sega slutfasen var det som du beskriver nu. Det tog 2,5 år drygt för mig att må bättre. Jag hade både antidepressiva och terapi, båda behövdes och hjälpte på lite olika sätt. Terapin var dock viktigast. Att bli sedd och lyssnad på med respekt och medkänsla och att få hjälp med att bena i mina tankar och känslor var helt avgörande.

Sen träffade jag en jättefin man, som dock visade sig ha problem med nära anknytning. Så efter tre års förhållande tog det slut eftersom han inte klarade av nästa steg på relationstrappan. Och nu är jag ensam igen, men känner tack och lov större glädje i livet än förra gången. Kanske tog terapin mig till en ny och stadigare nivå? Eller så är jag bara mer härdad? Jag vet inte, men jag vet att det går att komma vidare och känna glädje i livet igen, även när man är en person som värderar, och kanske övervärderar, tvåsamhet.

Men det blir en ny slags glädje, och man förändras av kriser, blir en delvis ny person. Det är nog bra att söka efter vänner som har lite liknande erfarenheter. Jag hade också nästan bara gifta vänner tidigare, men det har ändrats nu.

Eftersom du har så nära till gråt tänker jag att psykologsamtal oftare och kanske även antidepressiva skulle kunna hjälpa dig lite mer? Ibland behöver man helt enkelt mer hjälp. Annars verkar du göra allting rätt. Men jag tror att djupa samtal om livet (med psykolog och/eller med vänner som klarar av det) kan ge mer tröst och utveckling än tinderdejter, även om det är frestande att hoppas träffa den där mannen som ska få allt att kännas roligare igen.

Kram och lycka till! Dumor inte ensam om att känna som du gör

8 gillningar

Tack för ditt svar Honungspaj. Hur gjorde du för att hitta singelvänner? Känns som att jag ärligt talat skulle vilja hitta just singelvänner att vara ledsen tillsammans med. Men tänker också att ingen nog söker en vän att vara ledsen med. Tror mer att de som söker singelvänner kanske vill ha någon att gå ut på krogen med. Vet inte heller hur jag skulle få tag i dessa potentiella vänner.

Det låter så tufft med ditt andra förhållande som inte höll. Alltså att försöka igen och hamna i samma läge igen. Hur ser du nu på din framtid? Tänker du att du vill försöka träffa någon eller att du hellre är själv. Du behöver såklart inte svara om du inte vill. Var mest nyfiken på hur du tänker kring allt sånt med om man ska träffa nån ny eller ej. Själv har jag svårt att släppa den drömmen men känner att det samtidigt verkar så hopplöst att kunna hitta den tryggheten och samhörigheten jag hade med mitt ex där vi hade barn ihop.

3 gillningar

Du har redan fått fina svar och goda råd av @Honungspaj men vill bara säga att här finns en till så du är långt ifrån ensam!

Jag rekommenderar också terapi.

Själv är jag inskriven i ett KBT-program på distans för min depressionsdiagnos. Den bidrar till en hel del reflektioner men faktiskt har det hjälpt mig ENORMT att bara läsa runt i det här forumet. Just känslan av att vara ensam i min situation är jobbigt IRL men här är plötsligt majoriteten i samma sits som jag själv, det är så skönt samtidigt som jag känner sorg över att vi är fler som tyvärr mår såhär…

Jag har den oerhörda ynnesten att vara omgiven av fantastiska vänner. Många är singlar, några är gifta och några har barn, men jag har faktiskt inte en enda vän som är singel eller separerad med barn så det saknar jag i bekantskapskretsen.

2 gillningar

Hej!
Jag känner med dig! Och förstår! Mitt uppbrott var ett år sedan. Det var otrohet inblandat och lögner som pågått under lång tid och hela vår tioåriga relation som uppdagades i samband med att locket lyftes. Han har snabbt gått vidare med en ny.
Det är en stor smärta för mig fortfarande att ta kontakt men sakta blir det bättre.
Vi har barn ihop och känner så mycket igen din känsla av sorg att inte få dela upplevelsen av vårt fina barn.
Det han gjort är ett svek så stort på så många plan att jag gradvis insett att det kommer ta lång tid att bearbeta.
Jag tänker att sorg måste få ta tid.
Och jag tror som Honungspaj skrev att du kanske behöver mer hjälp.
För mig har det satt sig i kroppen mycket. Jag känner mig konstant småsjuk med huvudvärk och ibland förlamande trötthet.
Jag drömmer mycket och förstår att det är ett sätt att bearbeta. Jag har haft ångest som kommit och gått. Jag har gått till familjerådgivning genom svenska kyrkan och det har hjälpt mycket.
Att våga visa ibland att man är ledsen och påverkar för sin närmsta har också hjälpt i stunden som du skrev.
Det tar tid att finna sig, hitta nya rutiner, och sörja färdigt. En del av en kanske kommer få bära med sig den där taggen av sorg men jag tror verkligen det blir bättre med tiden.
Kram och hoppas du gradvis känner att de ljusa stunderna av glädje och framtidstro blir fler och oftare.
Du kommer kunna älska igen!

4 gillningar

Min man lämnade mig för en ny 1 år och 4 månader sedan. Jag är 54 år och vi har 30 år som gifta och 36 år ihop. Minus 2 år för 11 år sedan dåhan också lämnade mig men kom tillbaka.

3 gillningar

Det är snart två år sedan mitt äktenskap tog slut då det kom fram att min man hade ett förhållande med en annan kvinna och ville skilja sig från mig. Min sorg nu går i vågor. Ibland känner jag mig stark, ganska glad och har framtidstro. Ibland är jag matt av sorg och känner mig otroligt ensam. Vet inte varför det svajar så, men hoppas det är ett tecken på att det långsamt går åt rätt håll. Min största sorg är att bara få träffa mina barn varannan vecka. Och det är ju något som aldrig kommer bli bra, utan man tvingas bara acceptera och leva med det. Skickar en styrkekram till dig!

7 gillningar

Tack för att du delar med dig. Det betyder så mycket att få läsa. Vad har kbt hjälpt för tycker du? Min stora rädsla är att det inte ska hjälpa och därför vågar jag nästan inte söka hjälp. Har ju inte börjat må bra trots att jag pratat med familjeterapeuten och är livrädd att söka hjälp i vården och få se att det inte heller ger något. Det hjälper mig på något sätt att känna att det finns något kvar som jag inte testat.

1 gillning

Tack för din kram och dina värmande ord. Och för att du verkar förstå. Jag drömmer också jättemycket. Mardrömmar. Somnar sent och vaknar tidigt. Hatar mardrömmarna, de gör att jag startar dagen med ångestbilder. Och det här gått så länge nu men den där framtidstron vill aldrig infinna sig.

1 gillning

Det är så länge. Kan inte ens tänka mig. Vår relation var inte i närheten så lång och det känns ändå som att ha förlorat halva min egen kropp när han försvann.

1 gillning

Tack så mycket för ditt stöd. Det var två år sedan för mig med. Det med barnen är fruktansvärt. Man är inte förälder på mindre än heltid och ändå tvingas man bete sig så.

1 gillning

Tack alla som delat med sig och skrivit så stöttande åt mig, det betyder jättemycket. Är så ledsen och har ingen i min närhet som förstår och varit med om samma.

2 gillningar

Det har hjälpt att få struktur i min vardag samt att jag har blivit medveten om små saker som ger mig glädje och som jag inte medveten om förut.

Jag har en strategi för att ta mig igenom dagarna. Nästan ett schema timme för timme, där mycket handlar om att det dels är normalt och helt okej att inte vara glad och ”på G” hela tiden, det är normalt att känna ledsamhet och jag har behövt acceptera dom känslorna hos mig själv. Jag har också börjat känna glädje för små saker i vardagen. Som att jag njuter av min första kopp kaffe på morgonen, sätter mig i lilla stolen på balkongen och känner glädje när solens strålar äntligen har börjat värma på våren. När jag är ute och promenerar har jag börjar känna hur skönt det är för kroppen att benen bara går.
Innan var det mer en oro och flykt som drev mina promenader men tack vare KBTn har jag ändrat mindset.

Jag tyckte det värsta var att be om hjälp. Jag kände mig sjukt förödmjukad av att få min diagnos och det är knappt någon i min närhet som vet att jag lider av depression. Framför allt ingen på jobbet där vi har fullt med omorganisation på gång och vi är många som jagar få tjänster just nu. Den enda som egentligen känner till något om mitt liv där är min närmaste chef, som vet att jag har svårt med flexibilitet på mina barnveckor och att jag regelbundet sitter i möten med FR. Det hjälper däremot att vara målfokuserad på jobbet. Jag lyckas på något underligt sätt att prestera där, men faller nästan ihop så fort jag kommer hem.

Jag har hopp om att jag kommer att må bättre. Jag litar på processen och på att jag successivt kommer att plana ut mina djupa dippar. Men jag trodde aldrig att det skulle ta såhär lång tid (det var ändå jag som lämnade, och det funderade jag på i fyra år först). Just tiden har jag svårast att acceptera och det sätter käppar i hjulet att på riktigt landa i min ”nya” situation. Jag känner stress över att tiden går och att jag inte är där jag vill vara mentalt.

5 gillningar

Du ska absolut söka hjälp, kanske att du inte hittar rätt person första gången men när du väl gör det så är det det bästa och klokaste du kan göra när du mår som du gör.
Hade inte jag gått till en psykolog så vet jag inte hur lång tid jag hade kunnat dra ut på mitt usla mående (min fd make var otrogen). Det kräver tålmodighet och att man går dit med helt öppna kort, upp och ut med precis allt och det är en sådan livräddare som är förmodligen den bästa investering man gör i sitt liv. Jag mår inte som innan sveket men jag har kravlat mig upp på banan igen och jag vet (oftast) hur jag ska undvika att hamna i det svarta hålet igen.
Så var inte rädd för att söka proffesionell hjälp, du är värd att få må bra igen eller t.o.m. bättre.

3 gillningar

Detta var min stora skräck också. Jag har aldrig behövt hjälp med något…eller det är den bilden som jag skapat av mig själv. Och sitter i sen barndomen där jag alltid varit det “duktiga” barnet medan mina syskon varit de svarta fåren. Alltid fått höra att “x klarar sig alltid så han behöver inget stöd”.

Så när jag väl satt där med läkaren så kunde jag knappt titta på honom. Jag skämdes. Stirrade i marken som om jag var 8 år och åkt dit för snatteri… Men på något sätt lyckades vi börja prata och när vi var klara rådde det ingen tvivel om att han konstaterade mig vara i en depression. Nu går jag KBT terapi och varje session är som en befrielse. Även om man vet personen är där i sitt jobb så blir det ändå en person man kan tömma ut allt man känner för. Ingen vet dock om detta. Ingen. Och det i sig är en tung sten att bära. Min fru vet förvisso att jag går i terapi men inte att jag har en remiss/diagnos…

Söker du hjälp tror jag inte du kommer ångra det. Tvärtom.

5 gillningar

Haha ja, själv började jag storböla bara jag skulle berätta vad jag hette och hur gammal jag var… Det satt långt in om man säger så. Det är fortfarande jobbigt att ha en journal med en diagnos tryckt i svartvitt. ”Tänk om någon ser”.

Känner även igen att vara den ”duktiga” i familjen. Den som alltid klarar sig, medan syskonen får all tänkbar hjälp och stöttning så har man tittat på mig och sagt/tänkt ”det där löser hon” och så har man fått göra det också… Det har resulterat i att man är en jäkel på att prestera men helt lost i att känna…

6 gillningar

2.5 år sen separationen här. Jag är glad ofta, lycklig rentav.

Hade en väldigt svår separation från en man som blev som förbytt efter nästan två decennier ihop, mycket psykisk misshandel och destruktivitet som tog mig hårt. Tre gemensamma barn. Ingen kontakt med exet idag annat än absolut minimum vid överlämning, om barnen.

I början var jag sjukt systematisk. Bestämde att mina barn behöver en glad, frisk och stark mamma och att även om jag just då inte kunde se vägen dit, så kunde jag ju läsa på och göra en plan. Jag läste allt jag kunde hitta av tips om hur man förebygger depression och hur man mår bra när det är tufft runtomkring. Införde alla tips i vardagen, utan urskillning. Så, hade en checklista (en habit-app) där jag med regelbundenhet följde upp att jag rörde på mig varje dag, var utomhus varje dag, hade en social kontakt med en vän varannan dag, cyklade överallt, alltid hade något roligt bokat att se fram emot, undvek alkohol helt, hade minimal skärmtid, tog d-vitamintillskott, började måla igen, ringde mormor, började i terapi, köpte en hängmatta, tyngdtäcke, gick och la mig en timme tidigare … etc… jag var som en maskin, jag kände ingen skillnad i mående men körde bara på. Tänkte att tipsen skulle funka så småningom. Och så en dag mådde jag bara bra igen, trots fortsatta verbala trakasserier från exet. Kom på mig själv med att fnittra okontrollerat… tror det var första gången på flera år. Och sen har det rullat på.

Jag känner mig lycklig ofta numera. Jag tror tipsen som funkat bäst för mig var terapi (psykodynamisk), träning och att vara aktiv tillsammans med vänner. Jag tror att nyckeln för mig var att inte tänka mig ur mitt svarta hål, utan agera, så fick tankar och känslor liksom komma efter på något sätt. Med det sagt så var jag aldrig deprimerad även om jag var på väg dit och hade stora problem med ångest som jag till slut fått bukt med. Så kanske hade jag bara tur.

Jag vill bara säga att det finns glädje framför dig i ditt liv, även om det inte känns så nu. Hur du tar dig dit och vilken hjälp du tar och får längs med vägen, hur lång tid det tar etc, det är nog väldigt individuellt. Men att det går att komma ur sorgen, det är jag helt övertygad om.

10 gillningar

Hej @Nelly, är 2 år efter uppbrottet och sörjer fortfarande relationen och alla tillgångar som hörde till, platser för ro och vila och minnesvärda upplevelser… Det enda som hjälper är Tiden. KBT blir ett sätt att fylla din tid. Strukturera dina tankar, se mönster i dina processer. Du får en utomstående part som följer dig en bit på vägen. En människa som hör och ser dig. En brygga från samhörighet du avslutat på väg till en ny gemenskap du kanske önskar med någon. Se det som en följeslagare på din resa, som ger dig kloka tankar du kanske kan göra till dina egna verktyg. Det finns ingen lösning. Det finns bara en mer eller mindre behaglig resa vidare mot framtiden.

3 gillningar