Söker äldre som skilt sig (55-90 år) för intervju

Hej!

Jag heter Adam Larsson och är journalist på SVT Rapport. Jag håller just nu på med ett jobb om att äldre (55-90) skiljer sig allt mer. Jag har intervjuat forskare som gör djupintervjuer med äldre som skilt sig för att få ökad kunskap om varför.

Men för att få ett mer jordnära reportage skulle jag vilja komma i kontakt med någon som har skilt sig på äldre dagar och prata om det i ganska generella termer. Gärna med vinkeln att det var en ‘‘lycklig skilsmässa’’ där utgången blev bra. Men är intresserad av alla typer av historier.

Jag är jättetacksam om någon hör av sig.

adam.larsson@svt se
070-0839809

Jag klassar inte in på åldern, men på det här forumet hittar du i stort sett inga lyckliga skilsmässor.

2 gillningar

Fast stämmer det?!? Inte i akuta fasen men rätt många återkommer väl ändå och berättar att det hela fallit väl ut och att det som skedde tom blev till det bättre?

2 gillningar

Ska man tro Stefan Einhorn är det minst lika många som ångrar skilsmässan. Det blev inte så mycket bättre efter skilsmässan, utan man skulle istället stannat i förhållandet.
Människor är idag alldeles för känslostyrda, så fort det inte känns spännande börjar jakten efter en ny, och en ny, och ännu en ny. Men det är vad det är, vet inte hur många förhållanden jag sett gå under på grund av detta.

1 gillning

Inte i mitt fall. Relationen sög musten ur mig. Orkade varken vara make eller far. Skaffade på kort tid två älskarinnor eftee varandra med vilka jag spenderade tid med som jag borde lagt på familjen. Det var en pina att komma hem. Hemmet och mitt ex slukade energi. Det gick bara inte. Jag och barnet har det mycket bättre nu.

1 gillning

Det är faktiskt mycket bättre här också trots att det var jag som blev lämnad. Är så otroligt mycket mer harmoniskt när jag har barnen nu. Jag har även mycket mer ork och energi än jag hade tidigare.
Jag vet också att det är lika mycket bråk och snäsighet hos mitt ex. när barnen är där.
Så att allt skulle bli bättre för hennes del bet henne i arslet rätt rejält.
Såren efter alla lögner och svek lär dock ändå sitta kvar bra länge är jag rädd.

1 gillning

Jag är 61 år och separerade på min sambos initiativ när jag var 60. Då hade vi varit tillsammans i 20 år. Du kan få intervjua mig, helst live mellan fyra ögon då så mycket mer framkommer när man samtalar. Så här långt är det dock ingen lycklig skilsmässa och jag kan heller inte se hur det ska kunna bli det. Men du är välkommen ändå.:blush: