Söka ensam vårdnad - ja eller nej?

Jag sökte ensam vårdnad över mina två döttrar pga bristande engagemang av deras pappa. Han träffade flickorna knappt och brydde sig bara om sin nya kvinna och nya barn. Först ville han givetvis inte men jag gjorde allt och när det var dags att ta beslut och skriva under papper från tex skola och dagis var han aldrig tillgänglig. Relationen med barnen var alltid på hans villkor. Vi träffades på Familjerätten och vi fick berätta våra tankar och känslor om allt. han hade inte en chans, handläggaren gav honom pekpinnen och tyckte han varit en icke närvarande pappa. Han ville inte heller lägga upp schema hur barnen skulle träffa honom. Handläggaren föreslog att det bästa var att jag fick vårdnaden men att de naturligtvis skulle ha sin pappa i sitt liv. Jag har aldrig försvårat barnen och hans relation, tvärtom uppmuntrat. För min del var det bra och jag har inte ångrat det. Jag tar hand om barnen och tar alla beslut runt dem. Han tycker det är bra då han slipper. han träffar flickorna än idag oregelbundet.

2 gillningar

Ska du ta upp en vårdnadstvist bör du
kolla upp advokater då . . Jag förstår inte : hur kan barnen hamnat hos fogden ? Är de vuxna?

Det är super jobbigt när de inte vill samarbeta. Men tänk att det är till din fördel , den som vill samarbeta för barnens skull - är den som visar på bättre föräldraskap… den som smutskastar , hämnas mm ser de ( domaren) sämre på .

1 gillning

Barnen hamnade hos fogden för att de har mycket aktier som ska beskattas. Jag får inte barnens post så jag visste inte att de fick brev varje månad från skatteverket med uppmaning att betala skatten plus tillagd ränta/avgift. Av en slump tror jag, då tjatade jag till mig posten, och då såg jag att de hamnat hos fogden. Men jag såg det i rättan tid och ringde både fogden och skattemyndigheten och lyckades få det sekretessbelagt. Vi blev även omvedd av en överförmyndare att redogöra för varför barnen hamnat hos fogden.

1 gillning

Vad svarade ditt x om det?

@brewwer Du kopierade bara mitt svar rakt av alltså?

1 gillning